מנכ"ל נייס מכפיל תחזיות: נגיע להכנסות של 2 מיליארד דולר

(עדכון) - ברק עילם בראיון ל"גלובס": "מבחינת אחוזי חדירה, אנחנו עדיין בהתחלה. קצב הגידול מאוד מהיר" ■ נייס סיכמה היום את הרבעון הרביעי של 2016 ואת השנה כולה

ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media
ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media

אחר שהגענו לרף מכירות של מיליארד דולר בשנה והצלחנו לבצע במשך שלוש שנים את מה שתכננו לעשות בשש שנים, החלטנו לאחרונה לעדכן את התוכנית האסטרטגית שעליה הכרזתי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל בתחילת 2014. כעת יש לתוכנית שם חדש 'NICE2b', כלומר יעד הגעה למכירות של 2 מיליארד דולר". כך אומר ברק עילם, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה נייס , בריאיון ל"גלובס", עם פרסום תוצאות החברה לשנת 2016.

מאז נכנס עילם לתפקיד מנכ"ל נייס, המספקת פתרונות תוכנה לניהול קשרי לקוחות וסיכונים, הוא והנהלת החברה לא עוצרים לרגע. במאי שעבר רכשה נייס את InContact (אינקונטקט) האמריקאית, המספקת פתרונות מחשוב ענן למרכזי שירות לקוחות, תמורת קרוב למיליארד דולר. הרכישה הייתה אחד מתוך כמה צעדים אסטרטגיים שביצעה נייס בשנה וחצי האחרונה במטרה להתמקד בלקוחות תחום האנטרפרייז (עסקי-ארגוני).

בין היתר היא מכרה את הפעילות הביטחונית שלה בשתי עסקאות - לאלביט מערכות ולקרן באטרי, ובתחילת 2016 היא רכשה את Nexidia (נקסידיה) מארה"ב, ספקית לניתוח מתקדם של אינטראקציית לקוחות, תמורת סכום כולל של כ-135 מיליון דולר במזומן. שתי הרכישות תרמו לעלייה במכירות החברה ועילם מביע אופטימיות רבה בנוגע להמשך התרומה שלהן להתפתחותה של נייס בשנים הקרובות: "לדעתי, אחד התפקידים של כל מנכ"ל הוא להסתכל כמה שאפשר יותר קדימה. כשנכנסתי לתפקיד מנכ"ל נייס לפני שלוש שנים, הכרזנו על תוכנית אסטרטגית שקראנו לה 'נייס 2020', שהיו בה הרבה מאוד אלמנטים. במהלך השנים שחלפו מאז קילפנו ממנה את השכבות אחת אחת, כמו בצל.

"הצלחנו לקדם את התוכניות שלנו הרבה יותר מהר מהתכנון המקורי. בתחום של הפיתוחים האורגניים שלנו, התמקדנו סביב עולמות מאוד מוגדרים, כגון ענן ואנליטיקה, ובמהלך השנה שעברה ביצענו שתי רכישות משמעותיות, נקסידיה ואינקונטקט".

- איך מתקדמת האינטגרציה של אינקונטקט?

"מצוין, והיא משתלבת היטב בתוכנית האסטרטגית שלנו. החברה הזו הייתה על הכוונת שלנו לפחות שנה לפני הרכישה".

זמן הפיתוח מתקצר

נייס, כאמור, דיווחה היום על התוצאות לשנת 2016 (ראו מסגרת) ועילם מדבר על יעד המכירות השאפתני שהציב, כחלק מעדכון התוכנית האסטרטגית של החברה: "אני מאוד מאמין בהצבת יעדים אגרסיביים ולכן הצבנו יעד של הכפלת ההכנסות. זה מפקס את כולם לחזון מסוים. כמובן שיש עוד הרבה מאוד אלמנטים לתוכנית. אנחנו מאמינים לאור השינויים שעשינו בשלוש השנים האחרונות והרכישות של השנה האחרונה, שכעת אנחנו נמצאים בשווקים שאם נוציא לפועל את התכניות שלנו בצורה מיטבית, נוכל להגיע ליעד הזה".

