מנכ"ל ווייז: נסיעות משותפות יכולות לפתור את בעיית הפקקים

נועם ברדין במסיבת עיתונאים אתמול: שימוש גובר בקארפול יצמצם את מספר המכוניות על הכבישים בשעות העומס ויתרום לאיכות הסביבה

ווייז / צילום מסך
ווייז / צילום מסך

השימוש בקאראפול (נסיעות משותפות) עשוי לחסל לחלוטין את פקקי התנועה בעולם, ללא צורך בהשקעה בתשתיות. כך הצהיר אתמול (ד') נועם ברדין, אחד ממייסדי אפליקציית הניווט Waze שמכהן כיום כסגן נשיא בגוגל ובמקביל ממשיך לנהל את החברה. Waze השיקה לפני מספר חודשים שירות קארפול אשר מאפשר לנוסעים לחפש נהגים אשר מגיעים לאותו היעד ולהציע להם להצטרף אליהם - תמורת תשלום. היום השיקה החברה פיצ'ר חדש ומשלים שיאפשר לנהגים לפנות באופן ייזום אל נוסעים פוטנציאלים. השירות זמין בשלב זה רק בישראל ובסן פרנסיסקו, אך סביר להניח שהוא יתרחב בהמשך.

ברדין שמתגורר בשנים האחרונות בארה"ב ערך אתמול מסיבת עיתונאים במשרדי גוגל בתל-אביב - אותה גוגל שרכשה את Waze תמורת כמיליארד דולר בשנת 2013. ברדין הסביר ששימוש גובר בקארפול יצמצם את מספר המכוניות על הכבישים בשעות העומס ויתרום לאיכות הסביבה. נציין כי בשלב זה השירות הוא חינמי אולם בעתיד מקווה ווייז לגבות 15% מכלל העסקאות שיבוצעו דרך האפליקציה.

השירות של ווייז עלול לעורר בעיות רגולטוריות ובחברה מודעים לכך. ברדין הדגיש בהקשר הזה שהשירות מאפשר לכל נהג לבצע עד שתי נסיעות ביום. לדבריו הנוסעים אינם משלמים עבור הנסיעות אלא "משתתפים בעלות הדלק". סוגיה נוספת שעדיין טעונה בירור קשורה לכיסוי הביטוחי. שתי חברות ביטוח ישראליות כבר הודיעו שיתמכו בשירות של ווייז, אולם החברות האחרות עשויות לנקוט במדיניות שונה אם חלילה אחד ה"טרמפיסטים" ייפגע בתאונה.

ווייז חשפה אתמול נתונים מעודכנים על פעילותה - החברה מספקת שירותים ל-80 מיליון משתמשים פעילים בכל חודש, מתוכם כ-2.7 מיליון בישראל. החברה החלה לשתף פעולה עם מד"א. כאשר משתמש בווייז מדווח על תאונה המידע מועבר ישירות למוקדים השונים של מד"א ברחבי הארץ והנתונים מצביעים על כך שהפיצ'ר הזה מאפשר לצוותי ההצלה לחסוך 10%-15% מזמן ההגעה לזירת התאונה.

ווייז עלתה לכותרות לפני כשבועיים לכותרות אחרי ש"חסמה" בטעות את כביש מספר 1 והציעה לנהגים להשתמש בכביש 443, זאת למרות שבפועל כביש 1 היה פנוי. המהלך גרם לעומסי תנועה כבדים ועורר ביקורת. ברדין התייחס למקרה ואמר שרוב ההחלטות שמקבלת האפליקציה הן אוטומטיות אולם במקרים מסוימים מי שמבצע את העדכונים הם עובדי החברה. לדבריו החסימה בוצעה עקב טעות אנוש ותוקנה תוך מספר דקות.