הספקולנטים משיבים אש: הדולר נחלש 0.5% מול השקל

שערו היציג של הדולר נקבע על 3.679 שקלים; האירו ירד 0.6% ל-3.894 שקלים ■ היום ב-16:00 - החלטת הריבית ■ מיטב דש: "לבנק ישראל אין כלים זמינים להחליש את השקל"

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

הספקולנטים "השיבו אש" לבנק ישראל: הדולר ירד היום (ב') במסחר מול השקל בכ-0.51%, ושערו היציג נקבע על 3.679 שקלים, שפל של שנתיים וחצי, זאת לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש מארס. האירו נחלש גם הוא מול השקל ב-0.61%, ושערו נקבע על 3.894 שקלים.

בשבוע שעבר בנק ישראל החליט להתערב במסחר במט"ח ורכש כמה מאות מיליוני דולרים, כאשר הדולר נפל מתחת ל-3.7 שקלים. זאת במטרה להחליש את השקל ולסייע למגזר היצוא. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש, בנק ישראל חשף בדוח החצי שנתי שפרסם כי יתרות המט"ח שלו חצו את רף ה-100 מיליארד דולר והסתכמו בכ-101 מיליארד דולר. בבנק ישראל טוענים ואף מתעקשים כי מדיניות רכישות המט"ח מצליחה להחליש את השקל ולסייע ליצואנים. עם זאת, רבים תוהים האם מדובר במלחמה אבודה בספקולנטים שרואים בשקל כאחד המטבעות החזקים בעולם והאם כדאי לחשוב על מהלכים חדשים שייסעו ליצאונים, כגון חבילת הטבות ממשלתית והפחתת הרגולציה על הסביבה העסקית.

"לבנק ישראל אין כלים זמינים להחליש את השקל", מציין בסקירה השבועית אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. "חיפוש הפתרונות אצל בנק ישראל לא יועילו. במצב הכלכלי הנוכחי הסיכוי שבנק ישראל ילך להרפתקה של ריבית שלילית או רכישות אג"ח, די זניח", לטענתו.

חשוב לציין כי מגמת ההתחזקות של הדולר/שקל, מנוגדת למגמה בעולם. מדד הדולר שבוחן את הדולר מול 6 מטבעות מובילים, עולה היום עד כ-0.3%. הדולר מתחזק מול האירו ויציב מול הין. הסוחרים והמשקיעים בעולם ממתינים בדריכות לקראת נאום שיישא הנשיא טראמפ מחר בפני הקונגרס. בשוק מעריכים כי התייחסות של טראמפ לתוכניות הכלכליות הגדולות עליהן הצהיר בקמפיין הבחירות שלו, במרכזן הפחתת מסים, הרחבה פיסקאלית וצמצום הרגולציה, יעניקו רוח גבית לשוק המניות ולדולר.

זבז'ינסקי, כמו רבים אחרים, מעריך כי "השקל עשוי להיחלש במידה והתוכניות הכלכליות של הנשיא האמריקאי ועליות ריבית הפד יחזקו כצפוי את הדולר בהמשך השנה והסיכונים הפוליטיים באירופה לא יפגעו בכלכלה ובשווקים, מה שיגרום להתחזקות האירו". הוא טוען עוד כי הפתרונות לתמיכה במגזר היצואני נמצאים בידי הממשלה, שצריכה לפעול לשיפור הסביבה העסקית בישראל. "שיפור במצבה של ישראל בקלות עשיית העסקים יכול לסייע מאוד ליצואנים הישראליים להתמודד עם מטבע חזק", מציין  זבז'ינסקי.

השקל מול שער החליפין האפקטיבי
 השקל מול שער החליפין האפקטיבי

גם יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך כי הכלים של בנק ישראל לא אפקטיביים: "שוב פעם קניות מט"ח של בנק ישראל, שוב פעם הייסוף נמשך ושוב פעם הבנק המרכזי מצטייר כחסר אונים או חסר כלים. ובכן, לבנק המרכזי אולי יש כלים אבל הם לא מתאימים - כי להוריד את הריבית לרמה שלילית אולי יעזור לשקל אבל זה יפגע בבנקים, במערכת האשראי ובצמיחה. הכלי הנוסף והמתבקש הוא קניית אג"ח ממשלתי והדפסת כסף (כמו שעושים בנקים מרכזיים רבים בעולם במטרה להחליש מטבע ולהרים את האינפלציה (טראמפ מכנה זאת "מניפולטור מטבע"). הסיכוי שבנק ישראל ישתמש בכלי הזה הוא לא נמוך אבל הבעיה היא שהוא מוריד את תשואות האג"ח, מוריד את הריביות הבינוניות והארוכות, ומחמם עוד יותר את מחירי הנכסים הריאליים והפיננסיים. במדינה שכולם טוענים שמתחוללת בה בועת נדל"ן והממשלה פועלת בכיוון ההפוך, לא בטוח שזה שצעד כזה יתקבל בברכה".