- לאיזה שווקים אתה מתכוון?

"עולמות הענן, האנליטיקה והרב ערוצי ((Omnichannels. כלומר, שוקי העניין של החברה הרבה יותר גדולים לעומת הפעילות בעבר. אנחנו מאמינים שהיום אנחנו יכולים לחבר את עולמות הענן והאנליטיקה".

- תסביר.

"למשל, כשאתה משרת את הלקוחות שלך באמצעות הענן, הדאטה שלהם עובר דרכך. יש לך הרבה יותר מידע עליהם ושלהם ולכן אתה יכול לבצע אנליטיקה ברמה גבוהה על הנתונים. היום אנחנו מעניקים שירות לרוב הגדול של החברות בפורצ'ן 100 וכ-75% מהחברות ברשימת הפורצ'ן 500 ואנחנו יכולים לתת ללקוחות הרבה מאוד שירותים שמתבססים גם על ניתוח מידע ואירועים שקורים אצל לקוחות אחרים של נייס".

- מה למשל?

"למשל, קח את עולם ההונאות הפיננסיות. זה משהו שכל הזמן מתפתח. זו מלחמה מול ההאקרים למיניהם ללא הפסקה. בכל יום אנחנו בולמים ניסיונות הונאה בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים, ואם אנחנו מזהים הונאה אצל לקוח אחד, נגיד בנק, אנחנו יכולים מיד להתריע אצל לקוחות אחרים שלנו ולבצע שינויים והגנות מתאימות.

"זו אפשרות אחת של ניצול שילוב בין עולמות הענן והאנליטיקה. אנחנו קוראים לזה "Wisdom Sharing", יכולת לחבר רעיונות ביחד. ואפשר כמובן לנצל את זה גם בתחום השירות ללקוחות. אז כל לקוח שמצטרף לקהילה הזו ומוסיף ותורם מידע, יכול ליהנות ולנצל את הידע המצטבר אצל נייס, שמגיע מלקוחות אחרים. בעבר פיתוח של פתרון עבור לקוח מסוים, היה יכול להימשך שנים והיום זה התקצר לחודשים בודדים ולפעמים שבועות ספורים".

- יש עדיין לקוחות שלא עוברים לענן?

"מבחינת ההטמעה, אנחנו עדיין בתחילת הדרך, מכיוון שיש אצל הרבה לקוחות שלנו פתרונות מאוד מאוד קריטיים עבורם, שנוצרו והתפתחו במשך שנים ארוכות ומותקנים אצלם. כעת מתחיל שינוי, אבל מבחינת אחוזי חדירה, אנחנו עדיין בהתחלה. קצב הגידול מאוד מהיר. יש שוק אדיר לכבוש. אנחנו ממוצבים היטב להתרחבות".

- יעד המכירות של 2 מיליארד דולר יושג גם באמצעות רכישות?

"אנחנו כמובן בודקים כל הזמן את האפשרויות בשוק, אבל אנחנו לא אופורטוניסטים. הרכישות משרתות את האסטרטגיה ולא הפוך. לפני שסגרנו את רכישת אינקונטקט, הייתי בקשר עם מנכ"ל החברה במשך שנה וחצי. אני מאמין שצריך להיות בקשר עם כמה שיותר אנשים מהתעשייה. זה רק יכול לעזור".

- יש תאריך הגעה ליעד המכירות החדש?

"לא. יש לנו את החישובים הפנימיים שלנו. אני מאמין שבנינו אמון מול המשקיעים. אין לנו תאריך ספציפי, אבל אנחנו שמים את היעד הזה מול העיניים. המשקיעים שלנו מבינים את השווקים שלנו וההזדמנויות שעומדות מול החברה ויודעים לשערך על מה אנחנו מדברים".

הזדמנויות בעידן טראמפ

בחודש שעבר נכנס הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, לבית הלבן ומאז הספיק להכריז על צעדים מדיניים רבים, שחלקם עשויים להשפיע גם על חברות בינלאומיות שפועלות בארה"ב.

