שחקן מעו"ף: מהלכים כדאיים לתרחיש דשדוש השבוע

שהלוח מלא בקונים זעירים של יחידה או שתיים והנזילות כמעט אינה קיימת בתנועות מהירות, האופציות השבועיות מובילות את המעוף ■ זה מה שקרה בשבוע החולף

פסיכולוגיית השקעות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פסיכולוגיית השקעות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בסקירתנו בשבוע שעבר הערכנו כי המדד צפוי לאבד גובה במהירות ולרדת לרמת 1,430, אולי אף  יותר. התחזית התממשה כבר יום למחרת הסקירה, עם מהלך מהיר מטה ל-1,430 שהמשיך לסביבות 1,423 לפני שהראלי בוול סטריט הוביל להיפוך.

מדובר על תשואה חריגה בכל קנה מידה, כפקטור של עוצמת המהלך, אך נציין כי לא היה צריך להישאר עד הנקודה האופטימלית כדי לגזור תשואה דו-ספרתית. כבר לאחר 5 נקודות דלתא ניתן היה לסגור ברווח נאה.

לפני שנתייחס לעתיד להתרחש השבוע, יש לתת הדעת על הימים האחרונים. המהלך מטה היה מוגזם ולא הייתה סיבה לירידה כה חריפה. המהלך מעלה מסביבות 1,435 היה אף הוא חסר פרופורציה ובשני המקרים האשם נעוץ באופציות השבועיות.

בתחילה, לונג סקוויז סביבות 1,429 הוביל למצב בו אם המסחר לא היה מסתיים והחיתה נותרת עוד שעה היינו גם ב-1,410. סוחרים שבמדד 1,460 כתבו אופציה ב-50 שקל קנו אותה חזרה ב-700. המהלך מעלה היה אף חריג יותר, עם כתיבות ב-15 שקל שהפכו ל-500 ובמלים אחרות: בודדים הם הסוחרים השבועיים הטהורים שהצליחו לשרוד השבוע.

האופציות השבועיות במהותן אמורות לשמש כחלק מאסטרטגיה: הקטנת עלות בטחונות במקרה קנייה; הגדלת שחיקה במקרה כתיבה. זה לא המצב בפועל ורשות ני"ע שפועלת נגד האופציות הבינאריות בצורה כה מוצלחת, יכולה למצוא גם עניין רב באופציות השבועיות. כשתנועה יומית קבועה היא עשרות אחוזים, לא ברור במה היא שונה מאופציה בינארית.

מה ההבדל בין אופציה בינארית בה לכאורה ניתן להרוויח 70%, כשהאופציות השבועיות ברביעי נתנו גם 400%? ברור לכל שככל שטווח הזמן קטן יותר, כך הכף נוטה להימור ולא להשקעה, אבל אנו עדים ליותר ויותר סוחרים שפשוט עברו מהבינאריות לשבועיות (הפתרון אגב טמון באפשרות מסחר על פני כמה שבועות בדומה לוול סטריט, שמוציאה העוקץ מאי נזילות בגלל אפשרות הגלגול).

זה במידה רבה מה שקרה השבוע. כשהלוח מלא בקונים זעירים של יחידה או שתיים והנזילות כמעט אינה קיימת בתנועות מהירות, האופציות השבועיות מובילות את המעוף. אם פעם אמרנו שהזנב מכשכש בכלב על אופציות ביחס למניות המעוף, הרי שהיום קצה הזנב מניע את השוק והשבועיות מסבכות לא פעם את החודשיות והמעוף כולו.

מכאן, למסקנה המתבקשת על הצפוי השבוע. אם התנועה מטה הייתה מוגזמת והתנועה מעלה לא פרופורציונלית, הרי שאנו מצפים לשבוע רגוע עם תנועה מדודה למדי. תחת ההנחה שהמדד יגלוש לכיוון 1,435 (נכון לזמן כתיבת שורות אלו, המעוף 1,444) ניתן לכתוב בשבועי call 1,450 ומנגד put 1,420.

בניגוד לשבועות קודמים, בעוד ההגנה התחתונה תהיה בשבועי (שכן ממילא סגירה היא ב-1,435), הרי שהגנה עליונה תהיה בחודשי, סביבות 3 סטרייקים. זה נותן מקדם בטחון של 10 נקודות לערך על הספוט לעיל ובתרחיש דשדוש עשוי להניב רווח נאה. הסיבה בגינה ישנה הטיה ל-1,435, אף שאנחנו מניחים דשדוש, היא שבסטייה הנוכחית לא חובה לקחת מקדם שלילי לתרחיש בו הסטייה תעלה (זה כמובן רלוונטי לתרחיש ירידה בלבד). 

■ שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.