הקשר המוזר בין דיווח מקוון לרשות המסים, גמ"חים ו-FATCA

בכנסת טוענים: יו"ר ועדת הכספים משה גפני מעכב את המעבר לדיווח מקוון על עסקאות במקרקעין במטרה לקדם את ענייני חובת הדיווח של גמ"חים לשלטונות ארה"ב

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מעכב את המעבר לדיווח מקוון על עסקאות במקרקעין במטרה ללחוץ על הממשלה לקדם חוק שיסדיר את מעמד הגמ"חים לצורכי דיווח לרשויות המס בארה"ב - כך טוענים גורמים בכנסת.

גפני טוען כי העיכוב נובע מעומס בוועדה - למרות שהמעבר לדיווח מקוון כבר אושר עקרונית באוגוסט וממתין מאז לאישורה הסופי של הוועדה.

המעבר לדיווח מקוון אמור לשפר משמעותית את איכות הנתונים על עסקאות בנדל"ן, על רקע הביקורת הרבה שנמתחה לאחרונה על נתוני הלמ"ס וגופים אחרים. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, אמר בעבר כי הוא רואה במעבר לדיווח מקוון נדבך חשוב בשיפור מיקומה הירוד של ישראל במדד ה-DOING Business של הבנק העולמי.

ל"גלובס" נודע כי מנהל רשות המסים, משה אשר, התלונן לאחרונה בפני גפני כי הצעות החוק והתקנות של רשות המסים מעוכבות בוועדה. מדובר ב-8 הצעות חוק שפוצלו מחוק ההסדרים ועברו בקריאה ראשונה ובשני סטים של תקנות, שדורשים את אישור הוועדה.

במכתב תשובה ששלח לפני שבועיים מחה גפני על טענותיו של מנהל רשות המסים וציין כי הוועדה ראויה לשבחים - ולא לביקורת - בשל עשרות תקנות והצעות חוק של רשות המסים שאושרו על-ידה.

הצעות החוק והתקנות של רשות המסים הממתינות לאישור וועדת הכספים עוסקות בנושאים רבים ובראשם המאבק בהון השחור - אך התקנה המשמעותית ביותר שמתעכבת היא המעבר לדיווח מקוון (אונליין) על עסקאות מקרקעין. המעבר לדיווח מקוון היה אמור להתבצע בתחילת החודש, אך כעת לא ברור מתי יבוצע.

ישראל ממוקמת במקום ה-103 בעולם בקלות ביצוע תשלומי המסים על-פי מדד Doing Business. הסיבה העיקרית לדירוג הנמוך היא שחלק ניכר מדיווחי המס מוגשים עדיין בטפסי נייר. אחד מעורכי הדירוג, שהופיע בשנה שעברה בכנס במרכז הבינתחומי, סיפר כי ישראל הפכה למשל ולשנינה בעולם בגלל שבחלק מהמסים שבהן ניתנה אפשרות הגשה מקוונת - ממשיכים לדרוש הגשת טפסים במקביל.

אפשרות ההגשה אונליין כלל איננה קיימת במיסוי מקרקעין (מס שבח ומס רכישה). העובדה שהטפסים כתובים בכתב-יד מחייבת את רשות המסים להקליד אותם באופן ידני למערכות המחשב - תהליך שמסרבל ומעכב את רישום העסקאות ומביא לטעויות רבות ולנתונים חלקיים ולא אמינים על העסקאות, המחירים ומאפייני הנכסים שנמכרו.

תקנות המעבר לדיווח מקוון מחייבות את אישור ועדת הכספים, שדנה בהן באוגוסט. בדיון סוכם על מתן ארכה של חצי שנה כדי לאפשר לעורכי הדין, לרואי החשבון וליועצי המס להתארגן למעבר לדיווח המקוון.

בסיכום הדיון נאמר כי התקנות "מאושרות עקרונית", אך יש צורך בדיון נוסף לאישורן הסופי - אלא שהדיון הנוסף לא נקבע עד היום, למרות פניות חוזרות ונשנות של רשות המסים.

לטענת גורמים בכנסת, גפני אינו קובע את הדיון הנוסף במתכוון, על-מנת לשמר בידיו מנוף לחץ בנושא הגמ"חים. שאלת הגמ"חים מעוררת קושי סביב תקנות אמנת המס בין ישראל וארה"ב וסביב הדרישה האמריקאית המעוגנת בכללי ה-FATCA לחייב גופים פיננסיים לדווח על חשבונות בנק של אזרחים אמריקאים המנוהלים אצלם. הגמ"חים מקבלים תרומות רבות מאזרחי ארה"ב, ולפי הערכות, חלק ניכר מתרומות אלה אינן מוכרות לרשויות המס בארה"ב.

בתקנות שאושרו בוועדת הכספים נקבע כי הגמ"חים יהיו חייבים בחובת רישוי ודיווח לרשות המסים החל מיולי 2018. גפני לא הסתיר את חוסר שביעות-רצונו ודרש לקיים דיון בנושא ה-FATCA - דיון שטרם נערך.