פישמן במתקפה על עו"ד בנקל: "מנהל קמפיין שנאה"

איש העסקים פושט הרגל הגיש לביהמ"ש מסמך ובו מה שהוא מפרט "10 בדותות של המנהל המיוחד" ■ דורש מביהמ"ש להחליף את עו"ד יוסי בנקל

עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי
עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

מחריף העימות המשפטי והאישי בין איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן לבין המנהל המיוחד של נכסיו מטעם בית המשפט, עו"ד יוסי בנקל. פישמן מסר היום (ד') לנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, באמצעות עורך דינו שלום גולדבלט, את תגובתו לדוח המנהל המיוחד (להורדה כקובץ word  - התגובה המלאה). 

במסגרת התגובה מציג פישמן עשר "בדותות בולטות" שנפלו לטענתו בדוח של בנקל והוא קורא לבית המשפט להחליף את בנקל בבעל תפקיד אחר, בטענה שבנקל מתנהג באופן לעומתי לפישמן.

נזכיר כי בדוחות שהגיש עד כה עו"ד בנקל לבית המשפט, הוא הציג תמונה עגומה מאוד ביחס להתנהלות של אליעזר פישמן שחובותיו עומדים על כ-4 מיליארד שקלים ושל בני משפחתו בשנים האחרונות. בין היתר עו"ד בנקל כתב כי פישמן החל להיערך למצב של פשיטת רגל כבר לפני 16 שנים. עוד כללו הדוחות ביקורת נוקבת של בנקל על הפרדה מלאכותית בין נכסי פישמן לנכסי ילדיו, ותיארו מערכת יחסים סבוכה ומלאה בניגודי עניינים בין החברות בקבוצה, ממשל תאגידי קלוקל, העברת נכסים ומשיכת כספים ונכסים ששוויים עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. בנקל ביקש תקציב להפעלת חוקרים פרטיים בארץ ובחו"ל, רואי חשבון, כלכלנים ושמאים.

לפי טענת פישמן כעת, דוח המנהל המיוחד, כמו גם חלק נכבד מהבקשות שהוגשו בתיק על-ידו, רצופים "עובדות אלטרנטיביות" ו"מסקנות משפטיות", שאין כל קשר בינן לבין המציאות העובדתית ו/או הדין הנוהג (החוק וההלכות המחייבות של בית המשפט העליון).

"הדוח המטעה של המנהל המיוחד מכפיש את החייב ובני משפחתו בפני הציבור הרחב, כאילו הם משכו מן החברות מאות מיליוני שקלים (כשהוא יודע שהדברים אינם נכונים) וכאילו הם קיבלו מן החייב מתנות בהיקפים עצומים בתקופה שבה החייב היה חדל פירעון (כשהוא יודע שהדברים אינם נכונים), ועוד כהנה וכהנה בדותות וחצאי אמיתות, שהמנהל המיוחד יודע שהם אינם משקפים את המציאות", כתב פישמן.

לטענתו, "המנהל המיוחד מתעמר בבני משפחת החייב ומוציא את דיבתם רעה, הכול תחת החסות של ההגנה שמייצר חוק איסור לשון הרע למסמכים המוגשים בהליך משפטי, ועל-מנת להטעות את בית המשפט בתקווה שבדרך זו יורחבו סמכויותיו למחוזות לא לו".

פישמן מוסיף וטוען כי העובדה שפעולותיו של המנהל המיוחד סותרות חזיתית את מטרת הליך פשיטת הרגל, את טובת הנושים ואת מטרת מינויו בתיק דנן, "אינן מעלות ואינן מורידות למנהל המיוחד". לטענת פישמן, כוונותיו של בנקל, כפי שהוא מצהיר בפני גורמים שונים - היא 'להפוך את התיק לתיק חייו' ו'לנהל 120 חברות שונות'. "לא למותר לציין, כי המנהל המיוחד מתהדר שהוא יוכל לעשות כן מאחר, ולפי הצהרותיו: 'יש לו את הגב של בית המשפט'".

פישמן מוסיף וכותב במסמך שהגיש היום לשופט אורנשטיין, כי "המנהל המיוחד חורג, פעם אחר פעם, באופן בוטה מסמכותו במסגרת הליכי פשיטת הרגל כנגד המשיב, מנצל לרעה את ההסדר שנחתם עימו באשר להתנהלות החברות בקבוצת פישמן, מגיש בקשות למתן סעדים זמניים במעמד צד אחד, תוך הצגת תמונה מעוותת של המציאות וללא ההליך העיקרי בניגוד לתקנות סדרי הדין. כל זאת תוך פגיעה מהותית בזכותם הקניינית של צדדים שלישיים להליך פשיטת הרגל, לרבות פגיעה בהתנהלות חברות פעילות המעסיקות עובדים, המנהלות עסקים, הקשורות עם שותפים ולקוחות, והכל ללא קשר לנכסי פישמן".

לדברי פישמן, כך למשל, "הוגשה הבקשה של בנקל לאיסור דיספוזציה על נכסי אשתו של פישמן, טובה פישמן, בטענה סתמית ובלתי מבוססת לשיתוף בחובות פישמן, על אף כי מדובר בחובות אישיים של החייב שלא ניתן להשית על אשת החייב, שכן מדובר בחובות שנוצרו מערבויות אישיות של המשיב אשר אשתו לא היתה מעורבת בהם, ובגין חוב אישי של פישמן למס הכנסה שנוצר בעקבות מכירה של מניות שהיו בבעלותו הבלעדית".

