וול-מארט נגד אמזון: מציגה גידול משמעותי במכירות אונליין

ברבעון הפיסקלי הרביעי זינקו המכירות המקוונות של וול-מארט ב-29%

וול–מארט. “מרוצים מהמהירות שבה אנו מתקדמים” / צילום: רויטרס
וול–מארט. “מרוצים מהמהירות שבה אנו מתקדמים” / צילום: רויטרס

לאחר שאמזון הביסה את וול-מארט בשוק הקניות המקוונות במשך שנים, מתחילה רשת החנויות הפיזיות להנחית מהלומות נגד על יריבתה.

וול-מארט דיווחה על הרבעון שלישי ברציפות של צמיחה דו-ספרתית במכירות המקוונות, וקצב צמיחה זה נמנה עם הסיבות שאפשרו לה לדווח על תוצאות גבוהות מהתחזיות בעונת החגים. הקמעונאית הגדולה בעולם מפיקה תועלת מרכישת Jet.com אשתקד תמורת 3.3 מיליארד דולר, בעסקה שהפיחה חיים חדשים בפעילותה המקוונת והביאה צוות הנהלה חדש לחטיבה.

וול-מארט עברה סוף-סוף "למשחק התקפי", אמר פיטר בנדיקט, אנליסט ב-Baird Equity Research.

ברבעון הפיסקלי הרביעי, שהסתיים ב-31 בינואר, זינקו המכירות המקוונות ב-29%. תוצאות אלה הקפיצו אתמול (ג') את מניית וול-מארט  ב-3.5% ל-71.81 דולר.

אמזון   שומרת על מעמדה הדומיננטי בשוק הקניות המקוונות, אך וול-מארט מוציאה מיליארדים כדי להדביקה. בנוסף לרכישת Jet.com, הסכימה וול-מארט לרכוש גם את ShoeBuy.com ואת Moosejaw, קמעונאית מקוונת שמוכרת בגדים.

וול-מארט מינתה את מייסד Jet.com, מארק לור, לממונה על האסטרטגיה המקוונת, וביטלה תוכנית הטבות לא מוצלחת שהיתה חיקוי לתוכנית Prime של אמזון. במקום זאת, החלה וול-מארט להציע משלוח חינם תוך יומיים שאינו כרוכה במחויבות.

בעבר עבד לור באמזון, שרכשה חברה קודמת שלו בשם Quidsi. לור בן ה-45 נחשב לאיש חזון בתחום, לדברי מישל גרנט, אנליסטית ב-Euromonitor International. "מארק לור הוא האיש השני בחוכמתו לאחר ג'ף בזוס בתחום הקניות המקוונות", אמרה גרנט, "הוא נהנה מאתגר ההתמודדות עם אמזון".

אך למרות השיפור שנרשם לאחרונה בביצועי וול-מארט בתחום הקניות המקוונות, לא יהיה זה קרב קל. כמעט שלושה מכל ארבעה קונים של וול-מארט קנה פריט באמזון ברבעון עונת החגים, לדברי חברת מעקב הנתונים Prosper Insights & Analytics. זוהי עלייה לעומת שני שלישים שדיווחו כי קנו פריט באמזון ב-2014.

"אנחנו מרוצים מהמהירות שבה אנו מתקדמים, אך יש עדיין המון עבודה לעשות", אמר לור בשיחת ועידה עם כתבים. הוא הוסיף שהוא פתוח לביצוע רכישות נוספות.

ביצועי החנויות הפיזיות ברבעון האחרון היו מתונים יותר, אך עדיין עלו על תחזיות האנליסטים. המכירות בחנויות שפועלות לפחות שנה בארה"ב עלו ב-1.8%, לעומת צפי ל-1.3%. זוהי העלייה החדה ביותר בתקופה של יותר בארבע שנים. בניכוי כמה סעיפים, הגיע הרווח למניה ל-1.30 דולר כאשר האנליסטים צפו רווח למניה בסך 1.29 דולר.

נתוני וול-מארט לעונת החגים עומדים בסתירה לביצועי יריבתה, טרגט קורפ, שהנמיכה את תחזיתה לרבעון הרביעי לאחר שהמכירות נפגעו מתעבורת לקוחות "מאכזבת". טרגט תפרסם את תוצאותיה המלאות בשבוע הבא.

מנהיגי התעשיה גם חוששים ממס גבול אפשרי, שיאלץ אותן להעלות מחירים. הקמעונאיות עושות מאמצי לובינג נגד מהלך זה, ומתמודדות עם חברות תעשייתיות שתומכות בו. סמנכ"ל הכספים של וול-מארט, ברט בריגס, אמר שהצעת המס היא סיבה לדאגה, אך מוקדם עדין לדון בהשלכותיה האפשריות.