עכשיו זה אישי: טראמפ לא יגיע לסעודת כתבי הבית הלבן

ב-35 השנים שחלפו השתתפו כל נשיאי ארה"ב באירוע השנתי המסורתי, שבו הנשיא והכתבים עוקצים זה את זה (ברוח טובה, כמובן) ■ אנליסטים גורסים כי סירוב טראמפ להשתתף באירוע מעיד כי מלחמתו בתקשורת אכן רצינית

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

הפעם זה אישי, כנראה: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע אמש (שבת) כי לא ישתתף בסעודת הערב המסורתית של אגודת כתבי הבית הלבן, אירוע שכל נשיאי ארה"ב הקפידו להשתתף בו ב-35 השנים שחלפו, במחווה של רצון טוב שנועד להוכיח כי מעבר להתנגחויות השגרתיות בין הממשל לאלה שמסקרים אותו, שני הצדדים מכבדים זה את זה. העיקרון היה, ועודו: אחרי שעות העבודה, המסקרים והמסוקרים שמחים להרים כוסית משקה יחדיו ולהתבדח אלה על חשבון אלה.

אבל המלחמה שהכריז טראמפ על התקשורת האמריקאית עוד לפני שהושבע לנשיאות, ושהולכת ומתעצמת בימים אלה - ובעיקר מהלומות הנגד של המדיה - הותירו אותו שרוט. זו אינה העיתונות הטבלואידית של ניו-יורק, שהנשיא לעתיד ידע לתמרנה באמצעות הדלפות עסיסיות. בוושינגטון יש לו עסק עם העיתונות הארצית והבינלאומית וזו - כך הוא לומד עתה למרבה חמתו - פשוט אינה מתגמשת לפי תכתיביו. כאיש עסקים הוא מתקשה לעכל את העובדה שאחד מהשחקנים הראשיים בזירה פשוט אינו מקבל את מרותו.

השיא של כל אחת מהסעודות החד-שנתיות האלה עם כתבי הבית הלבן הוא מונולוג קצר של הנשיא (שנכתב בדרך-כלל על-ידי כותבי הנאומים שלו בשיתוף-פעולה עם כותבי תסריטים של קומדיות טלוויזיוניות), שבו הוא עוקץ את התקשורת, אפילו עיתונאים ספציפיים, ובעיקר את עצמו. בתמורה, הוא משמש מטרה למונולוג של בדרן ידוע, שמשגר לעברו חיצים מושחזים. הכול נעשה ברוח טובה, וככל שאפשר לראות, אלה שהחיצים נורו לעברם צוחקים יותר מאחרים.

אבל טראמפ, מסתבר, אינו יכול להרשות לעצמו להיראות כמי שנהנה מחברתם של אותם עיתונאים שהוא משמיץ ללא הפוגה ומגדירם כ"אויבי העם" ומפיקי "חדשות בדויות". הוא יאבד את אמינותו בעיני ה"בייס" - גרעין תומכיו שמריע לכל מהלומה שהנשיא מנחית על "העיתונאים הנכלוליים".

יתר על כן, טראמפ חשש כי חוסר השליטה שלו באירוע יחשוף אותו להשפלות לא מתוכננות. בשבועות שחלפו נשמעו הערכות שעיתונאים רבים מתכננים לקום ולעזוב את האולם הענקי במלון הילטון, שבו יתנהל האירוע, כאשר טראמפ ייכנס פנימה. חברות תקשורת רבות הודיעו כבר לפני שבועות כי יבטלו את המסיבות המסורתיות שלהם לפני ואחרי הסעודה אם טראמפ יופיע.

ואין ספק כי טראמפ זוכר שב-2011 הנשיא דאז, ברק אובמה, עקץ אותו ללא הפוגה בסעודת כתבי הבית הלבן. הוא שם ללעג את תוכניות הריאליטי של טראמפ ואת הקמפיין שלו לשלול לגיטימיות מאובמה מפני שלא נולד כביכול בארה"ב.

מי שסבר שבלי נוכחות הנשיא אין טעם לקיים את האירוע - טעה. נשיא אגודת כתבי הבית הלבן, ג'ף מייסון, שיגר אמש את הציוץ הבא: "הסעודה הייתה תמיד - ותוסיף להיות - חגיגה לציון התיקון הראשון לחוקה שמבטיח את חירות הדיבור, ולציון התפקיד החשוב שממלאת תקשורת עצמאית ברפובליקה בריאה".