טראמפ בקונגרס: תומך "נמרצות" בנאט"ו, מגנה אנטישמיות

בנאומו הראשון בקונגרס מגנה טראמפ את האנטישמיות: "חוזר ומאשר את הברית שלנו עם ישראל, שאינה ניתנת לניתוץ" ■ קרא לאחדות האומה והכריז על תמיכה בנאט"ו

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנאומו הראשון על מצב האומה לפני שני בתי הקונגרס, הכריז לפנות בוקר (ד') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי פרק חדש של גדולה אמריקאית מתחיל עתה, עם כניסתו לבית הלבן. הוא קרא לאחדות האומה כמה פעמים במהלך נאומו, ובדקה הראשונה של דבריו גינה את התפרצויות האנטישמיות.

בהמשך נאומו הוא הכריז: "אני חוזר ומאשר את הברית שלנו עם ישראל, ברית שאינה ניתנת לניתוץ". בתפנית חדה מהתבטאויותיו הקודמות נגד נאט"ו, הוא הכריז על תמיכה חזקה בברית הצפון-אטלנטית והדגיש שוב כי לאומנות כלכלית תוסיף להנחות את ממשלו.

בניגוד מודגש לנאומיו הקודמים ומסיבות העיתונאים שלו מאז תחילת נשיאותו, שלא לדבר על התבטאויותיו במהלך המירוץ לנשיאות, טראמפ היה הפעם מאופק יותר, שקול יותר, פילוסופי יותר, ובקיצור: "נשיאותי" יותר. התלהמות לא הייתה פה, אף לא התלהבות. שלא כמנהגו, טראמפ היה צמוד לטלפרומפטר ולא נסחף עם תשואות הקהל (הרפובליקאי; הדמוקרטים ישבו בשקט). במידה רבה זה היה נאום של חזון, אם כי, צריך לומר, היה נראה שהדברים לא יצאו מלבו של הנואם, אלא ממקלדתו של כותב הנאום, קרוב לוודאי סטיב בנון, "האידיאולוג הראשי" של הבית הלבן.

אחרי ההשקה המקרטעת של נשיאותו, הנאום הזה היה ניסיון לאתחל אותה, לפתוח בה פרק חדש. 30 הימים הצולעים הראשונים של טראמפ בבית הלבן והסקרים שהציגו אותו בתחתית סולם התמיכה ציבורית בהשוואה לקודמיו בתחילת נשיאותם, אילצו אותו לשנות כיוון: פחות עימותים, פחות התנגחויות, פחות מטחי אש נגד אויבים אמיתיים או מדומים. וכך, טראמפ ניסה להציג את עצמו יותר כסוכן של אחדות ופחות כסוכן של שינוי. טראמפ 2.0. כמה זמן יחזיק מעמד הטראמפ הזה? עוד לא ברור.

למעשה, כפי שציינו הבוקר כמה פרשנים, טראמפ התחנן לפני העם האמריקאי שתינתן לו עוד הזדמנות, תקופת חסד נוספת, שתאפשר לו לממש את הפונטציאל של נשיאותו. "אנו עם אחד, עם גורל אחד", הוא אמר לקראת סוף נאומו. "עבר זמן החשיבה בקנה מידה קטן, חלף זמנן של מלחמות טריוויאליות. אנו זקוקים לאומץ כדי לחלוק את החלומות שממלאים את הלב". זה משפט שנראה תפור לנאום של הנשיא הקודם, ברק אובמה, הרבה מיותר מאשר לנאום של הנשיא הנוכחי.

ועם זאת, נושא הלאומנות הכלכלית נותר על כנו. פה הטון התקיף נשאר כשהיה: העולם דופק אותנו, ואנו פועלים עתה לתקן את העוולות שנגרמו לנו. הוא הציג שני עקרונות ליבה לאומה וקרא לה לנהוג לפיהם: קנו תוצרת ארה"ב, העסיקו אזרחי ארה"ב. הנשיא הכריז על "בניית האומה מחדש": "אבקש מהקונגרס לאשר חקיקה שתניב השקעות בטריליון דולר בתשתיות, השקעות שימומנו בהון פרטי וציבורי ושייצרו מיליוני מקומות עבודה חדשים".

טראמפ הודיע כי יניח על שולחן הקונגרס הצעת תקציב לשיקום הצבא, שתקרא לאחת מההעלאות הגדולות ביותר בהיסטוריה האמריקאית בהוצאות לצרכי ההגנה. אבל, הוא לא חזר על דיווחים שבכוונת הבית הלבן להגדיל את הפלח הצבאי של התקציב ב-54 מיליארד דולר. הגדלה זו אמורה להיות ממומנת מקיזוז בסעיפי הוצאות לא צבאיות (אך לא מביטוח לאומי או ממדיקייר) בתקציב. המשמעות היא קיצוץ דרסטי מסעיפי משרדים ממשלתיים כמשרד החוץ וסיוע חוץ. כמה סנטורים רפובליקאים, ובכללם הסנטור לינדסי גרהאם, כבר הודיעו שהצעת התקציב הזו תגווע עם הגעתה לקונגרס.

במנותו את הישגי נשיאותו הצעירה, הדגיש טראמפ את חשיבות המאבק ברגולציה: "נטלנו על עצמנו לנהל מאבק היסטורי לצמצום מסיבי של הרגולציות, שמוחצות את שוק העבודה. הקמנו כוח משימה למחיקת רגולציות בתוך כל משרד ממשלתי. אנו אוכפים תקנה חדשה, שלפיה צריך למחוק שתי רגולציות מול כל רגולציה חדשה שתיכנס לתוקף. אנו מבטלים רגולציה שמאיימת על עתידם ומחייתם של כורי הפחם הגדולים שלנו".

