בורסות וול סטריט ננעלו בירידות שערים לקראת נאום טראמפ

נעילה חיובית בבורסות אירופה, נעילה מעורבת באסיה ■ הלילה צפוי נשיא ארה"ב למסור עדות בקונגרס בנושאים כלכליים; המשקיעים מצפים שיפרסם תוכנית כלכלית סדורה

טראמפ ובורסת ניו–יורק. ביצוע דומה ב–500 S&P  / צילום: רויטרס
טראמפ ובורסת ניו–יורק. ביצוע דומה ב–500 S&P / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') במגמה שלילית. באירופה ננעל המסחר במגמה חיובית לאחר שבאסיה נסגרו הבורסות במגמה מעורבת.

 

הסיפור הגדול של היום הוא העדות שימסור נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בקונגרס (04:30 שעון ישראל). הנאום/עדות מעורר ציפיות רבות בשל שתי סיבות מרכזיות: הסיבה הראשונה היא שלא הרבה יודעים על תוכניתו הכלכלית של טראמפ ולהוציא אמירה כאן ואמירה שם לא נחשף עד כה העולם לתוכנית כלכלית סדורה שניתן להסכים לה או לבקר אותה. הסיבה השנייה היא העובדה שטראמפ מתחמק עד כה משאלות קשות על מדיניותו ותוכניותיו ולהוציא השתלחויות בכלי התקשורת ו"באליטות הישנות" נמנע עד כה מלהשיב על שאלות קשות של גורמים שלא בהכרח מסכימים איתו (יהיו עמדותיו אשר יהיו).

בימים האחרונים התבטא טראמפ ובכירים בבית הלבן בנושאים כלכליים וכאמור ללא משנה סדורה, אך אלה היו חלק מהאמירות המשמעותיות יותר:

- טראמפ חזר על אמירתו כי יוציא את ארה"ב מהסכם הסחר הטראנס פסיפי (ה-TPP) כשהתוספת של הימים האחרונים היא שבכוונתו להעביר את הסחר של ארה"ב עם העולם לפסים דו דצדדים במקום הסכמי סחר רב צדדים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, העריך כי למהלך כזה יכולים להיות יתרונות מבחינת ארה"ב שתמקסם את התועלות מסחר בינלאומי.

- טראמפ אמר כי בכוונתו להגדיל את ארסנל הנשק הגרעיני של ארה"ב. מדובר בתהליך יקר מאוד כשהתוספת הגיעה אתמול. טראמפ הורה להגדיל את הוצאות הביטחון של ארה"ב ב-54 מיליארד דולר שיבואו מקיצוץ בהוצאות אזרחיות ובעיקר מקיצוץ בתקציב של סוכנויות לשמירה על איכות הסביבה וסיוע החוץ של ארה"ב.

- טראמפ חזר בימים האחרונים על הצהרותיו לגבי השקעות מסיביות בתשתיות אך לא נקב במקורות מימון לתוכנית כזו.

- טראמפ הצהיר כי בכוונתו להגדיל את ההשקעות בהגנת סייבר מבלי לנקוב בדרכי מימון השקעות כאלה אך יש להניח כי הגדלת ההוצאה על ביטחון כוללת גם השקעות בהגנת סייבר אך לא נאמר משהו רשמי בנושא.

- שר האוצר של טראמפ הצהיר כי הממשל שוקל הנפקת אג"ח ל-50- ו-100 שנים. הנפקה כזו יכולה לשמש מקור מימון להרבה מהתוכניות וההצהרות של הנשיא אך הנפקה כזו תגדיל באופן משמעותי את החוב של ארה"ב, דבר שהרפובליקאים מתנגדים לו באופן מסורתי.

- טראמפ אמר שיציג תוכנית משמעותית להקלות מס למעמד הביניים. התקווה היא שטראמפ יציג הלילה תוכנית כזו לרבות מקורות המימון שלה כשיהיה מעניין לראות כיצד הוא יממן את הגדלת ההוצאות במקביל להקלות מס.

שלל נתוני מקרו התפרסמו היום וביניהם מדד מנהלי הרכש של שיקגו, העומד על 57.4 נקודות לאחר הקריאה הקודמת שעמדה על 50.3, כשכל קריאה מעל 50 נקודות משקפת צמיחה כלכלית.

עוד פורסם חשבון הסחר של ארה"ב, המצביע על גירעון מסחרי של 69.2 מיליארד דולר, בהמשך לנתון הקודם שהצביע על גירעון מסחרי של 64.4 מיליארד דולר.

נתון התמ"ג המקדים לרבעון הרביעי של 2016, מצביע על צמיחה של 1.9% בכלכלת ארה"ב (בהתאמה שנתית), לעומת צפי לנתון של 2.1%.

פריגו  תיקנה את תחזית הרווחים שלה ל-2017, שיגיעו להערכתה בטווח בין 6.30-6.65 דולר למניה, מתחת לקונצנזוס האנליסטים שעמד על 7.10 דולר למניה. יצרנית התרופות גם הודיעה על מכירת זכויות התמלוגים מתרופת טיסברי שלה, שמיועד לטיפול בטרשת נפוצה (לסיפור המלא). כן הודיעה החברה על התפטרותה של ג'ודי בראון, סמנכ"לית הכספים, שתעבור לחברת התרופות אמג'ן.

 

אורמת טכנולוגיות  דיווחה כי בעלי המניות שלה (קרן פימי ומשפחת ברונצקי) קיבלו הצעה מקרן אמריקאית לרכישת החזקותיהם בחברה לפי מחיר של 60 דולר למניה.

מניית טרגט  צנחה לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים מאכזבים לרבעון הרביעי של השנה. 

יצרנית התרופות וליאנט  דיווחה על רווח של 1.26 דולר למניה לרבעון האחרון של 2016, שעלה על התחזיות ב-7 סנט למניה. הכנסות החברה עלו גם הן על תחזיות האנליסטים. החברה ציינה כי נרשמה התחזקות ניכרת בעסקי הליבה שלה.

פרייסליין  דיווחה על רווח רבעוני של 14.21 דולר למניה, לעומת צפי האנליסטים שעמד על רווח של 13.01 דולר למניה. גם ההכנסות עלו על התחזיות לאור גידול בהזמנות מהחברה.

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי האייפון הבא מתוצרת אפל יכלול מסך גמיש, לפחות באחד תתי-הדגמים.

אחרי המסחר יפרסמו דוחות פאלו אלטו נטוורקס  ו- SalesForce.