הכלכלה, טראמפ ומצב האומה: איך מרוויחים מזה?

כבר 8 שנים מספרים לנו שהמצב בארה"ב מצוין, שהכלכלה עובדת, ששיעור האבטלה נמוך, ושאזרחי ארה"ב חיים את החלום האמריקאי ■ אם כל-כך טוב - אז איך טראמפ נבחר? ואם המצב לא טוב - הגיע הזמן להתחיל להתמודד איתו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

"אומה היא נשמה, עיקרון רוחני. שני דברים, אשר למען האמת חד הם, מהווים את הנשמה, או את העיקרון הרוחני הזה. הראשון מקורו בעבר והשני בהווה. הראשון הוא הבעלות המשותפת על מורשת עשירה של זיכרונות. השני מקורו בהסכמה שבהווה, בתשוקה לחיות ביחד, להנציח את ערכה של הירושה שאותה קיבל היחיד באופן בלתי אמצעי... האומה, כמו היחיד, היא תוצר של היסטוריה ארוכה של מעש, הקרבה ומסירות. מכל צורות הפולחן, זו של פולחן אבות היא הלגיטימית ביותר, אבותינו עשו אותנו למה שאנחנו. עבר מפואר, גדולה אנושית, תהילה - אלו מרכיבים את ההון החברתי שעליו ניתן לבסס רעיון לאומי. לחלוק ביחד את תפארת העבר ואת הרצון המשותף בהווה; להיות חלק ממעשים גדולים שנעשו ביחד בעבר, לרצות ולעשות ביחד עוד, אלה תנאים הכרחיים לקיומו של עם".

ציטוט זה מהווה את הפתיח ל"מהי אומה" שנכתב בשנת 1882 על-ידי ארנסט רנאן. אתמול בשעות הבוקר נאם טראמפ את נאום מצב האומה בפני בית הנבחרים, נאום שארך כמעט שעה, ומטרתו להתוות דרך ולהציג את החזון של הנשיא הנבחר. בנאום לאומה בחר הנשיא, דונלד טראמפ, להתמקד בעם האמריקאי וברוח האמריקאית. אבל מה לגבי הכלכלה האמריקאית?

מציאות ולא תיאוריה

בשנים האחרונות השתלטו על השיח הכלכלי מושגים ומונחים מהעולם התיאורטי. הניסיון לתאר את מצב הכלכלה ואת מצב האזרחים במדינה נעשה באמצעות גרפים ותחזיות, מודלים וסיסמאות - אבל אף אחד לא חשב לרגע לעצור ולבדוק מה האזרח הקטן מרגיש, ומה הוא חושב ביחס למצבו הכלכלי.

כך, במהלך כהונתו של הנשיא אובמה, בוצעו לא מעט שינויים בשיטות המדידה של נתונים כלכליים בארה"ב, שינויים שהובילו לכך שהנתונים הכלכליים איבדו לעיתים אחיזה במציאות הכלכלית. מעבר למספרים ולגרפים - שהציגו באותות ובמופתים שהכלכלה האמריקאית במצב מצוין - ישנו נתון אחד שמוכיח שהמצב היה רחוק מלהיות מדהים: טראמפ נבחר. אם המצב הכלכלי כל-כך טוב, למה טראמפ נבחר?

הנאום של טראמפ אמש נפתח עם אזכור חודש הקהילה השחורה בארה"ב, והמשיך עם האמירה שארה"ב היא לא מדינה נטולת עוולות בהיסטוריה שלה, אך הכיוון הכללי הוא תמיד קדימה אל עבר עתיד טוב יותר. ההתייחסות הייתה לכך שהחזון האמריקאי נזנח, ויחד איתו נזנחו מיליוני עובדים אמריקאים.

טראמפ המשיך בכך שהוא לא מתכוון לייפות את המציאות, אלא להתמודד איתה; ואכן - לפני שבועיים הודיע הצוות הכלכלי של טראמפ, שבכוונתו לשנות את אופן החישוב של הגירעון המסחרי, מה שיוביל להצגת גירעון מסחרי גדול משמעותית מכפי שהוצג עד עכשיו.

