"ממשל טראמפ במגעים עם ישראל למיתון פעילות ההתנחלויות"

דובר משרד החוץ האמריקאי: המשך פעילות ההתנחלויות "עלול להשפיע על האווירה הכללית" של תהליך השלום בעתיד ■ שר הביטחון ליברמן: "זקוקים לאמריקה שתהיה פעילה באזורנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ממשל טראמפ מקיים מגעים עם ישראל איך למתן פעילות ההתנחלויות - כך אמר הערב דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, בתדרוך הראשון לכתבים בנשיאות טראמפ.

הדובר הזכיר, כי במסיבת העיתונאים המשותפת לטראמפ ולרה"מ בנימין נתניהו, בפברואר, הכריז טראמפ: "הייתי מעוניין שישראל תמתן את פעילות ההתנחלויות שלה". עתה אנו דנים עם ישראל "איך זה בדיוק יבוא לידי ביטוי". הדובר ציין כי המשך פעילות ההתנחלויות "עלול להשפיע על האווירה הכללית" במגעי שלום עתידיים בין ישראל לפלסטינים.

"אנו (משרד החוץ) עובדים בצמוד עם הבית הלבן כדי לגבש את עמדתנו", הוסיף הדובר.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, נפגש הערב עם עמיתו האמריקאי, ג'יימס מאטיס, במשרד ההגנה בווירג'יניה. הוא התקבל במשמר כבוד. דובר השר הגדיר את השיחה כ"חמה וידידותית".השנים סקרו את נושאי הביטחוון המשותפים לשתי המדינות , לרבות איראן, סוריה ולבנון.

ליברמן אמר, כי ישראל מודאגת מהכיוון שמוביל נשיא לבנון, מישל עאון, ואת הפיכת צבא לבנון לחלק מכוח של חיזבאללה. שני השרים הסכימו על הצורך לפעול לחיזוק הכוחות המתונים באזור וליצירת קואליציה נגד הטרור. ליברמן הדגיש, כי ציר הרשע העולמי נמתח עתה מאיראן עד קוריאה הצפונית.

שר הביטחון אמר למארחו, כי עמדת ארה"ב, כפי שהיא באה לידי ביטוי עתה, חשובה מאוד להסרת מכשולים להשגת יציבות במזה"ת. "אנו זקוקים לאמריקה שתהיה פעילה באזורנו", אמר שר הביטחון.

 

קריאת טראמפ למתן את פעילות ההתנחלויות - שעליה חזר הערב דובר משרד החוץ- משקפת שינוי מוחלט מעמדתו הקודמת, שתמכה בהתנחלויות. בשיחה עם כתבים ישראליים, בעקבות פגישתו עם טראמפ, אמר נתניהו, בתשובה על שאלה האם הושגו הבנות לגבי ההתנחלויות: "לא אמרתי שיש או אין הבנות לגבי ההתנחלויות... אנו רוצים שדרוג בכל התחומים. יש לנו נשיא שמוכן לפעול יחד איתנו כדי להבטיח את האינטרסים של ישראל. אין ביננו חילוקי דעות. זה חשוב. אם הוא מבקש שנבחן את נושא ההתנחלויות, ראוי שנעשה את המאמץ הזה ונבחן את הנושא".

אבל הוא נחפז לסייג מיד את הדברים: תוכניות בנייה שכבר אושרו יימשכו כמתוכנן וישראל לא תיתן יד להגבלות בנייה בירושלים. לדבריו, "הסכמנו להמשיך לדון על כך במאמץ להגיע להבנות שיתנו ביטוי לשאיפת ישראל לביטחון".

דובר משרד החוץ לא הזכיר את דברי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בישראל,שלפיהם אמר לו גורם אמריקאי, שהחלת ריבונות ישראלית על הגדה תחולל משבר ביחסים בין שתי המדינות.