ועדת הכספים אישרה את חוק שינוי מבנה הבורסה

החזקות הבנקים בבורסה לא יעלו על 5% כל אחד וסה"כ לא יותר מ-35% ■ כפי שנחשף ב"גלובס", הושמטה ההצעה לשנות את ימי המסחר בבורסה לימים שני עד שישי

שמואל האוזר / צילום:איל יצהר
שמואל האוזר / צילום:איל יצהר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את הצעת החוק של משרד האוצר, בראשות משה כחלון, ושל רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, לשינוי מבנה הבורסה לני"ע בת"א. לאור זאת, הצעת החוק - שבאוצר, ברשות ובבורסה עצמה, תולים בה תקוות רבות שתביא לשינוי במצבו הבעייתי של שוק המניות המקומי - צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת כבר בשבועות הקרובים.

מדובר במהלך דגל שהאוזר שם עליו את יהבו, בניסיון להביא לשינוי כיוון במגמת ה"התייבשות" של הבורסה בת"א, אשר באה לידי ביטוי, בין היתר, בירידה מתמשכת של מסחר החברות הרשומות למסחר ובהיעדרן הכמעט מוחלט של הנפקות אקוויטי ראשוניות. מדובר בצעד אחד מתוך שורת צעדים שמובילה הרגולציה.

אישור ההצעה לשינוי מבנה הבורסה על-ידי כל חברי ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, התאפשרה לאחר שכפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", מהחוק הוצאה ההצעה לשנות את ימי המסחר בבורסה מהימים ראשון עד חמישי לימים שני עד שישי, וזאת משום לחצם של כמה גורמים, ובהם הבנקים, שהעדיפו שלא לשנות הסכמי העסקה מול עובדיהם.

לאחר שתיקון 60 לחוק ני"ע (שינוי מבנה הבורסה) יאושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית, והחוק יפורסם ברשומות, אפשר שיעברו עוד חודשים ספורים עד שהחוק ייכנס לתוקף. או אז צריכים חברי הבורסה להחליט על אופן חלוקת מניות הבורסה בינם לבין עצמם ולבין עובדי הבורסה. חברי הבורסה כבר סיכמו ביניהם את אופן החלוקה ביניהם, ואת חלקו במניות של כל גורם.

לאחרונה סיכמו העובדים על הסכם קיבוצי חדש שבמסגרתו נקבע כי הם יקבלו לרשותם 6% ממניות הבורסה עם השלמת שינוי מבנה הבעלות בה. כרגע לא ברור כיצד מניות אלה יחולקו בין עובדי הבורסה לבין עצמם.

כך או כך, לפי החוק יש לחברי הבורסה (בעלי המניות הנוכחיים של הבורסה) ארבעה חודשים לעשות את האמור, ולהגיש את ההצעה לביהמ"ש. אם הם לא עושים את זה, או שההצעה שהם הגישו לא מאושרת תוך חודשיים, אז לרשות ני"ע יש הסמכות להגיש הצעה חלופית, שתקדם את הליך שינוי מבנה הבעלות של הבורסה. על כל פנים, מרגע שחברי הבורסה יחלקו ביניהם את המניות, כל מי שיחזיק מעל 5% - ההחזקה העודפת "תורדם", עד שתימכר.

לחברי הבורסה יש חמש שנים למכור את החזקתם בה, לפי החוק, או אם הם מבצעים הנפקה אז קודם לכן (מה שבא קודם). מתי זה יקרה ומתי נראה בעלים חדש בבורסה בתל אביב? אין דרך לדעת בשעה זו, משום שכפי שהגדיר זאת גורם בשוק, "זה תלוי עד כמה יש רצון אמיתי של קונים. אם יבוא מחו"ל קונה אסטרטגי", למשל - רשת בורסות זרה, "זה עשוי להיות מהלך מאוד קצר. מנגד, אם חברי הבורסה יידרשו למאמצים לשווק את הבורסה ולרדוף אחרי קונים, זה עלול להתעכב בהרבה. הכל תלוי בקונה וברצון שלו להיכנס לכאן", אמר. נציין כי ברשות ני"ע, באוצר ובבורסה מקווים שהאופציה הראשונה כאמור תתגשם.