בפשטות, מה שהצוות של טראמפ מעוניין לעשות, הוא לקזז את העסקאות הסיבוביות. עסקה כזו לדוגמה תיראה כך: חברה סינית מוכרת לחברה אמריקאית ולא מקבלת תמורה כספית. לאחר מכן החברה האמריקאית מוכרת מיד לחברה קנדית, גם כן ללא קבלת תמורה, ובסוף יש חברה קנדית שמעבירה כסף לחברה הסינית.

ברור גם למי שאינו כלכלן מומחה, שיש כאן עסקה סיבובית שכל מטרתה למכור לקנדה דרך ארה"ב ולא דרך סין, כי יש למשל מגבלות של תווי תקן וכיו"ב. בעוד שממשל אובמה הכיר בעסקאות מסוג זה כאילו תרמו למאזן הסחר של ארה"ב, בכוונת טראמפ לקזז עסקאות מסוג זה, ולהותיר רק את מה שאמיתי.

 

הוטל קליפורניה

במסגרת נאום מצב האומה הזכיר טראמפ פגישה שקיים עם בעלי חברת האופנועים הארלי דייווידסון על מדשאות הבית הלבן. טראמפ סיפר שהוא שאל את בעלי חברת הארלי דייווידסון על מצב השוק ועל המצב הכלכלי שלהם. הם אמרו לו שהמצב מצוין. הוא לא הסתפק בשאלה המנומסת ושאל שוב - איך המצב שלכם עם המכירות בארה"ב אל מול המצב בשאר העולם? על כך הם ענו לו שבארה"ב התחרות עזה, אבל הם מתמודדים; ובשאר העולם אין באמת תחרות, כי חלק מהמדינות מטילות מכסי מגן בשיעור של למעלה מ-100% על אופנועי הארלי, מה שלא מאפשר להם להתחרות בשווקים מחוץ לארה"ב.

על כך אמר טראמפ, כי סחר חופשי צריך להיות גם סחר הוגן. וכאן הוא כבר החל להתייחס נקודתית לפעולות שהממשל בראשותו מתכוון ליישם, החל מפישוט מערכת המיסוי בארה"ב והורדת שיעורי המס, במטרה להקל על הקמת חברות בארה"ב, מחד גיסא, ובמטרה להקשות על חברות לצאת מארה"ב, מאידך גיסא. וכפי שנכתב בשיר "הוטל קליפורניה", אתה יכול להיכנס למלון מתי שאתה רוצה, אבל אתה אף פעם לא יכול לעזוב - ולשם חותר טראמפ ביחס לקשר שבין חברות לארה"ב.

לאן נושבת הרוח הכלכלית?

התוכנית הכלכלית המלאה תוצג במהלך השבועות הקרובים - אך מה שברור הוא שתהיה הקלה בשיעור המס, הטלת מכסי מגן במספר ענפים כלכליים, הקלה משמעותית של כל הרגולציה העוסקת באיכות הסביבה - בדגש על תעשיות הפצלים, גז טבעי ופחם ועוד.

פישוט מערכת המיסוי צפוי לפגוע בחברות המעניקות שירותי ייעוץ מס, דוגמת H&R Block (אשר הייתה גם תורמת משמעותית לקמפיין של אובמה ולכל עיצוב תכנית האובמה-קר). מאידך גיסא, ההקלה בשיעורי המס והטלת מכסי מגן על ענפים עתירי כוח אדם, צפויות לסייע לחברות בתחום המתכות. מניית חברת United Steel, לדוגמה, עלתה בכ-90% מאז נבחר טראמפ.

טראמפ מתכוון להפשיר גם את פרויקט KEYSTONE - פריסת צינורות הגז בין קנדה לארה"ב - שאמור להתבצע על-ידי חברת טראנס-קנדה (ניתן למצוא הרחבה על כך בטור "בונד סטריט" מאפריל האחרון). מאז השיאו איגרות החוב של טראנס-קנדה, הנושאות קופון של 6.35%, תשואה של למעלה מ-50%.

