המבורגר: "הרגולציה תכופה מדי. על המדינה לדאוג לביטוח סיעודי"

בעל השליטה בהראל התייחס אתמול בוועדה של לשכת סוכני הביטוח להשלכות הרגולציה בענף

יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר
יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר

"יש קושי עם המידתיות שברגולציה. כל חוזר שמפורסם בענף הביטוח כיום, יוצר שינויים דרמטיים ובעל השלכות על מערכות המחשוב וכוח האדם שלנו", אמר אתמול (ב') יאיר המבורגר, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת הראל, המכהן גם כיו"ר התאחדות חברות הביטוח. המבורגר אמר את הדברים בישיבת הוועדה של לשכת סוכני הביטוח להגדרת עתיד סוכן הביטוח - ועדה בראשותו של השר לשעבר גדעון סער. "חשוב להדגיש שרגולציה היא אלמנט חשוב עבור כולנו, אבל אין ספק שקצב הרפורמות בענף מכביד עלינו מאוד", הוסיף המבורגר.

המבורגר, שממעט לומר דברים לציטוט בכלי התקשורת, הוסיף והתייחס לרגולציה על ענפי הביטוח והפיננסים, ואמר: "אני חסיד של רגולציה. אני מאמין שגוף שמוכר פוליסות, שהן למעשה הסכם על נייר, חייב רגולציה שתבטיח את הקשר בין החברות ללקוחות. לאורך כל שנותי בשוק הביטוח, חזיתי ברגולטורים שהקשו עלינו את החיים, אך עדיין עשו דברים טובים מאוד לענף".

ואולם, בהתייחס לקושי הנובע מהרגולציה התכופה בשלל תחומי העיסוק, שאותה מובילה רשות שוק ההון, בראשותה של דורית סלינגר, הוסיף המבורגר כי "יש לשים לב למשוואה הבאה: מחד אנו מצויים בתקופה של ריבית כמעט אפסית, ורגולציה שמקשה על רווחיות. מאידך, הרגולציה כיום מחייבת אותנו לרתק הון משמעותי - עובדה שיוצרת הכבדה נוספת".

"לא להסתכל רק על עלות הפוליסה"

לכן, הוסיף המבורגר, "על הרגולציה לראות גם את יציבותו וטובתו של ענף הביטוח כחלק בלתי נפרד מטובתו של ציבור המבוטחים. מצבן הפיננסי של החברות הוא חלק אינטגרלי במשוואה שמשמרת את טובת המבוטח. זה לא נכון להסתכל על עלות הפוליסה בלבד". בכך הוא מתח ביקורת על אופן התנהלות הפיקוח, שמוביל לכך שתעריפים נחתכים בתחומי ביטוח שונים, באופן שלדעת רבים בענף, הוא מהיר וחזק מדי - ועלול לפגוע במבנה השוק ובחברות עצמן בעתיד.

המבורגר, שהוא הרוח המובילה בהראל - חברת הביטוח המובילה במשק והגדולה ביותר בתחומי הבריאות והסיעוד - הוסיף כי "ביטוח סיעוד הוא עלות שעל המדינה לשאת בעצמה". כך, לתפישתו של המבורגר, "צריך להעלות את מס הבריאות ב-0.8%. האוכלוסייה מזדקנת, והטיפול בה צריך להיות אחריות לאומית של כולנו. הסבסוד בעיני צריך להיות של הרובד הבסיסי בלבד, וכל מי שמעוניין בכך - יממן מכיסו להרחבת הפוליסה".