ימים יגידו אם השינוי יועיל

רבים קוראים למהלך "הפרטת הבורסה" - אך זה לא מה שקורה. הבורסה היא פשוט לא חברה בע"מ שפועלת למטרות רווח, כך שכעת מדובר על תאגוד שלה והפיכתה לחברה שפועלת למטרות רווח. מצדדי השינוי במבנה הבעלות מקווים שבעקבות השינוי המבני, הבורסה תשנה את אופיה ותפעל טוב יותר להשאת רווחיה, וכפועל יוצא תמלא טוב יותר את תפקידה כמקום המפגש של גופים וציבור שמעוניינים להשקיע את הכספים שלהם, עם גופים שמחפשים מימון. רבים מחוץ לבורסה חוששים שהמציאות תהיה שונה לגמרי.

מניות הבורסה יחולקו בין חברי הבורסה בהתאם למתווה מוסכם שאליו הגיעו החברים, בהובלת יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, ושלפיו הבנקים יחזיקו בכ-70% מחלקם של חברי הבורסה במניות הבורסה לכשזו תהפוך לחברה בע"מ (כלומר, מתוך כ-94%), כאשר חלקם של חמשת הבנקים הגדולים יעמוד על 59% מהחלק של חברי הבורסה מכלל המניות.

בשקלול חברות בנות, הבנק הבינלאומי יקבל לידיו 21.6% ממניות הבורסה, ואחריו יהיו בנק הפועלים עם 14.1% מהבורסה, בנק לאומי עם 9.9%, בנק מזרחי טפחות עם 7.1%, ודיסקונט עם 6%. הבנקים הקטנים יותר - ירושלים ואגוד - יקבלו כ-5.5% ו-5.7%, בהתאמה, מסך המניות שיינתנו לחברי הבורסה. חברי הבורסה שאינם בשליטת הבנקים יקבלו 27.6% ממניות הבורסה, והיתרה תלך לחברים הזרים ולבנק ישראל.

בכל אופן, שר האוצר כחלון אמר היום, ש"הצעת החוק היא מהפכה. מאז קום הבורסה הבנקים שלטו בבורסה, שהייתה נכה בשל השליטה של הבנקים שהעיקה עליה, על התחרות ועל העמלות לצרכן", תוך שהוסיף כי "מהות ההצעה הנה הפרדה בין בעלות ושליטה לבין מתן שירותי מסחר". הוא ציין: "הבנקים, שמחזיקים היום 71% מהבורסה, יירדו מיד עם קבלת החוק ל-36%, יאבדו שליטתם בבורסה ובכך תגדל התחרות לטובת הורדת עמלות מסחר עבור ציבור הצרכנים, ותוספת נזילות לטובת הסקטור העסקי".

גם יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, ציין ש"השינוי המבני בבורסה הוא מהפכה שצפויה להפוך את הבורסה להיות תחרותית יותר, זולה יותר ויעילה יותר בדומה לבורסות המתקדמות והמודרניות בעולם בשנים הקרובות. זה צעד חשוב והכרחי אך הוא אינו מספיק", הוסיף בהתייחס למצב הקשה של שוק המניות בבורסה המקומית.

בשוק יש המעריכים כי הפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח, שרשאית לחלק דיבידנדים, תוך הכנסת שחקן נוסף לשוק ההון המקומי - דווקא תוביל לייקור העמלות שהציבור והחברות ישלמו עבור המסחר. ימים יגידו.

החשיפה ב"גלובס" מנובמבר 2016

עיקרי המהלך לשינוי מבנה הבורסה

לאחר שהחקיקה תעבור את הקריאה השנייה והשלישית, הבורסה תהפוך בסופו של יום לחברה למטרות רווח, שרשאית לחלק דיבידנדים

לחברי הבורסה יש ארבעה חודשים להשלים את חלוקת המניות ביניהם ולהגיש הצעה לביהמ*ש; אם לא יעשו זאת, או ההצעה שהם הגישו לא מאושרת תוך חודשיים, אז לרשות ני"ע יש הסמכות להגיש הצעה חלופית

מרגע שחברי הבורסה יחלקו ביניהם את המניות, כל מי שיחזיק מעל 5% - ההחזקה העודפת "תורדם", עד שתימכר

העובדים יקבלו 6% ממניות הבורסה לכשזו תהפוך לחברה בע"מ; הבנקים יחזיקו ברוב מניות הבורסה, ויידרשו למכור את מרבית החזקתם בה

ההצעה לשנות את ימי המסחר בבורסה מימי ראשון עד חמישי לימי שני עד שישי הוסרה מהחקיקה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, ולא מקודמת

איך יתחלקו המניות של חברת הבורסה על פי ההבנות של חברי הבורסה
 איך יתחלקו המניות של חברת הבורסה על פי ההבנות של חברי הבורסה