באופן דומה, טוען איש העסקים פושט הרגל שהיה הבעלים של "גלובס", "הוגשה על-ידי בנקל הבקשה לאיסור דיספוזציה על נכסי הנדל"ן של ילדי פישמן, בטענה המופרכת כי מדובר בהענקות מירמה שבוצעו בעשור שקדם לשנת 2006 וזאת בניגוד להוראות החוק ולהלכה הפסוקה".

לפי הנטען, "המנהל המיוחד הגדיל לעשות בבקשתו לאיסור דיספוזיציה בכל אחזקה במניות שיש לכל אחד מילדיו של המשיב ובני זוגם, כאשר הוא מבקש לשים את ידו על כל המניות שיש למי מהם בכל חברה באשר היא (גם אם אין לה כל קשר לחייב), ובכך להפקיע את רכושו וקניינו של כל אחד ואחד מהם, באופן גורף ושרירותי וללא שמץ של תשתית ראייתית או משפטית".

עוד טוען פישמן כי המנהל המיוחד רוצה לקחת מבני משפחת החייב נכסים שהם בנו ופיתחו במו ידיהם והשקיעו בהם את כשרונם זמנם וכספם: "גם הבקשה למימוש נכסיו של המשיב, לרבות הנכסים המשותפים לו ולרעייתו, הוגשה בניגוד להוראות הדין והפסיקה, טרם הכרזתו של המשיב כפושט רגל, ותוך פגיעה קניינית בלתי מידתית בנכסי אשת החייב ותוך התעלמות מזכויותיה האוטונומיות של רעייתו ושל הבנקים", נטען.

 

"המנהל המיוחד עסוק בביסוס תזות משוללות יסוד"

לפי פישמן, במקרה דנן המציאות פשוט הפוכה בתכלית. "חלף הברחת נכסים מחברות בשליטתו לבני משפחתו, הזרים המשיב מאות מיליוני שקלים מכיסו הפרטי לאותן חברות. מציאות פשוטה זו היא פשוט בלתי נתפשת בעיניו של המנהל המיוחד, ולכן במקום להיעזר בחייב, בעובדיו המסורים ובבני משפחתו לטובת השאת ערך לכלל הנושים, הוא עסוק ב'ביסוס' תזות משוללות יסוד. התגובות שהוגשו עד כה במענה לבקשות המופרכות שהגיש המנהל המיוחד, ממחישות את הפער העצום בין התזה למציאות".

בהקשר זה טוען פישמן שלאורך עשרות בשנים, כמו גם בתקופה האחרונה ולרבות בתקופת כהונתו של המנהל המיוחד, אף אחד מנושי פישמן ו/או נושי החברות לא העלה חשש ובוודאי לא חשד להברחת נכסים. הנושים הביעו לא אחת את אמונם המלא במשיב, וסמכו את ידיהם עליו.

"בית המשפט מתבקש לשים סוף להתנהלותו משולחת הרסן של המנהל המיוחד, להורות לו לבחון את היתכנות הסדר הנושים כפי שהתבקש במועד מינויו ולדחות את בקשותיו מרחיקות הלכת במסגרת הדוח שהוגש על-ידו", מבקש פישמן.

לסיכום, כותב פישמן כי "במלוא הצניעות והזהירות ייאמר, כי נוכח התנהלות המנהל המיוחד מוטב לשקול מינויו של בעל תפקיד אחר, או למצער בעל תפקיד נוסף, בעל אוריאנטציה כלכלית וחשבונאית, שיוכל לחלץ את התיק מהנתיב הבלתי פרודוקטיבי והמזיק אליו הפנה אותו המנהל המיוחד, שהינו בעל אוריאנטציה לעומתית מובהקת. התנהלות זאת, אינה עולה בקנה אחד עם ההתנהלות הנדרשת בתיק כגון דא, בו מדובר בגורלן ועתידן של חברות פעילות, סולבנטיות, המעסיקות אלפי עובדים ולהן אלפי ספקים ולקוחות".

בנוסף למסמך לבית המשפט, מסר היום אליעזר פישמן, בהתייחסות ראשונה לקרב המשפטי: "בנקל הגיש לבית המשפט דוח שקרי, אסופה מטרידה של בדותות המתחזות לעובדות. מה שצריך להדאיג את בית המשפט היא העובדה שאיש שמונה על-ידיו להציג את המציאות בחר להציג שקרים. העניין שצריך להטריד את כולנו כציבור זה האם בנקל שיקר לבית המשפט במצח נחושה, או פשוט מעולם לא טרח לבדוק את העובדות".

פישמן הוסיף: "לצערי, העובדה שבנקל מסתובב בעיר ומספר לכל מי שרוצה לשמוע שמדובר בתיק חייו - היא אולי האמת היחידה בהתנהלותו והיא זו שמסבירה יותר מכל את האובססיה שלו לוודא שאני אכן מוטל על הרצפה.

"במשך השנים, הזרמתי מאות מיליוני שקלים להחזר חובות ותמיכה בחברות. מעולם לא התחמקתי מחוב ובניגוד לרבים אחרים ולנוהג הרווח, ערבתי באופן אישי לחובותיי ועל כך אני משלם מחיר אישי יקר, ואינני מתלונן על כך. לא אתן לבנקל להיבנות על גבי ועל גב ילדי באמצעות קמפיין שנאה, שאמור לשרת לא יותר מאשר את עסקיו הפרטיים. יש לי אמון מלא בבית המשפט וביכולתו לרדת לחקר האמת ואני מאמין בו בכל ליבי".