טראמפ מציג: הביצוע החמישי בטיבו של הדאו מאז 1900

מכניסתו של טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב ב-20 בינואר עלה מדד דאו ג'ונס בקצת יותר מ-4% - הביצוע החמישי בחודש כהונה ראשון של נשיא בכמעט 120 שנה והטוב ביותר מאז תחילת כהונתו הרביעית של רוזבלט ב-1945

טראמפ ובורסת ניו–יורק. ביצוע דומה ב–500 S&P  / צילום: רויטרס
טראמפ ובורסת ניו–יורק. ביצוע דומה ב–500 S&P / צילום: רויטרס

הרבה נאמר על ביצועי השיא בשוק המניות האמריקאי מאז ניצחונו בבחירות של דונלד טראמפ ב-8 בנובמבר.

צוות מחקר נתונים של דאו ג'ונס מציע יותר תובנות לגבי הביצועים של טראמפ בשוק המניות ב-30 הימים הראשונים לכהונתו, שהחלה ב-20 בינואר, כלומר עד אתמול 19 בפברואר. מדד דאו ג'ונס עלה ב-4.02% בחודש הזה בסגירת יום שישי, וזהו הביצוע החמישי בטיבו במונחי אחוזים בחודש ראשון לכהונת כל נשיא מאז שנת 1901, והביצוע הטוב ביותר מאז תחילת כהונתו הרביעית של פרנקלין דלאנו רוזבלט ב-1945, שבה דאו עלה ב-4.1%.

הביצוע של טראמפ לפי נתוני מדד דאו הוא גם השלישי בטיבו לנשיא של כהונה ראשונה.

במונחי מדד 500 S&P, הביצוע של טראמפ בחודש הראשון לכהונתו הוא 3.5%, שוב הביצוע החמישי בטיבו מתחילת המאה שעברה. לפניו בדירוג מצוי ביל קלינטון ב-1997 (החודש הראשון בכהונה שנייה), אז עלה המדד הזה ב-4.6%.

לאחרונה מתלונן טראמפ שהמבקרים שלו מתמקדים במייק פלין, היועץ לביטחון לאומי שפרש בעקבות שיחות טלפון שקיים עם שגריר רוסיה בוושינגטון על העיצומים נגד ארצו, ובאנדי פזדר, המועמד לכהונת שר העבודה שפרש מהמועמדות - ולא מהללים אותו על "גאות טראמפ" בשוק המניות.

הוא אוהב להדגיש את העובדה שמדדי דאו ונאסד"ק עלו ב-12.1% ומדד 500 S&P עלה בכ-10% מאז הבחירות ב-8 בנובמבר.

ביום שישי האחרון נמשכה החגיגה במדדים, ושלושתם סיימו אותו בשיאים של כל הזמנים, בתום שבוע מצוין למניות האמריקאיות. ובכל זאת, יש תחושה שגאות טראמפ, שקיבלה השראה מהבטחות הקמפיין להגדיל הוצאה על תשתיות, להפחית מסים ולרופף רגולציה, צפויה לאבד קיטור בקרוב - אם הוא לא יספק את הסחורה הממשית, את הפרטים על תוכניותיו הכלכליות.

לפני כעשרה ימים רמז טראמפ שמדיניות המס שלו תתפרסם בשבועות הקרובים, ותהיה "פנומנלית". זו הייתה לשון ההמעטה הידועה שלו, ולנו נותר להמתין ולראות איך ייפול דבר.

 

בינתיים אין מחסור בסיבות לחשוש שהגאות בשוק תסתיים בדמעות. למשל - "מדד הפחד", VIX, מדד התנודתיות במחירי המניות של CBOE, נמוך בצורה חשודה. גם תמחורי המניות מתחילים להיות עשירים יותר ויותר.

מצד שני, הגאות של ימי טראמפ מזכירה לכולנו שיעור חשוב בהשקעה במניות: לא לנסות לתזמן את השוק. הוא תמיד יפתיע אותנו, ברוב המקרים לרעה.

עד כמה סבלו הדובים בשוק המניות העולמי? מ-8 בנובמבר עד סגירת יום שלישי שעבר (14 בפברואר), המניות בכל העולם הוסיפו לעצמו שווי בסך כ-3.36 טריליון דולר, ומתוך זה זכו המניות האמריקאיות בכ-2.2 טריליון דולר, לפי נתונים שחישב הווארד סילברבלט, אנליסט מדדים בכיר בחברת S&P Dow Jones Indices.

סילברבלט שם אצבע על אחד הגורמים שאפשרו למדדים לרשום את השיאים החדשים שלהם: "בדרך כלל יש לנו קצת מימושים או תיקון. הפעם לא היה לנו תיקון כזה, העליות פשוט נמשכו, וזה דבר גדול", הוא אמר.

למעשה חלפו כבר 89 ימי מסחר עד יום שישי האחרון, שבהם מדד 500 S&P לא רשם ירידה של 1% לפחות - וזהו הרצף הארוך ביותר מאז 24 בנובמבר 2006. השיא הקודם של 105 ימי מסחר בלי ירידה גדולה נקבע ב-15 בדצמבר 1996, לפי נתוני דאו ג'ונס.

סם סטובל, אסטרטג ההשקעות הראשי של CFRA Research, אמר למרקטווץ' שהמשקיעים מגיעים אולי לשלב שבני דור המילניום מתייחסים אליו כאל "הפחד לפספס את האקשן", FOMO בר"ת באנגלית. שלב זה מציין בדרך כלל התנפחות של בועה בשוק.

לפי שעה, אחת השאלות היא איך הרמה הנוכחית של שוק המניות מתיישבת עם נתוני התמ"ג האמריקאי. סטובל אומר ששווי שוק המניות יחסית לתוצר באחוזים הוא ברמה הגבוהה ביותר מאז שההשוואה הזו פורסמה לראשונה ב-1989.

כמה גבוה המניות עוד יכולות לעלות? הנה שאלה שאיש לא יכול להשיב עליה בסמכותיות. אבל אלו שקנו אופציות מכירה בהימור על כך שפברואר יהיה חודש של כאב למשקיעי הלונג, קיבלו את הכאב בעצמם.

*** כל הזכויות שמורות ל- MarketWatch.com 2017

מה עשה הדאו בחודש הכהונה הראשון של הנשיאים משנת 1900
 מה עשה הדאו בחודש הכהונה הראשון של הנשיאים משנת 1900