מימון ישיר במגעים למכירת תיק הלוואות של 100 מ' ש' לפועלים

מטרת העסקה: לפנות לחברת המימון מקורות להעמדת אשראי להמשך צמיחת הפעילות ■ החברה כבר מכרה בעבר תיקי הלוואות לבנק אגוד

מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן
מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן

חברת מימון ישיר, שבשליטת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, ממשיכה להרחיב את מקורות המימון שלה. ל"גלובס" נודע כי החברה, בניהול ערן וולף, נמצאת במו"מ למכירת תיק הלוואות שהעמידה, בסדר גודל של כ-100 מיליון שקל, לבנק הפועלים שבניהול אריק פינטו.

אם וככל שתושלם העסקה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שבמסגרתה מוכרת חברת המימון החוץ-בנקאית תיקי הלוואות לבנקים, לאחר שבעבר מכרה מימון ישיר תיקי הלוואות שהעמידה ללקוחותיה לבנק אגוד, ובכך שחררה הון להמשיך ולהגדיל את פעילות האשראי שלה.

מימון ישיר נמצאת בבעלות ביטוח ישיר (61.5%), לאומי פרטנרס ואלטשולר שחם (כ-19.2% כל אחד). מנהל החברה, מאז היווסדה, הינו ערן וולף. החברה פועלת בתחום האשראי הקמעוני מאז שנת 2007.

חברה זו, המהווה את זרוע האשראי הצרכני של קבוצת ביטוח ישיר, החלה לפעול במתן אשראי צרכני בתחום המימון לרכב, וב-2009 החלה לשווק הלוואות לכל מטרה. ב-2013 החלה החברה לשווק הלוואות למטרות ייעודיות בבתי עסק. נכון לסוף המחצית הראשונה של 2016, מנהלת מימון ישיר הלוואות פעילות בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל, וגובה הלוואה ממוצעת הנו 30 אלף שקל.

מדובר באחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בתחום האשראי החוץ-בנקאי, והיא נחשבת לשחקן בולט בתחום. בשנים האחרונות נכנסו עוד גופים מוסדיים לתחומי האשראי החוץ-בנקאי, ובכלל זה האשראי הצרכני, ובהם מנורה מבטחים, מיטב דש, ואחרים. מנגד, כלל ביטוח, למשל, הלכה בכיוון ההפוך, ולפני שנים יצאה מתחומי פעילות אלה.

מבחינת בנק הפועלים, תחום ההלוואות למשקי בית סומן כבר לפני מספר שנים כתחום אסטרטגי לצמיחה, זאת לאור המרווחים הגבוהים יחסית המאפיינים אותו, ודרישות ההון הנמוכות יותר לעומת האשראי העסקי. בנק הפועלים כבר הגיע ליעדי ההון שקבע לו בנק ישראל, מה שמאפשר לו לשחרר את החגורה בכל הקשור לצמיחה באשראי.

שיתוף פעולה גם עם לאומי קארד

כחלק מהצמיחה שלה, ביצעה בעבר מימון ישיר שיתופי פעולה גם עם גופים בנקאיים. כאמור, היא מכרה בעבר את תיק הלוואות לבנק אגוד בהיקף של קרוב ל-200 מיליון שקל. נוסף לכך, ביצעה החברה גם שיתוף פעולה עם חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד להלוואות בתחום הרכב. שיתופי הפעולה עם המערכת הבנקאית הם רק דרך אחת שבאמצעותה מימון ישיר מגדילה את מקורות המימון שלה, לצורך מתן הלוואות חדשות (כמו גם לפירעון חובות לבנקים). הדרך השנייה עוברת דרך השוק המוסדי.

בדצמבר האחרון ביצעה מימון ישיר הנפקה פרטית של סדרת אג"ח חדשה, למשקיעים מסווגים בלבד, שבסופה קיבלה לידיה 300 מיליון שקל, בריבית שנתית קבועה בשיעור של 3.15% צמודה למדד המחירים לצרכן. זו לא הפעם הראשונה שבה הקבוצה נעזרת בגיוס כספי מוסדיים כמקור להגדלת פעילות ההלוואות הקמעוניות שלה. כך, כבר ב-2014 גייסה מימון ישיר כ-89 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים באמצעות איגוח של תיק ההלוואות, אז הונפקה לגופים המוסדיים סדרת אג"ח מגובה בתזרים מזומנים של תיקי הלוואות שהעמידה.

לפי שעה גופי המימון החוץ-בנקאיים כגון מימון ישיר, בהם גם חברות עצמאיות, כגון האחים נאווי או אופל, אמנם צומחות, ואולם עדיין מדובר בחלק מינורי משוק האשראי הצרכני בישראל, שנשלט ביד רמה על-ידי הבנקים.

יחד עם זאת, השנים הקרובות טומנות בחובן הזדמנות לחברות מסוגה של מימון ישיר לבצע קפיצת מדרגה ולהפוך לשחקן משמעותי יותר בשוק. חוק ועדת שטרום שעבר באחרונה בכנסת, נועד להגביר את תחום האשראי למשקי בית. מלבד הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, החוק גם כולל הקלות והסרת חסמים לכניסה של גופים לתחום האשראי.

במימון ישיר ודאי לומדים את החוק לעומקו, ובודקים כיצד יוכלו לנצלו לצורך ביצוע קפיצת מדרגה נוספת בפעילות העסקית.

חברה רווחית מאוד

באשר לתוצאות החברה, בסוף 2016, במסגרת גיוס האג"ח האמור, פרסמה מימון ישיר לראשונה את תוצאותיה העסקיות, שמהן עולה כי מדובר בחברה רווחית מאוד, שהרוויחה כ-120 מיליון שקל בשלוש וחצי השנים האחרונות.

ב-2015 הציגה החברה הכנסות שנתיות ממתן הלוואות ושערוך הלוואות בהיקף של כ-217 מיליון שקל - גידול של כ-33% ביחס ל-2014, וזינוק של כ-70% ביחס ל-2013. במחצית הראשונה של 2016 המשיכה המגמה, וההכנסות הללו הסתכמו בששת החודשים הראשונים של השנה שעברה בכ-129.2 מיליון שקל - גידול של כ-15% ביחס למחצית המקבילה ב-2015.

בשורה התחתונה עמד הרווח הנקי של החברה בשנים 2015, 2014 ו-2013 על 43 מיליון שקל, 30.1 מיליון שקל ו-20.5 מיליון שקל, בהתאמה. במחצית הראשונה של 2016 רשמה החברה רווח נקי של כ-24.7 מיליון שקל, קצת פחות מרווח של כ-25.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2015.

לתוצאות הללו, כמו גם לצמיחה של החברה, מטרה ברורה: הנפקת החברה בבורסה כבר בשנים הקרובות, בדומה למה שעשתה ביטוח ישיר עם החברה האחות - איי.די.איי ביטוח  (שנסקה בשיעור אדיר מאז הונפקה בבורסה המקומית). כך גם נקבע בהסכמי בעלי המניות בין ביטוח ישיר ללאומי פרטנרס, ובהמשך גם למול אלטשולר שחם, שנכנסה לחברה לפי שווי של כרבע מיליארד שקל.