לראשונה מאז 2009, קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות דומה לתחזית שהוצגה על-ידי הפדרל ריזרב. החוזים להעלאת ריבית ב-15 במארס עומדים על למעלה מ-80%. זאת לאחר שמספר חברי פד נדבקו באופטימיות של ממשל טראמפ, ואמרו כי מוטב להעלות ריבית עכשיו מאשר מאוחר מדי. העלאת ריבית נתפסת על-ידי המשקיעים כסממן חיובי המעיד על צמיחה של המשק האמריקאי.

אולם המסר העיקרי שעלה מנאומו של טראמפ הוא המאבק בשחיתות, והאמירה החד-משמעית שלוביסטים לא רצויים עוד בגבעת הקפיטול. מעתה - לפי חזונו של טראמפ - הנבחרים יתחילו לפעול למען הבוחרים.

הזדמנויות השקעה

טראמפ ציין שבעוד שארה"ב תרמה להגנת הגבולות של מדינות שונות ולפיתוח תשתיות ברחבי העולם - היא לא השכילה להשקיע בתשתיותיה ולהגן על גבולותיה, ומאז תקופת הנשיאות של הנשיא דווייט אייזנהאור בשנות ה-50, לא התבצעה השקעה משמעותית בתשתיות של ארה"ב.

ממשל טראמפ צפוי אם כן להקטין את התקציב המופנה למוסדות בינלאומיים דוגמת האו"ם וקרן המטבע, להגדיל את תקציב הביטחון ולהפנות כספים לאפיקי השקעה בתשתיות.

כך לדוגמה, פרויקט KEYSTONE אמור להביא לפריסת אלפי קילומטרים של צינורות גז לאורכה של ארה"ב. טראמפ התבטא לא פעם שצינורות שעוברים דרך ארה"ב יהיו רק צינורות שייוצרו על-ידי מפעלי פלדה אמריקאיים, מה שמקנה עדיין כדאיות השקעה בחברות אמריקאיות הפועלות בענף המתכת.

נוסף על כך, פרויקטים של תשתיות בסדרי גודל של מיליארדי דולרים מגדילים את הכדאיות לרכישות של יצרניות פלדה אמריקאיות הנסחרות בשווי שוק של מיליארדי דולרים בודדים על-ידי חברות הולכות גז קנדיות הנסחרות לפי שווי של כ-40 מיליארד דולר.

רנאן מסיים את מאמרו בהתייחסות לכל אנשי העסקים המושכים בחוטים ולכל הפוליטיקאים שבטוחים שהם מובחרים, ושכחו שהם נבחרים: "ואני אומר, המתינו רבותי, תנו לשלטון הנישאים לחלוף, שאו את לעג החזקים בשקט ובסבלנות. ייתכן מאוד, שלאחר ניסיונות כושלים אין ספור, אנשים יחזרו בכל זאת לשיטותינו הצנועות. הדרך הטובה ביותר להיות צודק בעתיד, היא, בתקופות מסוימות, לדעת איך לקבל את העובדה שאתה פשוט מחוץ לאופנה העכשווית".

אחרי עשרות שנים של שיח תיאורטי על עולם גלובלי, חוזרים לכלכלה הבסיסית: על הממשל לדאוג לאזרחים, לדאוג לפרנסה ולדאוג לאומה. ולנו - בשוק ההון - רק נותר לנסות ולהשקיע בחברות שירוויחו מהשינוי הזה.

הצפי להעלאת ריבית בארה"ב במארס לפי מסחר בחוזים על הריבית
 הצפי להעלאת ריבית בארה"ב במארס לפי מסחר בחוזים על הריבית

מדגם איגרות חוב של חברות מענף המתכות בארה"ב הנקובות בדולר
 מדגם איגרות חוב של חברות מענף המתכות בארה"ב הנקובות בדולר