הפיצוץ קרוב? "המצב היום בשווקים גרוע יותר מבועת הדוט.קום"

מיכאל ליבוביץ מחברת הייעוץ 720 Global סבור כי הבועה בשוקי המניות כיום גרועה יותר מבועת הדוט.קום שהתפוצצה בתחילת המילניום ■ בסקירה שפרסם לאחרונה, הוא מראה כיצד הנתונים הכלכליים בשנים שלפני בועת הדוט.קום היום חזקים יותר מאשר בשנים האחרונות

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

הנפקת הענק של סנאפצ'ט בשבוע שעבר החזירה לדיון הציבורי את השאלה האם שוקי המניות, בייחוד מניות ההיי-טק הטכנולוגיה, התנפחו לממדי בועה, שעלולה להתפוצץ בקרוב? מיכאל ליבוביץ מחברת הייעוץ 720 Global סבור כי הבועה בשוקי המניות כיום גרועה יותר מבועת מניות ההי-טק והטכנולוגיה ("בועת הדוט.קום") שהתפוצצה בתחילת המילניום בקול תרועה רמה.

ליבוביץ מציין בסקירה שפרסם לאחרונה כי אומנם שווי החברות רחוק מהשיאים שנרשמו בבועת הדוט.קום, אך עדיין להערכתו שווי החברות התנפח היום הרבה מעבר לשווי הריאלי שלהן. כך למשל המכפיל של מדד ה-S&P 500 בתקופה שלפני בועת פיצוץ הבועה ב-2000 היה 34 והיום המכפיל עומד על כ-25, הרבה מעל המכפיל הממוצע שעומד על כ-16.5. ליבוביץ טוען עוד כי הנתונים הכלכליים בארה"ב בתקופת בועת הדוט.קום היו חזקים בהרבה מאשר היום ולכן, כך הוא מעריך, הבועה בשוק המניות כיום מסוכנת הרבה יותר.

ליבוביץ ערך השוואה של הנתונים הכלכליים בשנים שלפני פיצוץ בועת הדוט.קום (1995-1999) לבין הנתונים בארבע השנים האחרונות (2012-2016). כך למשל, הוא מראה כיצד קצב הצמיחה בארה"ב עמד בממוצע על 4.08% בשנים שלפני משבר הדוט.קום, בהשוואה לקצב צמיחה ממוצע של 1.9% בשנים האחרונות. כפי שניתן לראות בטבלה, הוא בחן נתונים נוספים כגון החוב הלאומי, ריבית הפד ותשואות האג"ח, שכולם היו טובים יותר בשנים שלפני משבר הדוט.קום.

 

בשורה התחתונה, ליבוביץ סבור כי אין הצדקה כיום לשלם מחירים גבוהים עבור המניות, בייחוד כאשר החברות עלולות להציג צמיחה קלושה ברווחים בשנים הקרובות. להערכתו הדיבורים סביב האפשרות שהמדיניות שטראמפ מתכנן תאיץ את הצמיחה ואת רווחי החברות הם בגדר ספקולציה בלבד וממשל טראמפ יאלץ לעבור מספר משוכות לפני שיוכל לממש חלק מהרפורמות שלו.

בינתיים, סנאפ  (החברה האם של סנאפצ'ט) זינקה בכ-50% בשני ימי המסחר הראשונים שלה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-31 מיליארד דולר, מעל השווי של חברות אמריקאיות ותיקות כגון אמריקן איירליינס   ו-CBS . זאת למרות שהיא חברה שמפסידה מאות מיליוני דולרים בשנה. ההיסטוריה חוזרת על עצמה?

נתונים כלכליים בארה"ב
 נתונים כלכליים בארה"ב