עילם לא מתרגש מההצהרות של טראמפ ומאמין שנייס תדע לנצל לטובתה שינויים, אם יהיו, במדיניות של הממשל החדש: "אני מאמין שיש בשביל נייס רק הזדמנויות ונדע למצוא ולנצל אותן. בינתיים, בפועל, לא שינינו כלום בהתנהלות היומיומית שלנו. מבחינה עסקית של ניהול נטו, ולא קשור אם אני מסכים איתו או לא, הפעולות שהוא עושה הן הפעולות שכל מנכ"ל חדש שנכנס לתפקיד היה עושה. יש חמישה דברים כאלה וטראמפ כבר ביצע שלושה מהם: הוא קבע את הטון, קבע את קצב העבודה והרכיב את הקבוצה שתעבוד איתו. נשאר לו לקבוע את החזון והאסטרטגיה. לאן זה יוביל, אני לא יודע. עבור נייס אני מאמין שנדע לנצל את ההזדמנויות שייווצרו בדרך".

- הפחתת מסים בארה"ב תועיל לנייס?

"יש הרבה מאוד שינויים בתחום המסים שקורים ברמה הגלובלית כמעט על בסיס שנתי. אנחנו עובדים עם מספר מדינות, כשישראל היא הבסיס העיקרי שלנו. שיקול המס מהותי מאוד בלקיחת החלטות ברמת ההנהלה של הרבה חברות גלובליות, ונייס בתוכם. תשלום המס שלנו עלה בשנים האחרונות בישראל. יש תחרות מאוד עזה בעולם בין מדינות במשיכת תעשייה מתקדמת, ואחד הכלים לעשות את זה הוא מבנה מס אטרקטיבי".

קידום עובדים מבפנים

לאחרונה התפרסמו לא מעט כתבות על קושי של חברות היי-טק בתחומים מסויימים לגייס עובדים איכותיים בישראל. לדברי עילם, בנייס לא מרגישים, בינתיים, במחסור שכזה: "אני מאוד מרוצה מהעובדים שלנו בארץ. כל המו"פ שלנו מרוכז בארץ. יש כאן הון אנושי שהוא משאב טבע אדיר של המדינה ואנחנו מנצלים אותו היטב. הדברים שאנחנו עושים היום הם בחזית הטכנולוגיה ומעבר לזה, כך שלעובדים שלנו יש עניין רב במסגרת העבודה שלהם, מעבר לשכר שהם מקבלים או לקבוצה הקרובה שהם עובדים איתה. אני מרגיש שיש רצון רב לבוא ולעבוד בנייס".

- הפתרונות שאתם מפתחים, מגיעים לשוק לפני דרישת הלקוחות, או שאתם מזהים צורך כלשהו, מפתחים את הפתרון ולאחר מכן מציעים אותו ללקוח?

"זו קומבינציה. היתרון שלנו הוא שמכיוון שיש לנו כל כך הרבה לקוחות גדולים, יש לנו איתם יחסים ארוכי טווח ואנחנו יכולים לבדוק איתם צורך לפני פיתוח. אבל לפעמים בא לקוח ומבקש פיתוח מוצר מסוים. אנשים שלנו כמעט מידי שבוע עולים על מטוס לפגישה עם לקוחות, בנקים למשל, לצורך שדרוג של מערכות מסוימות או פיתוח פתרונות חדשים".

- כמה לקוחות יש לנייס היום?

"עשרות אלפים. עובד של נייס, גם מהנדס חדש, מקבל לא רק את החשיפה הטכנולוגית אלא חשיפה להרבה מאוד תעשיות ברמה בינלאומית, כמו סלולר ותקשורת, פיננסים, חברות שירותים שונות ועוד. היופי במקום כמו נייס, זה האפשרות לצמוח וגם לעבור בין תחומי עניין, ולהתקדם תוך מעבר גם בין תחומים וגם לעיתים לעשות רילוקיישן לארץ אחרת.

"כבר היום יש אנשים בחברת אינקונטקט שעברו לנייס, ויש אנשים מנייס שעברו לאינקונטקט. אנחנו מאוד מעדיפים לקדם אנשים מתוך החברה. כל משרה חדשה שנפתחת בנייס, מפורסמת גם בלוח המודעות הפנימי של נייס ואנחנו מאפשרים לאנשים מתוך החברה להציע את עצמם. יש כאן המון סיפורים של אנשים שגדלו עם החברה".

