מחיר למשתכן ברעננה: מתקשים למכור הדירות הגדולות

להגרלה ניגשו עשרות אלפי אנשים אולם עד כה לא הצליחו בחברה למצוא רוכשים לדירות הגדולות ■ במשרד השיכון מנסים להבין מה הביקושים האמיתיים ושלחו הודעות לכלל הניגשים שיבהירו האם הם מעוניינים בדירות או לא

פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ
פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ

 

היצע דירות גדולות במחירים גבוהים מקשה על שיווק הדירות בפרויקט מחיר למשתכן ברעננה, אפילו שמדובר בפרויקט דירות מוזלות. מדובר בפרויקט בשכונת נווה זמר בצפון העיר, שתבנה חברה רמי שבירו שזכתה במכרז המדינה במקום.

המכרז אפשר לחברה לבנות במקום 80 דירות בסך הכל וההגרלה התקיימה ב-13 לאוקטובר 2016. כיוון שמדובר במיקום אטרקטיבי, להגרלה זו ניגשו לא פחות מ-22,625 זכאי מחיר למשתכן, מספר שיא לניגשים, אולם מאז נסגרה ההגרלה החברה עדיין לא הצליחה למצוא 100% זכאים שיחתמו על חוזה לרכישת כלל הדירות המוזלות בפרויקט.

הסיבה לכך היא העובדה שהחברה החליטה שחלק מהדירות שתמכור במסגרת המכרז יהיו דירות גדולות בשטח של כ-131 מ"ר, המחולקות ל-4 חדרים, במחיר מוזל שעומד על החל מ-2.31 מיליון שקל. גם לאחר הנחה, לא רבים הזכאים שיכולים להעמיד את ההון העצמי כדי להתחייב לרכוש דירות כאלה.

מכיוון שהחברה מחוייבת לפנות אל כל מי שניגש להגרלה על פי סדר זכייתו, ובשל הכמות הגדולה של הזכאים שהחליטו לוותר על הזכות, החליטו במשרד הבינוי והשיכון לנסות ולנפות את כל מי שאינו מעוניין לרכוש את הדירות המוזלות בפרויקט. לאחרונה החלו לקבל זכאי מחיר למשתכן שנרשמו להגרלה הודעת טקסט המבשרות להם שהם יכולים להירשם מחדש לפרויקט באם הם מעוניינים לרכוש את הדירות שנותרו: "אנו מבקשים ליידע אותך שניתנת לך הזדמנות נוספת לזכות בתור לבחירת דירה בפרויקט נווה זמר ברעננה של חברת רמי שבירו", כך נכתב בהודעה. "נכון להיום נותרו במלאי 41 דירות, ביניהן דירות 4 חדרים של כ-131 מ"ר ויותר במחיר החל מ-2.318 מיליון שקל".

נזכיר שמכרזי מחיר למשתכן קובעים כי אם זוכה בהגרלה מוותר על הזכייה, הזכות לבחור דירה ולרכוש אותה תעבור לבא בתור ברשימת העולים בהגרלה. מכיוון שבמצב הקיים צריכה החברה לעבור אחד אחד לבדוק האם ירצה לרכוש, מדובר בתהליך שעשוי לקחת זמן רב. ולכן מנסים כעת במשרד הבינוי והשיכון לקצר את התהליך.

זכאים של מחיר למשתכן שקיבלו את ההודעה מודים שמדובר במחירים שאינם רלוונטיים לרכישה ותוהים כיצד פרויקט של דירות מוזלות מציע היצע שעל פניו לא רלוונטי לקהל היעד.

עוד נציין כי על פי כללי תוכנית מחיר למשתכן, באם אף אחד מהניגשים להגרלה המקורית לא יהיה מעוניין בדירות, בסופו של דבר תוכל החברה למכור אותן בשוק החופשי. עם זאת, גורם בכיר באוצר אומר שסיטואציה זו עוד רחוקה משום שאם אכן כל הזכאים יוותר על הזכות תיפתח האפשרות גם לזכאי סדרה ב' וייתכן ומאוחר יותר רק למשפרי דיור לפני שהדירות יוכלו להימכר לכל אחד בשוק החופשי.

על פי נתונים מעודכנים של מטה הדיור באוצר, עד כה כבר 80 אלף משקי בית הוציאו תעודות זכאות.

במטה הדיור מודעים לבעייתיות בתכנון דירות גדולות בחלק מהפרויקטים שגם לאחר הנחה עדיין אינן רלוונטיות לזכאים. בישיבה שנערכה לאחרונה בוועדת הכלכלה בכנסת התייחס לנושא יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ואמר שבמטה הדיור ובמשרד הבינוי והשיכון כבר נפלה ההחלטה לחדד את ההנחיות ליזמים והקבלנים ולהכתיב במכרזים הבאים בצורה מדויקת יותר את אפשרות הבינוי בפועל כדי שמקרים אלו לא יישנו.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה:  "לאור התנהלות מספר קבלנים, חידד משרד הבינוי והשיכון בדצמבר האחרון את הכללים במכרזי מחיר למשתכן ובמסגרתם הוגדר שטח הדירה המירבי בהלימה למספר החדרים והוכנסו שיפורים במפרט הדירות לטובת הזכאים שבתוכנית. יודגש כי לאחרונה במסגרת התייעלות התוכנית, הופעלה שיטה חדשה הזוכה להיענות רבה מצד הזכאים והיזמים, ונועדה לקצר את תהליך המכירה ולאפשר לנרשמים שלא זכו בהגרלה הזדמנות שנייה לבחירת דירות שנותרו בפרויקט. נמשיך לפעול ולבחון דרכים נוספות על מנת להבטיח את טובתם של האזרחים הלוקחים חלק בתכנית".