בג"צ למדינה: להגיב לבקשת הדחייה של הפעלת מס ריבוי דירות

שופטת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, היושבת בראש ההרכב ב-6 העתירות שהוגשו נגד המדינה ונגד הכנסת בענין מס דירה שלישית , הורתה היום למדינה ולכנסת, להגיב עד יום ד' הקרוב לבקשה של אחת מקבוצות העותרים, לדחות את מועד הדיווח לרשות המסים

מס דירה שלישית/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מס דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שופטת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, היושבת בראש ההרכב ב-6 העתירות שהוגשו נגד המדינה ונגד הכנסת בענין מס דירה שלישית, הורתה היום (א') למדינה ולכנסת, להגיב עד יום ד' הקרוב לבקשה של אחת מקבוצות העותרים, לדחות את מועד הדיווח לרשות המסים.

בעתירה העיקרית בג"צ הוציא צו על תנאי נגד המדינה והכנסת, המורה להן לנמק עד 23.3.17 מדוע לא יבוטל החוק. אחת העותרות, באמצעות עו"ד יובל יועז ודורון ברקת, ביקשה בשבוע שעבר מבג"צ לדחות ב-90 ימים את מועד הדיווח לרשות המסים הנדרש בחוק מס ריבוי דירות.

על פי לוח הזמנים של החוק, בעלי דירה שלישית ויותר חייבים לדווח ולהצהיר על דירותיהם לרשות המסים עד ל-31.3.2017, דיווח הכולל כתובות, שטח הדירות, חלק הבעלות של המצהיר, הסכום הקובע לכל דירה, הדירות שלא יחויבו, סכום המס לתשלום לכל דירה חייבת ומהו סכום המס הכללי לתשלום.

על פי החוק, את המס עצמו יש לשלם בכל שנה, החל משנה זו, בשני תשלומים שווים, האחד עד ליום 30.6.17 והשני עד 31.12.17.

העותרים טוענים, כי לאור לוח הזמנים ולאור העובדה שיהיה צורך לקיים דיון בפני ההרכב החדש של בג"צ, קיימת סבירות גבוהה כי פסק הדין של בג"צ לא יינתן עד מועד הדיווח הקבוע בחוק. "מהלך זה של הדיווח בדבר שומה עצמית", נטען בעתירה, "צפוי להטיל מעמסה בירוקרטית הן על ציבור הנישומים והן על מנגנון הגבייה ברשות המסים, וזאת בשעה שאין כל ביטחון שמעמסה כבדה זו לא תרד לטמיון בסופו של יום".