"שיחת טראמפ לנתניהו - תזכורת למנדלבליט לא להעמידו לדין"

"ניו-יורק טיימס": השיחה הייתה רמז שהמלצה להעמיד את נתניהו לדין תהיה פגיעה בביטחון ישראל" ■ פקידים ישראליים ואמריקאים: "השיחה לא תואמה לצרכים פוליטיים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

שיחת הטלפון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלשום (ב'), שהתקבלה, במקרה או שלא במקרה, בדיוק כאשר ראש הממשלה תושאל על-ידי חוקרי משטרת ישראל בלשכתו, הייתה תזכורת לא כל-כך מעודנת ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שהחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו - החלטה שעשויה להביא לפרישתו - תוכל לפגוע בביטחון הלאומי של ישראל בתקופה מסוכנת למדינה; כך כותב היום (ד') "ניו-יורק טיימס" בידיעה מוושינגטון.

על-פי העיתון, שיחת הטלפון הזו היא הדוגמה העדכנית ביותר ליחסים הפוליטיים הסימביוטיים שהחלו ללבלב בין נתניהו לטראמפ. בביקורו בוושינגטון בפברואר, חלק ראש הממשלה שבחים לטראמפ בשל עמדתו נגד האנטישמיות, מהלך שסייע לנשיא לחסן את עצמו נגד ההאשמות שהוא לא הגיב במהירות מספקת לנוכח גל האיומים על מוסדות יהודיים וחילול בתי עלמין יהודיים בארה"ב. טראמפ גמל לו בשיחה לירושלים בדיוק כאשר חוקרי המשטרה ישבו בלשכת ראש הממשלה.

ה"טיימס" מציין כי נתניהו שרד בעבר חקירות שהתמקדו בנסיעותיו הפרטיות לחו"ל ובחשבונות ההוצאות שלו, וכי הוא מכחיש בתוקף את ההאשמות הנוכחיות נגדו. אבל - מדגיש העיתון - אנליסטים אומרים כי ההאשמות העכשוויות הן האתגר המשפטי החמור ביותר שנתניהו נאלץ להתמודד עמו בקריירה הפוליטית הארוכה שלו - והאתגר הזה מבשיל בדיוק כאשר ראש הממשלה קנה לו ידיד חדש רב-עוצמה בבית הלבן.

"נראה כי הנשיא טראמפ מוכן להרחיק לכת כדי לסייע לראש הממשלה נתניהו להתגבר על קשייו בבית, ונתניהו מצידו מוכן להעניק לטראמפ חותם כשרות, (גם אם) הנשיא לא הזדרז לגנות את האנטישמיות בארה"ב", אמר ל"טיימס" מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל.

פקידים אמריקאים וישראליים אמרו לעיתון כי הם לא תיאמו את השיחה הטלפונית בין טראמפ לנתניהו כדי שתענה על צרכים פוליטיים. לדברי גורמים בבית הלבן, טראמפ אמר לעוזריו ביום שני בבוקר כי ברצונו לדבר עם נתניהו. לדבריהם, פקידים של שתי הממשלות עמלו כמה שעות כדי לארגן את השיחה, ובמקרה היא נערכה בעיצומה של חקירת ראש הממשלה.

מומחים ליחסי ישראל ארה"ב אמרו ל"טיימס" כי הכוראוגרפיה של הכנת השיחה נושאת את טביעת האצבעות של רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, וג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ, שמכהן כיועץ בכיר לנשיא וצפוי למלא תפקיד חשוב במשא-ומתן פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים. השניים מדברים באופן סדיר, והיה להם תפקיד מכריע בארגון ביקורו של נתניהו בוושינגטון בחודש שעבר. 

 

מתנה פוליטית לנתניהו

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה טראמפ סייע לנתניהו, אומר העיתון. לפני כמה שבועות, ערב ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון, הודיע הבית הלבן בתדרוך לכתבים כי הנשיא יהיה פתוח להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים שלא יהיה מבוסס על מדינה פלסטינית.

ההצהרה הזו - סטייה חדה ממדיניות אמריקאית רבת-שנים שדגלה בפתרון של שתי מדינות - הייתה מתנה פוליטית לנתניהו. הוא היה נתון בלחץ חזק של חברי הפלג הימני בממשלתו אפילו לא להזכיר "פתרון של שתי מדינות" במהלך הביקור ולדאוג לכך שטראמפ לא יסמוך ידו על פתרון כזה.

וכך, כאשר נשאל טראמפ, במסיבת עיתונאים משותפת עם נתניהו, האם הוא מעדיף פתרון של מדינה אחת או של שתי מדינות, הוא השיב: "אני מעדיף את הפתרון ששני הצדדים מעדיפים... אוכל לחיות עם פתרון זה או עם הפתרון האחר".

כאשר התבקש נתניהו לחוות את דעתו בסוגיה זו, הוא התייחס לתדרוך של הבית הלבן לכתבים יום קודם לכן: "לפי מה שקראתי אתמול, אמר פקיד אמריקאי שאם תשאל 5 אנשים כיצד צריכות להיראות שתי מדינות, תקבל 8 דעות שונות. אדוני הנשיא, אם תשאל 5 ישראלים, תקבל 12 תשובות שונות. אבל במקום לעסוק בתוויות, אני רוצה לעסוק במהות".

למחרת אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כי ארה"ב "בהחלט" תומכת בפתרון של שתי מדינות. אבל מבחינת נתניהו זה כבר לא היה משנה, אמר ה"טיימס". בבית, בישראל, הביקור בבית הלבן תואר כהצלחה.

לדברי מומחים המצוטטים בעיתון, עד עתה הפיק נתניהו תועלת רבה יותר מהיחסים עם טראמפ מאשר הנשיא. "פתרון הבעיות העכשוויות מסייע קרוב לוודאי לביבי יותר מאשר לטראמפ בטווח הקצר", אמר דניאל קרצר, שכיהן אף הוא שגריר ארה"ב בישראל. "אך בתמונה הגדולה, גם טראמפ מפיק תועלת מהיחסים, בהתחשב במעמדה המיוחד של ישראל בוושינגטון".

בהודעה של לשכת נתניהו נאמר: "שני המנהיגים דיברו באריכות על הסכנות שצפונות בעסקה הגרעינית עם איראן ובהתנהלות הזדונית של מדינה זו, ועל הצורך לפעול יחדיו כדי להתמודד עם סכנות אלה".

בהודעת הבית הלבן נאמר כי טראמפ ונתניהו "שוחחו על הצורך להתמודד עם האיומים והאתגרים שנשקפים למזרח התיכון". ההודעה הזכירה כי נתניהו הודה שוב לטראמפ על הצהרותיו נגד האנטישמיות.