אנזימוטק: ירידה של 20% בהכנסות הרבעון הרביעי

הכנסות החברה ירדו בשיעור של 19.1%, ל-13.5 מיליון דולר ■ בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד על בסיס GAAP של 4.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל

חברת הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה אנזימוטק , אשר עדיין מחפשת מנכ"ל חדש במקום אריאל כץ שליווה את החברה במשך רוב חייה, פרסמה בסוף שבוע שעבר את הדוחות שלה לרבעון הרביעי של 2016 ולשנת 2016 כולה.

על פי הדוחות חלה ירידה של 20% בהכנסות החברה ברבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-10.3 מיליון דולר. גם אם מכלילים את הכנסות החטיבה אשר בה מחזיקה החברה בשותפות, מדובר עדיין בירידה של 19.1%, ל-13.5 מיליון דולר.

בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה ב-1.6%, ואנזימוטק נסחרת לפי שווי של 208 מיליון דולר. בחודשים האחרונים עלתה מניית החברה ב-62%, והתאוששה משפל שבו הייתה מצויה, והיא שומרת על הרמה שבה היא נסחרת בשנתיים האחרונות, אולם זהו מחיר הנמוך ב-70% מהשיא שרשמה החברה בסוף 2013, כשהייתה במגמת צמיחה ורווחית, וטרם התפתחו בעיות שמן הקיריל.

החברה, הנעה בשנים האחרונות בין רבעונים של הפסד ורווח, רשמה ברבעון הרביעי הפסד GAAP, כלומר בשיטת החשבונאות המקובלת בארה"ב, של 4.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווחיות הגולמית צללה משמעותית לעומת הרבעון המקביל, מ-61.4% ל-46.4%, אולם מדובר בעיקר בהשפעת מחיקה חד-פעמית של מלאי בהיקף של 2 מיליון דולר, אשר בלעדיה דווקא הייתה נרשמת עלייה בשיעור הרווח הגולמי, ל-65.3%.

בהשוואת שנה מול שנה, חלה ירידה של 5.3% בהכנסות ל-47.7 מיליון דולר. בכך לא עמדה החברה בתחזיות שלה מתחילת השנה, להכנסות של 56-64 מיליון דולר, וגם לא בתחזיות המעודכנות מן הרבעון השני, להכנסות של 52-56 מיליון דולר. ברבעון השלישי כבר תיקנה החברה את התחזיות ל-47.5-49.5 מיליון דולר, ועמדה בטווח הנמוך שלהן. ההפסד השנתי עמד על 2.6 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בשנה שעברה.

בחלוקה למגזרים החברה מדווחת על גידול של 8% בתחום הרכיבים למזון לתינוקות, תחום שהיה בעייתי עבור החברה, אבל נראה כי התאושש.

בתחום תוספי התזונה המוכחים קלינית, שאותם מוכרת החברה באופן עצמאי (במותג VAYA), חלה ירידה ברבעון של 0.6 מיליון דולר במכירות, והחברה מסרה כי מדובר בהפחתת מלאי אצל הסיטונאים שלה, על רקע הצלחת המכירות שלה באינטרנט. לדברי החברה, שיעור המכירות של המוצר לצרכן עלה ב-33% בהשוואת הרבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל. בהסתכלות על 2016 כולה, חלה עלייה של 33% בהכנסות החברה מ-Vaya, ל-11.1 מיליון דולר. השנה פרסמה החברה ניסוי קליני נוסף התומך בשימוש במוצר שלה לטיפול בהפרעות קשב בילדים ובני נוער, החלה בשני ניסויים קליניים - בתחום הפרעות הקשב ובתחום האוטיזם - והשיקה מוצריה בהונג קונג.

התחום הבעייתי של החברה הוא תחום שמן הקיריל (דומה לשמן דגים), שסובל ממתח רווחים נמוך ומתחרותיות עזה בשנים האחרונות, וההכנסות בו ירדו ב-2.2 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת המקביל. בעבר החברה ציינה כי ייתכן שתמכור פעילות זו, אבל בשיחת הוועידה בעניין זה השנה, אמר כץ כי הוא חשוב עבור החברה והיא עדיין שחקן מרכזי בו, ולכן תנסה להמשיך לפעול בו ולקחת בחזרה נתח שוק, וכך לשמור על גיוון מוצריה. לחברה מזומנים בהיקף של 75.7 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.

מניית אנזימוטק בשנה האחרונה
 מניית אנזימוטק בשנה האחרונה