בפעם השנייה בתוך 10 ימים חולל בית קברות יהודי בארה"ב

עשרות מצבות נעקרו בבית העלמין מאונט כרמל בפילדלפיה ■ חוקרים: לא ברור אם המניע אנטישמי; בית קברות קתולי סמוך חולל לפני שבועיים

בית עלמין / צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בית עלמין / צילום אילוסטרציה: איל יצהר

בפעם השנייה בתוך 10 ימים חולל בית קברות יהודי בארה"ב, הפעם בפילדלפיה. לפחות 100 מצבות, אולי כמה מאות, נעקרו או הושחתו בבית העלמין מאונט כרמל, ובשלב זה טרם נעצרו חשודים.

ב-18 בפברואר חוללו יותר מ-170 מצבות בבית העלמין "חסד של אמת" ביוניברסיטי-סיטי, פרבר של סיינט-לואיס, מיזורי. המצבות שחוללו שם נמצאות בחלק העתיק יותר של בית הקברות, שבו טמונים יהודים שנפטרו בסוף המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20.

לא ברור אם המניע לעקירת המצבות במאונט כרמל הוא אנטישמיות. ג'ים מקריינולדס, חוקר במשטרת פילדלפיה, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי 33 מצבות נעקרו בתחילת החודש בבית קברות קתולי במרחק שני כשלושה ק"מ ממאונט כרמל, ולא היו שום דיווחים על פגיעות בבתי קברות יהודיים אחרים בפילדלפיה. רוב הטמונים במאונט כרמל יהודים, אך אך קבורים שם גם לא יהודים.

יחד עם זאת, אלמונים יידו אבנים לעבר בית הכנסת מנורה כנסת חי בפילדלפיה וניפצו שמונה זגוגיות של חלונות. חלון בבית הכנסת נופץ בדצמבר. משטרת פילדלפיה מסרה, כי יש קשר בין שני המקרים, אך לא יכלה לקבוע בוודאות שהמניע היה אנטישמי.

על פי המשטרה, חוללו לפחות 100 מצבות. הרב שון זוויט, שביקר באתר, אמר לערוץ 10 בפילדלפיה כי היא מנה 460 מצבות שנעקרו או הושחתו. "זה לא סתם אירוע אקראי, אמר הרב. "לחלל מספר כה גדול מצבות מבטא מאמץ מכוון להשחית".

רבנים מקומיים ביקרו באתר כדי לנחם בני משפחות של האנשים שקבורים. "לבי נשבר", אמרה ג'יס ווילסון. "אני לא יודעת האם לבכות או לזעוק".

"לבי עם המשפחות שיקיריהן טמונים כאן", אמר ראש עיריית פילדלפיה לערוץ. "נעשה כל מה שביכולתנו כדי למצוא את מחללי בית הקברות והם ייענשו בכל חומרת החוק. בפילדלפיה אין מקום למשטמה. אני מעודד את כל תושבי העיר להתייצב יחד עם אחיהם ואחיותיהם היהודיים ולהראות להם שאנו אכן עיר של אהבה ואחווה".

"חילול בית קברות הוא למעשה התקפה על התרבות שלנו, על התרבות של האנשים שבית הקברות הזה מייצג", אמר אהרן ברייטבארט, חוקר במכון סיימון ויזנטאל בלוס-אנג'לס, בעקבות התקרית בסיינט-לואיס.

על פי הליגה נגד השמצה, נרשמו בינואר ובפברואר ארבעה גלי איומים על מוסדות יהודיים בכמה מדינות בארה"ב. במהלך סוף השבוע של 18 בפברואר התקבלו איומים על הנחת פצצות לפחות ב-10 מרכזים קהיליתיים יהודיים לרבות בבאפאלו ניו-יורק; ברמינגהם, אלבמה; סיינט-פול, מיניסוטה; יוסטון, טקסאס; ווייטפיש-ביי, וויסקונסין; שיקאגו, אילינוי; נשוויל, טנסי; ואלבוקרקי, ניו-מקסיקו. גלי איומים קודמים נרשמו ב-9 בינואר, 18 בינואר, ו-31 בינואר. (ב-18 בינואר היו איומים על 30 מרכזים קהילתיים יהודיים ב-17 מדינות).