"עדיף להירשם למסחר בארה"ב תחילה, בלי לעבור דרך ת"א"

בנק השקעות הבוטיק רות' קפיטל, שהנפיק מספר חברות ביומד ישראליות, מתכנן להנפיק בקרוב עוד חברות מקומיות ■ "אנו בוחנים את השוק ומחפשים את הזמן הנכון. אולי זה יהיה ב-2017 ואולי ב-2018"

"לקוחותינו מצפים מבנק בוטיק להביא אליהם הצעות שונות ממה שמציעים כל הבנקים הגדולים. חברה ישראלית היא דוגמה להצעה יוצאת דופן שכזו", כך אומר בראיון ל"גלובס" ביירון רות', מייסד ומנכ"ל בנק השקעות הבוטיק רות' קפיטל.

רות' הוא בנק עם התמחות במדעי החיים, אשר היה מעורב בהנפקות של חברות ישראליות, כגון כן פייט, רדהיל, נוירודרם ואינטק פארמה. "ישראל מאוד מוערכת אצל המשקיעים שלנו", אומר רות'. "בעיקר בתחום הפארמה והמכשור הרפואי".

- אתם עובדים כרגע על הנפקות של חברות ישראליות?

רות': "ישנן מספר חברות שנערכות להנפקה, גם בתחום הפארמה וגם בתחום המכשור הרפואי. אנחנו בוחנים את השוק ומחפשים את הזמן הנכון. אולי זה יהיה ב-2017 ואולי ב-2018".

מייקל מרגוליס, ראש תחום מדעי החיים בחברה: "לאחרונה התרחשו בתחום הביומד כמה הנפקות טובות, וכרגע השוק פתוח לחברות הטובות ביותר בסקטור. הלקוחות שלנו בהחלט שואלים אותנו מתי ההנפקה הבאה.

רות': "המשקיעים נמצאים כרגע במצב שבו השוק בעליות והם מכרו מניות ברווח, ועכשיו הם מחפשים משהו חדש, אך מניות רבות הן יקרות יחסית. לכן הם מחפשים את הדבר הבא שמוערך בחסר מסיבה שאיננה קשורה באיכות המוצר - למשל חברה המתומחרת בחסר כי היא זרה לשוק, ישראלית".

- האם יש סטריאוטיפים בוול סטריט לגבי חברות ביומד ישראליות?

מרגוליס: "הסטריאוטיפ הוא לאו דווקא לגבי חברות ישראליות, אלא לגבי כל חברות הביומד הצעירות. לגבי החברות הללו חושבים, ולעיתים קרובות בצדק, שהן תמיד לחוצות בכסף, ולכן לא מתכננות ולא מבצעות כמו שצריך. החברות הללו חותרות להגיע לשלב III של הניסויים הקליניים כמה שיותר מהר ובזול, בתקווה להירכש. אבל מי שלא תכנן וביצע היטב את הפאזות הראשונות של הניסויים, לא יירכש בשלב III, ומאידך לא יוכל לגייס את ההון הדרוש לניסוי הנרחב, כי לא התכונן לכך.

"לאחרונה יש שיפור גם במעשה וגם בתדמית, וחברות צעירות לומדות יותר לתכנן ופחות לחתוך פינות".

- מסחר בתל-אביב הוא יתרון או חיסרון לחברות הישראליות שרוצות להירשם גם בוול סטריט?

עוזי הוביץ, המייצג את הבנק בישראל: "בדרך כלל הוא מגביל את החברות, כי הן מאוד לא נזילות ולכן מתקבעות על שווי יחסית נמוך. יש גם קרנות שמוגבלות ברכישת חברות שנסחרות בבורסות לא אמריקאיות. מאידך, אם החברה טובה, המשקיע יכול לראות במסחר בתל-אביב כשל שוק שמסביר מדוע התמחור שלה נמוך יחסית. לכן אנחנו כן מעוניינים להציג למשקיעים שלנו את החברות הישראליות. להערכתנו, עדיף להירשם למסחר בארה"ב תחילה, בלי לעבור דרך תל-אביב. אם החברה כבר נסחרת בתל-אביב, בוודאי שאפשר להירשם גם למסחר בארה"ב".

לדבריו, "אנחנו היינו מהבנקים הראשונים שהנפיקו ADR, תעודות מעקב אמריקאיות על חברות הנסחרות בתל-אביב. עכשיו אנחנו פועלים להביא לארץ את ההנפקה הלא אחידה, שהיא שיטת הנפקה מקובלת בארה"ב, שבה החברה יכולה לבחור את המשקיעים שלה. עשינו זאת עבור כן פייט, כאשר למרות שהיא נסחרה ב-ADR, לא הייתה סחירות ב-ADR והמשקיעים האמריקאים רצו להשקיע בה דווקא דרך הבורסה בתל-אביב. זו הייתה אחת ההנפקות הלא אחידות הראשונות בישראל, והיא הביאה משקיעים זרים בבורסה בתל-אביב.

מה שחם: אונקולוגיה ונוירודרם

- מה ההתרשמות שלכם מפרויקט האנליזה של הבורסה?

מרגוליס: "מחקר בתשלום בעיקרון לא מרשים את המשקיעים. אולי הוא רק מועיל לחברה להבין כיצד כדאי לה להציג את עצמה לאנליסטים".

- בשנים האחרונות תחום המדטק הצליח פחות מבחינת הנפקות בוול סטריט מאשר הפארמה. זה יימשך כך בשנים קרובות לדעתכם?

