האם עריכת ההגרלות במכרזי מחיר למשתכן חוקית בכלל?

נרשמים שלא זכו שוקלים הגשת תביעה ייצוגית נגד המדינה, בטענה כי ערכה הגרלות ללא היתר ■ פרופ' רון שפירא: "יש טעם בטענה" ■ משרדי האוצר והשיכון: "הגרלות מחיר למשתכן אינן מהסוג הטעון היתר משר האוצר"

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

האם מכשול חדש עומד בפני תוכנית מחיר למשתכן? מידע שהגיע לידי "גלובס" חושף כוונה ממשית להגיש תביעה ייצוגית נגד משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר וממשלת ישראל, שלפיה המדינה מתנהלת בדרך פסולה בכל הקשור להגרלות מחיר למשתכן, המחייבת את פיצוי הנפגעים, ויש לבטלה.

מכרזי מחיר למשתכן פועלים כמעט שנתיים במתכונת של הגרלות. הזוכים הם אלה העולים בגורל מבין מאגר הנרשמים שזכאים להטבה.

לפי אתר משרד האוצר, ישנו איסור מוחלט לעריכת הגרלות, אלא אם שר האוצר מסמיך את אותו גוף לערוך את ההגרלה. "חוק העונשין קובע כי הימורים והגרלות אסורים למעט הגרלות, אשר לעריכתן ניתן אישור מראש על-ידי שר האוצר או מי שהשר הסמיכו לשם כך (סעיף 231 לחוק העונשין - על סוגי הגרלות או על הגרלה מסוימת, אשר לעריכתן ניתן מראש היתר מאת שר האוצר או מאת מי שהשר הסמיכו לכך)".

לפיכך עולה טענה כי מדובר בהגרלה לכל דבר ועניין, בדיוק באותו אופן שעורך מפעל הפיס הגרלות לפי היתר שניתן לו מאת המדינה. במקרה דנן אין למשרד השיכון רישיון חוקי לערוך הגרלות כמתחייב בחוק. כל הודעות הממשלה בעניין מחיר למשתכן, נציין, משתמשות בסמנטיקה של הגרלה: "זוכים", "המתנה להגרלה", "סיבוב שיווקים" ועוד.

פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס ברחובות, הסביר: "מבחינה חוקית פורמלית, יש טעם בטענה שהגרלת מחיר למשתכן היא אסורה, אלא אם כן קיבלה היתר של שר האוצר, בדומה להיתר שניתן למפעל הפיס (ובעבר גם למד"א, לוועד למען החייל וכדומה). אני מניח שאם הטענה תתקבל, לא קשה יהיה לשכנע את שר האוצר לתת היתרים להגרלות שטרם נערכו, אם כי תישאל שאלת תוקף ההגרלות שנערכו בעבר".

לדברי שפירא, "דיון בבעיה הפורמלית עשוי לעורר בעקיפין את השאלה המהותית: מה ההיגיון שבחלוקת סובסידיה ממשלתית גדולה למעטים שיזכו בה בדרך של הגרלה? מדוע לא לחלק את ההטבה לכל מי שעומדים בקריטריונים לקבלתה או להחמיר מראש את הקריטריונים בהתאם לסך כל הכסף שניתן לחלק? כדאי לבדוק האם הסיבה לכך היא עניינית או פוליטית.

"כשם שבשוק המסחרי הגרלות הן אפקטיביות יותר, מנקודת הראות של המשווק, מאשר הפחתה קטנה במחיר, משום שהן מעוררות אצל הצרכן תחושה כוזבת של אופטימיות והתלהבות - ייתכן שגם הממשלה משווקת את התוכניות שלה במגמה לגרום להרבה אנשים להרגשה כוזבת שהם עומדים לזכות בהטבה עצומה".

ממשרדי האוצר והבינוי והשיכון נמסר: "הנושא נבדק כבר בשלבים המוקדמים של גיבוש מודל מכרזי מחיר למשתכן. הבחינה, שנעשתה בתיאום עם משרד האוצר, העלתה כי הגרלות מחיר למשתכן אינן הגרלות מהסוג הטעון היתר שר האוצר על-פי החוק".