עבודה בחלל: מחירי חללי העבודה המשותפים ממשיכים לרדת

תחרות גדולה והיעדר מחויבות מצד שוכרים כבר הורידו את המחירים של חללי העבודה המשותפים ל-500 שקל לחודש בת"א ול-23 שקל ליום בנס-ציונה

פאוורבול / צילום: שי אפשטיין
פאוורבול / צילום: שי אפשטיין

תופעת חללי העבודה המשותפים ממשיכה להתרחב: האחרונה שנכנסה לתחום היא קבוצת שגיא, בשליטת איש העסקים טדי שגיא, שהודיעה בשבוע שעבר על מותג חדש, LABS, שיפעל בנקודות מרכזיות בעולם, בין היתר במגדל שרונה עזריאלי וברחוב הארבעה בתל-אביב.

גם במכללת רופין שבעמק חפר הודיעו בשבוע שעבר על פתיחת חללי עבודה בקמפוס, בשטח כולל של 2,200 מ"ר. "מרכז ירוק" שייפתח בחודש הבא מציע מנוי אישי במרחב הפתוח או במשרד עם עמדה בודדת במחיר של 1,200 שקל לחודש (חודש רביעי חינם). החל מהחודש החמישי המחיר יפחת ל-900 שקל. מנוי יומי יעלה 75 שקל לאדם.

החברה המרכזית והחלוצה בענף היא WEWORK מיסודו של ישראלי, אדם נוימן, ששוויה נאמד סביב 20 מיליארד דולר ומפעילה כמה משרדים משותפים בתל-אביב, בהרצליה ובבאר-שבע. לאלה הצטרפו לאחרונה כמה שחקנים קטנים ובינוניים - בינת נכסים, פאוורבול, אורבן פלייס, אופיקס ואחרות.

מהצד של היזם, הרעיון הגלום בחלל עבודה דומה ליתרון שרואה בעל דירת מגורים המפצל דירה לכמה שוכרים. שורת הרווח משוכרים מרובים גבוהה יותר ממשוכר אחד שמתפרס על השטח כולו. לשוכרים זה עונה על הצורך בחברה, וכמובן על הצורך לחסוך בהוצאות.

בסקירה אחרונה שפרסם השמאי הממשלתי נמצא כי שיעורי התשואה על נדל"ן מניב במגמת ירידה, ונעים בין 7.5% ל-8%, מה שיכול לספק עוד הסבר לניסיונות היצירתיים של בעלי נכסים למקסם תשואה.

"עד סוף 2019 יאוכלסו במרכז מטרופולין תל-אביב כמיליון מ"ר משרדים, מהם 520 אלף מ"ר ייבנו ב-11 מגדלים בבני-ברק, בתל-אביב ובגבעתיים", מסביר השמאי והכלכלן ירון ספקטור. "גורם נוסף שמעיב על שוק הנדל"ן המניב הוא העובדה שכל עובד יכול לנהל את עבודתו כמעט מכל מקום, ללא צורך במשרד", אומר ספקטור. "לפינה הזו נכנסו בשנתיים האחרונות חברות רבות שמציעות גמישות באופן ההשכרה, במחירים שמכווצים עוד יותר את השוק".

יזם הנדל"ן משה פלדמן. שנכנס לאחרונה לתחום עם מתחם העבודה Offix באזור התעשייה הישן של ראשון לציון, טוען כי זאת רוח התקופה: "היום כל שקל אקוטי. חברות מתייעלות ומנסות לחסוך והן מבינות שבמשרדים הקיימים הן משלמות לפעמים על שטח כפול ממה שהן זקוקות לו בפועל, ובשילוב עלויות אחזקה וארנונה, שלעתים שוות לעלויות השכירות עצמן, העסק נהפך לכבד".

חברות בינלאומיות עם שישה עובדים בארץ

התחרות מתמקדת היום בעיקר במחיר. חברות בתחום פונות באופן יזום לשוכרים בחללי עבודה אצל מתחרים, ומציעות להם הצעה משתלמת יותר, שכן ההתחייבות כלפי היזם היא לתקופה קצרה כך שהלקוח פשוט יכול לקחת את המחשב הנייד ולעבוד למשרד של השכן.

Urban place, המפעילה מתחם חללי עבודה משותפים בתל-אביב, יצאה לאחרונה במבצע לפיו עמדת עבודה במגדל שלום עולה החל מ-50 שקל ליום. רומן לוי, אחד הבעלים, מספר: "השוכרים יודעים שמשתלם להם לשכור עמדת עבודה או משרד בחלל מסודר ומאובזר, מאשר לשכור משרד בשוק הפתוח", אומר לוי.

