הדולר משלים ירידה של כ-3% בחודש; בנק ישראל "יתעורר"?

בניגוד למגמה בעולם, הדולר נחלש היום מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 3.7 שקלים ■ עידן אזולאי: "פעולות בנק ישראל מוצו, להפנות את הזרקור לאוצר" ■ יוסי פרנק: "בנק ישראל בטראומה, הגיע הזמן שיחליפו דיסקט" ■ למדריך השקעה בפורקס

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

הדולר ממשיך להיחלש היום (ב') מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 3.7 שקלים. בכך, המטבע האמריקאי משלים ירידה של יותר מ-3% בחודש החולף, בניגוד למגמת התחזקות הדולר בעולם. כעת, סוחרי המט"ח תוהים האם בנק ישראל "יפתח את הארנק", בהתאם למדיניות שלו בשנים האחרונות, יתערב וירכוש מט"ח במטרה להחליש את השקל? והאם אפשר לשכוח מהעלאת ריבית השנה?

מדד הדולר (DXY)  שעוקב אחר המטבע האמריקאי מול סל של 6 מטבעות מרכזיים, נסחר ביציבות סביב 100.9 נקודות. זאת לאחר שמוקדם יותר החודש המדד טיפס במשך עשרה ימים ברציפות לפני שאיבד מומנטום, בעיקר בשל חוסר הוודאות הפוליטי-כלכלי בארה"ב וחרף נתונים כלכליים טובים שפורסמו לאחרונה בארה"ב והצהרותיה של יו"רית הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, בדבר העלאות הריבית השנה.

למרות שילן רמזה בעדות החצי שנתית שמסרה בקונגרס לפני כשבוע כי העלאת הריבית בחודש הבא עדיין על הפרק, בשוק מעריכים כי הפד ידחה את העלאת הריבית. "קיימת סבירות גבוהה שהפד יבחר להעלות את הריבית במאי ולא במארס", סבור קוז'י פוקאיה, נשיא חברת ההשקעות היפנית FPG Securities. הוא סבור כי במקרה של דחיית העלאת הריבית תשואות אג"ח האוצר ל-10 שנים של ארה"ב יעלו, בייחוד על רקע מדיניות הדה-רגולציה והפחתת המסים שמוביל טראמפ. 

 

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, תוהה האם בצל התחזקותו של השקל "יש מישהו בירושלים שמנסה לטכס עצה לנוכח מגמת ההתחזקות העוצמתית הזו. לאור העובדה שפעולות בנק ישראל בשוק המט"ח מוצו, מן הראוי להפנות את הזרקור לכיוון משרד האוצר". להערכתו, נראה שרק פעולות תומכות יצוא יצליחו למנוע את הפגיעה העתידית במגזר היצוא. ברור אם כן שבמצב הנוכחי אין שום סיכוי שבנק ישראל יעלה את הריבית בטווח הנראה לעין, מלבד העובדה שגם סימני אינפלציה לא נראים באופק. הסיטואציה הזו תמשיך לתמוך בשוק האג"ח הישראלי ובעיקר בחלק הארוך שלו".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מסכים עם עידן אזולאי ומציין כי האוצר חייב לקחת חלק הרבה יותר פעיל במלחמת המטבעות. לטענת פרנק, "מה שקרה בשבועות האחרונים ובמיוחד בסוף השבוע החולף הכניס את בנק ישראל לטראומה ויש בזה משהו חיובי כי הגיע הזמן שיחליפו שם דיסקט. לא ייתכן שבנק ישראל יהיה ער לכך שמרבית התחזקות השקל מתרחשת בשעות הלילה ובסופי שבוע והם לא יגיבו בהתאם. זה כל כך פשוט וגם בכלים הנוכחיים מבלי לשנות אסטרטגיה ניתן להגיב ביעילות רבה יותר.

"הפתרון לטווח ארוך צריך להיות בשיתוף פעולה בין בנק ישראל והאוצר, ראשית בהכרה שיש מלחמת מטבעות והם ישתפו פעולה ויינקטו במידת הצורך בצעדים נוספים ושנית יש להוציא מהמגירה תכניות כמו הטלת מס על תנועות הון ורצפה לשער המטבעות או הקמת קרן עושר נוסף על קרן תקבולי הגז. יש אינספור פתרונות ולכולם יתרונות וחסרונות, אבל בראש ובראשונה צריך להחליט להילחם בתופעה שגורמת נזקים אדירים למשק ואין לה שום קשר לכלכלה ושוק חופשי".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אומר: "בתקופה של שערי חליפין נוחים, כשהאירו נסחר ברמות שפל של 15 שנה אל מול השקל ועודפי היצע מט"ח גוררים לייסוף השקל ולפגיעה בעתיד התעשייה הישראלית, ראוי היה שבאוצר ובבנק ישראל יפעלו במרץ לעידוד ההשקעה להשאת הפריון ובכך ישיגו שתי מטרות, האחת, ישפרו את הפריון לעובד ועימם את תנאי הסחר לתעשייה הישראלית. בנוסף, הם יזרימו ביקושים לצורך ייבוא הציוד ובכך ימתנו את עודפי ההיצע מבלי שבנק ישראל יידרש לשוב ולהתערב במסחר המטבעי".