- עדיין המיקוד המרכזי שלכם ממשיך להיות בצפון אמריקה?

"60%-70% מההכנסות שלנו מגיעות מאמריקה, שזה כולל את ארה"ב, קנדה ודרום אמריקה. עדיין יש לנו הרבה מאוד הזדמנויות צמיחה מחוץ לאמריקה. הרבה מאוד טכנולוגיות שלנו מתחילות בשוק האמריקאי ולאחר מכן לוקחים אותן לשאר העולם. בעקבות רכישת אינקונטקט, אגב, אנחנו יכולים כעת לנצל את הטכנולוגיות שלה למכור ולהפיץ לכל העולם מכיוון שהיא התמקדה בארה"ב ולנו יש משרדים בכל העולם, כך שאנחנו יכולים לנצל את הכוח והפריסה שלנו".

לסיכום הראיון, אומר עילם כי "היופי של נייס הוא הדיאלוג היומיומי עם הלקוחות שלנו. יש רעב לפתרונות חדשניים ואנחנו צריכים ויכולים לספק ללקוחות שלנו את זה. יש לנו שליחות בתור חברת היי-טק ישראלית עם נוכחות גלובלית שרוכשת חברות בעולם מידי פעם, לייצג את ישראל, וכואב לי שאין כאן עוד חברות מסוגה של נייס עם מכירות בהיקף של מיליארד דולר ויותר. אנחנו צריכים וחייבים להמשיך לפתח ולדאוג להון האנושי המדהים שקיים כאן וזה חלק ממה שאנחנו ועוד חברות היי-טק ישראליות עושים".

הכנסות של 328 מיליון דולר לנייס ברבעון הרביעי של 2016

נייס פרסמה היום (ה') את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2016 כולה, מהן עולה כי החברה ממשיכה לצמוח בקצב דו-ספרתי וצופה המשך התרחבות גם ב-2017.

ההכנסות על בסיס Non-GAAP ברבעון האחרון הסתכמו בכ-328 מיליון דולר, גידול של 20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי (Non-GAAP) מפעילות נמשכת של 72 מיליון דולר, עלייה של 8.2% לעומת הרבעון המקביל ב-2015. הרווח למניה עמד על 1.18 דולר.

התחזיות של האנליסטים המסקרים את החברה עמדו על הכנסות בהיקף של 327 מיליון דולר ורווח של 1.17 דולר למניה ברבעון, כך ששני הנתונים היו מעט מעל הצפי.

בשנת 2016 כולה רשמה נייס צמיחה של 11% בהכנסות (Non-GAAP) לרמה של 1.03 מיליארד דולר ועלייה של 13% ברווח הנקי (Non-GAAP) לרמה של 221 מיליון דולר. הרווח למניה הסתכם אשתקד ב-3.6 דולר, עלייה של 14% לעומת 2015.

על בסיס GAAP רשמה נייס אשתקד גידול של 10% בהכנסות לרמה של 1.01 מיליארד דולר וירידה של 12% ברווח לרמה של 123 מיליון דולר.

לגבי הרבעון הראשון של 2017, צופה הנהלת נייס כי ההכנסות (Non-GAAP) צפויות להסתכם ב-303-313 מיליון דולר. הרווח (Non-GAAP) למניה ברבעון צפוי לעמוד על 81-87 סנט למניה. שני הנתונים בהתאם לצפי האנליסטים.

בשנת 2017 כולה צופה נייס הכנסות של 1.33-1.35 מיליארד דולר ורווח של 3.8-4 דולר למניה, לעומת צפי אנליסטים להכנסות של 1.35 מיליארד דולר ורווח של 4 דולר למניה.

עם פרסום הדוחות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד (האחרון שלה, לאחר שלפני כחודש הודיעה נייס כי תפסיק לחלק דיבידנדים ובמקביל תגדילן את היקף הרכישה של מניותיה בחזרה לכ-150 מיליון דולר) של 16 סנט למניה.