בין הישגיו הכלכליים האחרים מנה טראמפ את הסרת המכשולים להנחת צינור הנפט קיסטון בדקוטה הצפונית, החולייה האחרונה בצינור נפט מקנדה לדרום ארה"ב; ההכרזות של תאגידים גדולים, כלוקהיד, אינטל, וולמארט, פורד, פיאט-קרייזלר, ג'נרל מוטורס, ספרינט וסופטבנק להשקיע מיליארדי דולרים, כטענתו, כדי ליצור "רבבות" מקומות עבודה חדשים; נסיקת שוקי המניות, שהגדילו את ערך תיקי ההשקעות בשלושה טריליון דולר מאז הבחירות בנובמבר אשתקד; וחיסכון של מאות מיליוני דולר למשלמי המסים בעקבות הורדת המחיר של מפציצי אף 35.

אולי בעקבות הביקורת הקשה שנמתחה עליו ועל ממשלו בגין יחס אדיש, אם לא סלחני, לאנטישמיות, בחר טראמפ בגינוי חזק של התופעה כפתיח של נאומו: "אנו מציינים הערב את סיום החגיגות לציון חודש ההיסטוריה של השחורים בארה"ב, ואנו חייבים לתת את הדעת לדרך שמובילה את האומה לקראת חיזוק זכויות האזרח ולעבודה שעדיין נותר להשגת מטרה זו. האיומים על מרכזים קהילתיים יהודיים שנרשמו באחרונה, חילול בתי-קברות יהודיים וכן הירי בקנזאס-סיטי (שבו נהרג אמריקאי ממוצא יהודי ע"י אדם שצרח "חוזר לארצך" - ר.ד.) בשבוע שעבר מזכירים לנו שאנו אולי אומה שאזרחיה חלוקים על נושאים של מדיניות ופוליטיקה, אך אנו ארץ שאזרחיה מאוחדים בגינוי משטמה ורשע על כל צורותיהם".

הקריאה הזו לאחדות הופנתה גם לתבל ומלואה. הנימות הבדלניות שנשזרו בהתבטאויותיו בעבר - נעלמו. אולי הקטע החשוב ביותר של הנאום היה החיבוק החם לנאט"ו. ביקורת קשה על חברות הברית הצפון-אטלנטית, מפני שאינן תורמות את חלקן לתחזוק הברית, הייתה אחד מהנושאים הקבועים בנאומיו במהלך מסע הבחירות וגם בנשיאות. אך הבוקר - טון רך יותר: "מדיניות החוץ שלנו קוראת להידברות ערה ומשמעותית עם העולם. מדובר במנהיגות אמריקאית שמושתתת על אינטרסים ביטחוניים שאותם אנו חולקים עם בעלות בריתנו ברבי תבל.

"אנו תומכים נמרצות בנאט"ו, ברית שחושלה בשתי מלחמות עולם, שהורידו את הפשיזם מהבמה, ובמלחמה הקרה שהסתיימה בתבוסת הקומוניזם. אנו מצפים שהשותפים שלנו יעמדו בהתחייבויות הפיננסיות שלהם. ועתה, בעקבות דיונים גלויי לב ונמרצים מאוד, חברות נאט"ו מתחילות לעשות זאת... ואני יכול לומר לכם, שהכספים מתחילים לזרום".

ועם זאת, בניגוד להמלצותיו של היועץ החדש לביטחון לאומי ושר ההגנה, טראמפ מוסיף לדבוק במונח "האיסלאם הרדיקלי". הוא הכריז כי דאעש היא "רשת של פראים נטולי חוק שטובחים מוסלמים ונוצרים, גברים, נשים וטף בני כל הדתות". הוא התחייב לשתף פעולה עם בעלות בריתה המוסלמיות של ארה"ב כדי להדביר את דאעש. אך הוא הגן על הצו הנשיאותי (שמעוכב בבתי-משפט) לאסור כניסת נוסעים משבע מדינות מוסלמיות: "איננו יכולים להתיר הקמת ראש גשר של טרוריסטים בתוך אמריקה. איננו יכולים להרשות שארצנו תשמש מקום מקלט לקיצונים".

וכצפוי, קרא טראמפ שוב לקונגרס לקטול את אובמה-קייר, תכנית הרפורמות שיזם הנשיא הקודם. הנשיא הנוכחי כינה אותה "אסון" ואמר כי אחד מעמודי התווך שלה - חיוב כל אזרח לרכוש ביטוח רפואי - אינו מתאים לאמריקה.

טראמפ הגן בלהט על מלחמתו בהגירה בלתי חוקית והבטיח שוב שתיבנה החומה לאורך הגבול עם מקסיקו, אם כי הוא לא חזר על התחייבותו הוותיקה שמקסיקו היא שתממן את הפרויקט. לאכזבתם הרבה של מתנגדי ההגבלות על מהגרים לא חוקיים, טראמפ לא הזכיר הצעה מהפכנית שהעלה בפגישה עם שדרי טלוויזיה בכירים: להעניק חנינה למהגרים נטולי ניירות שלא ביצעו מעולם עבירה פלילית, לתת להם מעמד חוקי וזכות לעבוד (ולשלם מיסים), אם כי לא אזרחות. חלק מתומכיו השרופים של טראמפ, וכן מחוקקים רפובליקאים שמתויגים עם הימין הקיצוני, מתנגדים בתוקף לחנינה כזו. אם טראמפ יחליט לפעול למימוש היזמה הזו, מצפה לו עימות גדול עם הרפובליקאים בקונגרס.