UBS על העיכוב בקופקסון הגנרי: "יכול להימשך שנה ויותר"

האנליסט סטיבן טפר מבית ההשקעות אי.בי.אי: "כל חודש עיכוב בהשקת הקופקסון הגנרי פירושו - 150 -200 מיליון דולר נוספים להכנסות טבע"

חברת מומנטה, שהינה שותפה של פייזר (כיצרנית) וסנדוז (כמפיצה) בפיתוח גרסה גנרית של קופקסון 40 מ"ג, מוצר הדגל של חברת טבע הישראלית, הודיעה במהלך סוף השבוע כי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, עלולה לעכב אישור למוצר בשל תקלות מסוימות שהתגלו במפעל.

המסחר במניית מומנטה נעצר ביום שישי, והיום (ג') נערכת שיחת ועידה של החברה, שבה תדון בין היתר באירוע זה, ואולי תשפוך עליו אור נוסף. מניית טבע  ירדה היום ב-0.6% בתל-אביב לאחר שמזמן פרסום ההודעה של מומנטה עד הבוקר, עלתה ב-4.5% במסחר בתל-אביב (אתמול לא התקיים מסחר בבורסות בארה"ב). כעת היא נסחרת לפי שווי חברה של כ-35.2 מיליארד דולר. זוהי הבלחה שניה של עליות לאחר תקופה ארוכה של ירידות במניית החברה. בשבוע שעבר היא עלתה על רקע אשרור תחזיותיה ל-2017 במסגרת פרסום הדוחות השנתיים.

היום נמשכות תגובות האנליסטים לידיעה, ורובן אמנם צופות עיכוב מסוים בתחרות למוצר של טבע. משמעות כניסת תחרות למוצר של טבע, היא פגיעה של 1-1.3 מיליארד דולר בהכנסותיה בכל שנה, כך על-פי הערכות החברה. לכן כל עיכוב שהוא, אפילו הקל שבהם, נחשב לחדשות טובות עבור החברה, אשר צריכה כל תוספת לתזרים כדי להחזיר את חובה שתפח בעקבות רכישת חברת הגנריקה אקטביס.

"נס פך השמן"

מרק גודמן, אנליסט בנק ההשקעות USB, מציין כי תקלות במפעל יכולות לעכב אישור של המוצר למשך שנה ויותר. בנק ההשקעות קרדיט סוויס, שהעריך בעבר כמו רוב השוק כי מומנטה תהיה הראשונה להיכנס לשוק כמתחרה בקופקסון במינון 40 מ"ג של טבע, מעריך כעת כי התחרות הגנרית הראשונה (לאו דווקא מצד מומנטה) תגיע ברבעון השלישי של 2017, ולא ברבעון הראשון, כפי ששוער עד כה. השינוי מוביל להעלאת מחיר היעד למניית החברה בדולר, מ-41 ל-42 דולר, פרמיה של כ-20% על מחיר השוק הנוכחי.

להערכות הללו מצטרפים האנליסטים רוני גל מבנק ההשקעות ברנשטיין ועומר רפאת מאוורקור. גל קרא לאירוע "'נס פך השמן' נוסף" עבור הקופקסון, התרופה שהבלעדיות עליה מסרבת להיגמר. גל מאמין כי העיכוב יימשך כחצי שנה.

ומה לגבי מתחרות אחרות? UBS, קרדיט סוויס וברנשטיין מעריכים כי גם אם מומנטה תעוכב זמן רב יותר, מתחרה אחרת עדיין עלולה להגיע במהלך השנה, אולי אפילו בחודשים הקרובים.

לעומת זאת, רפאת מזכיר כי מומנטה היא החברה היחידה שקיבלה עד היום את האישור של ה-FDA לקופקסון 20 מ"ג, כלומר, זו החברה היחידה שיודעת בוודאות לייצר את החומר הפעיל. רפאת מעריך על-פי מקרי עבר כי האישור של מומנטה ייקח כ-13-17 חודשים ומנחש שבכל מקרה התהליך ייארך לא פחות מחמישה חודשים.

סטיבן טפר, אנליסט פארמה בכיר בבית ההשקעות אי.בי.אי, טוען כבר חודשים רבים כי הקופקסון במינון 40 מ"ג הגנרי לא יאושר בקלות, הן מבחינה משפטית והן מבחינה רגולטורית (כלומר אישור FDA), ולהערכתו לא יגיע אישור במהלך 2017 אלא רק ב-2018 (זאת כמו טבע עצמה ובניגוד לדעת רוב האנליטסים האחרים). טפר מציין כי קבוצת מומנטה-סנדוז-פייזר הייתה החזקה והמתקדמת ביותר במין המתחרות, וכי לגבי האחרות לא ידוע אם ה-FDA כלל ביקר במפעליהן עד כה. גם טפר מעריך כי העובדה שהמתחרות האחרות, ביניהן מיילן, לא קיבלו אישור על קופקסון ב-20 מ"ג, יכולה להעיד על קשיים שיופיעו גם בגרסת ה-40 מ"ג.

לסיכום, אומר טפר כי "כל עיכוב של חודש באישור הקופקסון פירושו עוד כ-150-200 מיליון דולר לשורה העליונה של טבע". מדובר במוצר שהרווחיות הגולמית עליו היא מעל 80%.