מרגוליס: "זה מאוד תלוי חברה. גיוון אימג'ינג מאוד הצליחה וכעת גם מזור. ישנן חברות מכשור רפואי מלהיבות מאוד בארץ ומשקיעים שבוחנים אותן. כרגע התחום הזה לאו דווקא מתאים להנפקות, אבל בהחלט הייתי ממליץ לחברות בתחום להיפגש כעת עם המשקיעים האמריקאים".

הוביץ: "בשלב המקדים למכירות, אבני הדרך בתחום הפארמה הרבה יותר ברורות למשקיעים מאשר בתחום המכשור הרפואי. אולם חברה שכבר נמצאת בשלב המכירות, בסך הכל מובנת למשקיעים, בין אם היא מכשור הרפואי ובין אם בתחומים אחרים".

- מהם התחומים המעניינים ביותר את משקיעי הביומד היום?

מרגוליס: "התחום החם ביותר הוא אונקולוגיה, כלומר סרטן. הוא חם כבר כמה שנים וימשיך להיות חם בזכות גילויים ופריצות דרך מסעירים שמגיעים מהעולם המדעי לחברות. אנחנו חשים שזה רק קצה הקרחון. תחום מעניין נוסף הוא נוירולוגיה. בתחום הפרקינסון היו כמה רכישות גדולות ואפשר לראות איך הדבר השפיע למשל על נוירודרם, ששוויה נוסק בזמן האחרון. התחום החם הבא יהיה כנראה כל מה שקשור למניעת הדרדרות קוגניטיבית, וספציפית מניעת אלצהיימר. בנוסף, גם מחלות היתום עדיין מעניינות ותחום נוסף שמתפתח לאחרונה הוא הדרמטולוגיה, בו פועלת פואמיקס".

לראות את הארץ המובטחת

ביירון רות' נולד בחווה באיווה, כחבר בקהילת המנוניטים, קהילה נוצרית אדוקה דומה בהתנהלותה לאיימיש ולקוויקרים. איש בסביבתו של רות' לא חלם לטייל מחוץ לארה"ב, אולם כשהיה רות' בן 15, אביו החליט כי עליו לראות את הארץ המובטחת, אסף פני לפני ושלח את ביירון לישראל של שנת 1979. "זה שינה את חיי", הוא מספר. "מאותו רגע רק רציתי לנסוע, לטייל ולחקור".

גם שני שותפיו בבנק ההשקעות מוצאים חיבור אישי לישראל. "אני יהודי אמריקאי", אומר מרגוליס. "הסבים שלי ניצולי שואה ואמא שלי נולדה במחנה פליטים בגרמניה. הכרתי את ישראל כילד וסטודנט, ולעשות כאן עסקים זו תחושה מיוחדת". והוביץ מביא לעבודה עם הביומד המקומי את הפן הישראלי שלו: "ההורים שלי הם ישראלים במקור שעזבו את הארץ ב-1968. חזרתי לארץ 27 שנים אחרי עזיבתם ומאז אני כאן. ראיתי את התעשיה הישראלית צומחת וזה נהדר".

- לאיזה כיוון הולך לדעתכם שוק ההון?

רות': "הנשיא הנכנס דונלד טראמפ מתכנן דה-רגולציה, וזה טוב לשוק. אנחנו חוזרים לתקופה שבה המיסים יורדים ושוב כדאי להסתכן ולעבוד קשה, כי רוב השכר יישאר בידייך, וזו מנטליות טובה לשוק.

"משקיעים בביומד רוצים לראות שוק חם מבחינת מיזוגים ורכישות, והתוכנית של טראמפ לתמרץ החזרת מזומנים לארה"ב, עשויה לעודד רכישות של חברות אמריקאיות זו את זו באופן שיעורר את השוק הזה".

- לעיתים קרובות אתם, כבנק בוטיק, פוגשים את החברות דווקא כשהן צעירות או אחרי כישלון שדרדר את המניה. מה אתם מייעצים להן במקרה כזה?

מרגוליס: "בתחום מדעי החיים, אתה אף פעם לא יודע מה יקרה בניסוי הבא שלך, אבל אם הניסוי ייכשל, אתה רוצה שהבנק שלך ישמור לך אמונים. כשזה קורה, מנהלי החברות רק רוצים לברוח, אבל אנחנו לא נותנים להם. אנחנו דוחפים אותם להיפגש שוב ושוב, כי אם הכישלון הוא בניסוי אבל כולם עשו את תפקידם ודיברו אמת, המשקיעים לא כועסים, והם רוצים לשמוע את השלב הבא בסיפור. תמיד יש מה להגיד - אולי יש עוד ניסוי שנערך, אולי מוביל דיעה שממשיך להאמין ומוכן לספר על כך. העיקר להמשיך לספר למשקיע משהו חדש.

"אנחנו תמיד מוכנים להפגיש אותך עם משקיעים, גם כשהדאטה רע. תמיד ישנה דרך לספר את הסיפור בצורה אפקטיבית ותמיד אפשר לעשות דיל. אפילו אם זו עסקה כמו זו שעשינו לאחרונה למדיגוס, בהיקף של מיליון דולר. אנחנו יכולים לעשות עסקה של מאות מיליוני דולרים ועסקה של מיליון דולר, מה שצריך".

Roth Capital Partners

שנת הקמה: 1984

מנכ"ל ונשיא: ביירון רות'

תחום פעילות: בנק השקעות בוטיק עם התמחות בחברות קטנות. הסניף הניו-יורקי מתמחה בחברות מדעי החיים

היקף פעילות: מתחילת דרכו היה שותף לגיוסי הון בהיקף של 30 מיליארד דולר

עובדים: מעל 100 עובדים בקליפורניה, ניו-יורק, לונדון וסין