רגע לפני הנפקת הענק בוול סטריט: משקיעי סנאפצ'ט חוששים

החברה החלה ברוד שואו כדי לשכנע משקיעים גדולים להשתתף בהנפקה אך נתקלה בספקנות ■ משקיע מוסדי: "החברה סירבה להתייחס באופן ישיר לבעיית הצמיחה במספר המשתמשים"

סנאפצ'ט. מתקרבת לרווחיות / צילומים: רויטרס
סנאפצ'ט. מתקרבת לרווחיות / צילומים: רויטרס

חברת סנאפ עדיין לא הצליחה להפיג את חששות המשקיעים לגבי הצמיחה במספר משתמשיה.

בתשובה לשאלה על ההאטה בקצב הגידול במספר המשתמשים החדשים של אפליקציית שיתוף הצילומים הנייד סנאפצ'ט ברבעון הרביעי, ייחסה החברה את ההאטה לבעיית מוצר בגרסת אנדרואיד, לדברי משקיעים שהשתתפו אתמול בניו-יורק במצגת מסע החשיפה (roadshow) של החברה לקראת הנפקתה הראשונית לציבור. המשקיעים התייחסו בספקנות לתשובה זו, בייחוד לנוכח התחרות הגוברת מצדה של פייסבוק, שאפליקציית אינסטגרם שלה השיק לאחרונה העתק של פיצ'ר סרטוני הווידיאו הסיפוריים הנמחקים מעצמם של סנאפצ'ט. פיצ'ר הסיפורים של אינסטגרם צבר במהירות 150 מיליון משתמשים יומיים פעילים - קצת פחות מ-158 מיליון המשתמשים של סנאפצ'ט.

"ייחוס האשמה לבעיות עם אנדרואיד הוא התחמקות מהתמודדות עם הבעיה הברורה שלא ניתן להתעלם ממנה - אינסטגרם", אמר שון סטיפל, מנהל השקעות ב-Navy Capital, שנכח במצגת. "הם סירבו להתייחס באופן ישיר לבעיות הצמיחה במספר המשתמשים".

באיזו מהירות מתווספים משתמשים חדשים לחברה, ועד כמה עמוקה מעורבותם של משתמשים אלה? סוגיות אלה יעמדו בראש רשימת התהיות של המשקיעים בעודם שוקלים אם לרכוש או לא לרכוש מניות סנאפ בהנפקה הראשונית לציבור שיעד שווי השוק שלה נקבע בטווח של 16.2-18.5 מיליארד דולר. הסיבה לחששות היא שהחברה, שהוקמה לפני שבע שנים, לא מסרה פרטים רבים על תוכניותיה העתידיות, והסתפקה בהצהרה שהיא מתקרבת לרווחיות בישום סנאפצ'ט.

בדומה לפיצ'ר של סנאפצ'ט, גם סיפורי הווידיאו הנמחקים מאליהם של אינסטגרם נשלחים לידידים ונעלמים לאחר 24 שעות. במצגת שנערכה אתמול (ג'), עשתה סנאפ מאמצים לבדל את היישום שלה מיישום אינסטגרם, ואמרה למשקיעים שאנשים משתמשים באינסטגרם מסיבות שונות מהסיבות שבגללן הם פונים לסנאפצ'ט, שבו הם משתמשים רק עם ידידים קרובים מאוד. אבל אם ימנע פיצ'ר הסיפורים של אינסטגרם את הגדלת בסיס המשתמשים של סנאפצ'ט, תזדקק סנאפ להסבר משכנע יותר מבעיות מוצר באנדרואיד כשהיא תתחיל לפרסם דוחות רווח רבעוניים לאחר יציאתה לבורסה.

המנכ"ל אוון שפיגל, התמודד גם עם שאלות דחופות אחרות בסעודת הצהריים במלון מנדרין אוריינטל בניו-יורק. החברה מבקשת לגייס עד 3.2 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור, ומנייתה - שסמלה יהיה SNAP - תתחיל להיסחר בבורסת ניו-יורק ב-2 במארס.

לאחר חלוקת תגי הכניסה המעוטרים בצהוב, שהפך לסמלה המסחרי של סנאפ, בפתח אולם האירועים בקומה ה-36, היה למשתתפים זמן של כשעה לשאול שאלות ולנגוס בסעודת הצהריים שהוגשה להם בקופסה. הצפיפות באולם הייתה רבה. לאחר האירוע, אמרו כמה מהמשתתפים כי התרשמו משפיגל, ותיארו אותו כמהוקצע ומוכן היטב.

החברה, הפועלת מלוס אנג'לס, נשאלה על מבנה העלות שלה, שכרוך בתשלומים גבוהים לגוגל שבבעלות אלפבית ולאמזון עבור תשתיות ענן. סנאפ התחייבה לשלם 2 מיליארד דולר ל-Google Cloud בשנתיים הבאות, ו-1 מיליארד דולר לפחות לאמזון באותה התקופה.

באירוע מסע החשיפה אתמול (ג') העריכה החברה שעלויות אלה יירדו בסופו של דבר מכיוון שענקיות הטכנולוגיה מתחרות בתמחור, לדברי המשתתפים באירוע. סנאפ ציינה גם שהיא פתוחה לבניית מרכזי נתונים משל עצמה בעתיד.

שפיגל גם הציג שימושים פוטנציאליים חדשים לתוכן שיוצג באמצעות היישום. הוא אמר שהחברה תוכל לבנות מפות תלת ממד של מקומות בעולם האמיתי כמו יוניברסל סטודיוס או פארק השעשועים המבוסס על סרטי הארי פוטר, לדברי אנשים שהשתתפו באירוע.

שפיגל לא גילה אם יש לחברה תוכניות לעסוק במיפוי, אך אזכור יכולות כאלה הוא אחד הרמזים הבודדים שקיבלו המשקיעים לגבי פעילויותיה העסקיות העתידיות של החברה המכנה את עצמה "חברת מצלמות".