הוויכוח הבא בין המפעילים: מתגי התקשורת בבנייני מגורים

משרד התקשורת קיבל פניות ממפעילים להסדיר כבר עכשיו את אופן השימוש במתגים בבניינים, שכן התברר כי התקנה של יותר ממתג אחד בבניין יוצרת הפרעות הדדיות

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

בעקבות פניות של מפעילי תקשורת, מקיים משרד התקשורת דיונים כדי לקבוע כללי אסדרה לפריסת מתגים בבנייני מגורים. הסוגיה צצה ועלתה על רקע החשש של מפעילים שביקשו למצוא פתרון לפני פריסת רשתות G.FAST (הרשת החדשה שבזק מתעתדת להתחיל לפרוס במהלך השנה, וכן גם פרטנר וסלקום שרוצות להניח בעצמן).

הבעיה היא שאם שני מפעילים רוצים להניח מתג עצמאי משלהם ולחבר אותו בסיב אופטי, עשויות להיווצר הפרעות תדרים שלא יאפשרו לספק שירות ללקוחות על גבי חוטי הנחושת בבניין. בנוסף יש בעיה לא פחות משמעותית והיא תפיסת המיקום בארון התקשורת. בבניינים ישנים, וגם בבניינים חדשים, להתקין מתג (המינוח המקצועי הוא Distribution Point Unit - DPU) זו משימה לא פשוטה בכלל מפני שלעתים אין בכלל ארונות תקשורת בבניין ואם יש אז ספק אם הם מתאימים להתקין בתוכם את היחידה.

בנוסף, יש גם בעיה מצד הדיירים, שכן לא תמיד ועדי בתים מוכנים שיתקינו להם עוד קופסאות חיצוניות, והבעיה עוד יותר מחריפה אם יש מתג אחד שמשרת כמה בניינים.

התוצאה של כל הבעיות התגלתה במסגרת הניסויים שעושות החברות בטכנולוגיית ה-G.FAST. זו הטכנולוגיה שאליה בזק תעבור בעתיד הקרוב ושבאמצעותה היא מתכוונת לספק אינטרנט בקצבים של מאות מגה ללקוח. זו גם הטכנולוגיה שפרטנר משתמשת בה עכשיו כשהיא מתחילה לפרוס תשתיות עצמאיות במספר ערים ברחבי הארץ.

התוצאה היא שמפעילים מבקשים לקבוע אסדרה של הנושא, כדי להימנע מבעיות במורד הדרך. אחת האופציות היא שמפעיל שיניח מתג, אלו שבאים אחריו יוכלו לעשות במתג שימוש ולשלם עליו למתקין הראשון. בזק כבר הבהירה למשרד התקשורת שהיא לא מתכוונת להערים קשיים בעניין וכל מי שרוצה שיניח מתג משל עצמו ובבניינים שכבר יותקנו מתגים של מפעילים אחרים, היא תדע למצוא פתרונות, בין אם מדובר בשימוש במפצלים שונים ובין אם בחיווט ישיר לדירת הלקוח.