ברוב חללי העבודה התנאים כוללים מרחב מעוצב, תחזוקה וניקיון, כיבוד, מכונת קפה, בירות - ובחלק מהמקומות מקרר, מיקרוגל, חניה וקהילה עסקית המספקת הרצאות לעובדים ועד הרמת כוסית בחגים.

"אנחנו כל הזמן במעקב סביב הנורמות הבינלאומיות, כבר מזמן לא מדובר רק על עמדת מחשב, שולחן וכיסא. זה הרבה מעבר לזה", מוסיף גדי דלמן, הבעלים של מתחם Powerball שמתרחב בעוד 1,000 מ"ר ושוכן בפארק המדע בנס-ציונה, המציע עמדות עבודה החל מ-23 שקל ליום.

במקור השיטה התאימה בעיקר ליזמי היי-טק צעירים, אך כיום קשת המקצועות המאיישות את המשרדים רחבה. בפאוורבול בנס-ציונה מספרים כי בין השוכרים כמה חברות בינלאומיות שלהן פעילות מצומצמת בישראל, דוגמת חברת Phenom people שמעסיקה שישה ישראלים מתוך 200 עובדים בעולם כולו. אורבן פלייס משכירה בתל-אביב שטחי עבודה לחברות בינלאומיות רבות שעושות את צעדיהן הראשונים פה, בהן Sorezki וכן D.DayLabs ו-Kaipule, שנכנסות בצעדים מדודים לשוק הישראלי. אפילו חברות ענק דוגמת אורקל וגוגל כבר מנתבות השקעות לעולם חללי העבודה המשותפים בישראל ומשתמשות בהן.

זול יותר ב-10%

בדיקה שערך ספקטור העלתה כי הישיבה במשרד בחלל עבודה זולה בממוצע בכ-10% מישיבה במשרד קונבנציונלי. אם משווים משרד קונבנציונלי לעמדת עבודה בחלל משותף - החיסכון יכול להגיע ל-60%.

בנוסף מצא ספקטור כי בטבעת הביקוש השנייה, אזורים שמחוץ לתל-אביב, עמדות העבודה יקרות יותר מאשר בתוך העיר עצמה. באזור רחובות, למשל, יש שני מקומות המציעים חללי עבודה. עמדות עבודה מוצעות החל מ-1,200 שקל, וחלקם מנסים למשוך שוכרים במחיר התחלתי של כ-900 שקל לחודש לשלושת החודשים הראשונים.

מחירים דומים ניתן למצוא באזור בנימינה, שם יש מקום אחד המציע חללי עבודה, וכן גם בחלל עבודה ברמת ישי - שם המחירים מגיעים ל-1,150 שקל לחודש לעמדה בחלל עבודה. משרד שלם בחלל העבודה של רמת ישי יעלה כ-2,800 שקל, עם עוד שני שותפים בחדר. בירושלים אפשר לשכור עמדת עבודה בחלל פתוח החל מ-900 שקל ובנתניה ב-1,300 שקל.

בסקירה נמצא כי המחירים הנמוכים ביותר לעמדה בחלל עבודה, 160-600 שקל לעמדה, הם ברעננה ובראשל"צ. בתל-אביב אפשר למצוא חללי עבודה במחיר התחלתי של 500 שקל לחודש. הסיבה להבדל במחיר קשורה לתחרות. "אני מניח שאם ברחובות או בבנימינה היו מוצעים יותר מחלל אחד, המחירים היו מתכווצים", אמר ספקטור.

עורכי הדין לא משתתפים בחגיגה

דווקא במדינה שבה שיעור עורכי הדין הוא מהגבוהים בעולם, כללי האתיקה של גילדת עורכי הדין מגבילים את החברים בלשכה מלשכור משרדים בחלל משותף. בלשכת עורכי הדין מסבירים כי הנושא טרם הובא לידי ועדת האתיקה, אך "בכללי האתיקה ישנו כלל 'איחוד המשרד' הקובע כי משרדו של עורך דין, לרבות חדר ההמתנה וחדר המזכירות וכל חלק אחר ממנו, לא ישמש לכל מטרה זולת עבודתו המקצועית של עורך הדין".

עקב כך, נפתחים חללים המיועדים אך ורק לעורכי דין. עו"ד ארתור שני, בעלים של משרד עו"ד לענייני משפחה וירושה הממוקם במשרדי REGUS במגדל המוזיאון מול בית המשפט בתל-אביב, התעניין מהרגע הראשון בשיטה הגמישה. "הקונספט מצוין לעסק קטן או מתחיל. לי אישית זה עזר מאוד, משום שבהתחלה שילבתי את הפרקטיקה הפרטית שלי בעריכת דין עם עבודה כשכיר בתור יועץ חקיקה בכנסת". לדבריו, המשרדים הייעודיים לעו"ד מחוץ לתחרות הפרועה בתחום, ומשכך המחירים גם גבוהים יותר.

מה זול יותר
 מה זול יותר