לא רק סין וארה"ב: השוק הגרמני צמא לטכנולוגיות ישראליות

בכירי רשות הפיתוח של מדינת המחוז צפון הריין-וסטפליה, העשירה ביותר בגרמניה, מנסים לשכנע את היזמים הישראלים לשנות את היעדים המוכרים ולפעול אצלם

דרכון גרמני / צילום: רויטרס
דרכון גרמני / צילום: רויטרס

645 מיליארד אירו - זהו הסכום שגלגלה ב-2015 כלכלת צפון הריין-וסטפליה, שהתמ"ג שלה הוא הגבוה ביותר מבין מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה, וגבוה גם מהתמ"ג של מדינות כמו שווייץ, ערב הסעודית וארגנטינה. חברות רבות מהעולם כבר זיהו את ההזדמנות ופועלות באזור. בשנת 2015, הסתכם היקף ההשקעות הזרות בווסטפליה בכ-190 מיליארד אירו - הגבוה ביותר בגרמניה כולה. כ-18,000 חברות בינלאומיות כבר פועלות במדינת המחוז והמספרים צפויים לגדול עוד בשנים הקרובות. את הפוטנציאל העצום הטמון באזור מוזמנים כעת לנצל גם חברות וסטארט-אפים ישראליים.

בחודש הבא יגיעו לישראל בכירי NRW, הרשות לפיתוח כלכלי של מדינת המחוז צפון הריין-וסטפליה, כדי לקחת חלק בכנס השנתי AXIS TEL AVIV 2017, המפגיש באופן בלתי אמצעי בין משקיעים, קרנות וחברות מובילות בעולם, לבין סטארט-אפים ויזמים ישראלים. נציגי המחוז מגיעים לכאן עם כוונה אחת ברורה: לעודד את היזם הישראלי לשנות דיסקט ולשים פעמיו לא רק לארה"ב, סין, ואפילו מינכן או ברלין, אלא דווקא לדיסלדורף, קלן, דורטמונד ואסן.

"ההזדמנות למפגש עם צמרת ההנהגה הכלכלית של אחד האזורים המובילים מבחינה עסקית בעולם היא כל מה שצריך לפעמים, במיוחד כאשר רוצים ומוכנים לפרוץ קדימה", מסביר אד פרנק, מנכ"ל Axis Innovation ומי שמסמן עבור יזמים רבים את השווקים החמים הבאים בעולם. אחרי סין, דרום קוריאה ואפילו רוסיה ופולין, סטארט-אפים ישראלים פונים לאזורים שבהם ישנו צמא לטכנולוגיות זרות מחד, והשוק פחות רווי בתחרות, מנגד. "למרות שברלין או מינכן הן כנראה הערים ששמן קופץ ראשון לראש הישראלי כאשר אנו חושבים על גרמניה, מבחינה כלכלית מדינת המחוז החזקה ביותר היא צפון הריין-וסטפליה, שנחשבת למדינת המחוז המתועשת ביותר, המאוכלסת ביותר במערב גרמניה וכמובן העשירה ביותר ומכאן חשיבותה", אומר פרנק.

סביר להניח שיזם ישראלי שרוצה דריסת רגל בגרמניה יטה לפנות לחברות ענק שהוא מכיר, כמו SAP, סימנס או אדידס, אבל עליו לדעת שאחד מסודות ההצלחה של צמיחת התעשייה הגרמנית בכלל ובצפון הריין-וסטפליה בפרט, הוא היותה מבוססת רובה ככולה על חברות קטנות ובינוניות. כ-3.5 מיליון חברות בגרמניה מוגדרות כ-Mittelstand, שהן כ-99.7% מסך החברות הגרמניות, כאשר ביותר מ-80% מהן מספר המועסקים אינו עולה על 10 עובדים. ברף העליון, חברות אלה יכולות להעסיק 500 עובדים והכנסותיהן השנתיות מסתכמות ב-50 מיליון אירו לכל היותר, הרבה פחות מהמיליארדים של תאגידי הענק.

"סביר להניח שלא שמעתם את שמותיהן של חברות אלה מעולם, אבל הן מהוות בפועל את עמוד השדרה ואת המנוע הכלכלי של המדינה החזקה ביותר באירופה. המגוון הרחב של המוצרים שהן מייצרות משמשים ומשולבים באין ספור מוצרים, כלים, פרויקטים ותעשיות רבות שנמכרים בגרמניה, באירופה ובעולם כולו", אומר פרנק. "כיזמים, פעמים רבות יש לנו נטייה לחלום על קבלת השקעה או שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברות ענק רב-לאומיות, אמריקאיות בעיקר, אלא שהסיכוי לכך הוא נמוך והתחרות עזה. בזכות הפעילות הכלכלית השוקקת באזור, חברות רבות מצליחות להשתלב בפעילותן הכלכלית ובעסקיהן של החברות הגרמניות הקטנות והבינוניות, שמחפשות לשמור על עצמן מעודכנות, חדשניות ומובילות בתחומן, על אף שאינן צומחות לממדי הענק של מותגי העל המוכרים ביותר בעולם (כמו גוגל או אפל), שרובם צמחו בארה"ב".