טורקיה ממשיכה במתקפה נגד הולנד: "בירת הפשיזם תשלם"

באנקרה הבטיחו לנקום באמסטרדם, אחרי התקרית עם שני השרים שגורשו מהמדינה. ארדואן אמר כי "הנאציזם עדיין נפוץ במערב" ושר החוץ קיים עצרת תמיכה בצרפת, כמו זו שתכנן לקיים ברוטרדם ■ ראש ממשלת הולנד דורש התנצלות

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ובכירי ממשלתו הבטיחו היום (ראשון) לנקוט תגובה חריפה נגד הולנד בעקבות החלטתה של אמסטרדם למנוע משר החוץ לנחות במדינה ולגרש את שרת המשפחה. ארדואן אמר כי אנקרה תנקום "בדרך החריפה ביותר" והוסיף כי "הנאציזם עדיין נפוץ במערב". הוא קרא להטיל סנקציות על הולנד. שר החוץ מבלוט צ'בושואלו, שקיים עצרת תמיכה בצרפת, אמר כי הולנד היא "בירת הפשיזם". מנגד, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה דרש התנצלות על הדברים ואיים בתגובה חריפה.

המשבר הדיפלומטי החריף בין שתי חברות נאט"ו החל לאחר שהממשלה באמסטרדם מנעה אתמול מצ'בושאולו לנחות ברוטרדם, שם תכנן לקיים אירוע תמיכה ברפורמה החוקתית שתחזק את ארדואן ותעלה למשאל עם בחודש הבא. כמה שעות לאחר מכן, שרת המשפחה נבלמה בכניסה לקונסוליה ברוטרדם וגורשה בחזרה לגרמניה, שממנה הגיעה בשיירת כלי רכב.

"אם אתם מוכנים להקריב את היחסים בין טורקיה להולנד בשביל הבחירות ברביעי, אתם תשלמו את המחיר", הזהיר ארדואן בנאום שנשא בטקס באיסטנבול. בהולנד ילכו לקלפיות ביום רביעי, ולפי הסקרים, מפלגת הימין הקיצוני צפויה להתחזק. הבוקר פיזרה משטרת הולנד, שהשתמשה בכלבים ובתותחי מים, כמה מאות מפגינים שנופפו בדגלי טורקיה מחוץ לקונסוליה ברוטרדם. בהמשך, באירוע בחירות נוסף, ארדואן לא הרפה מהולנד וכינה אותו "רפובליקת בננות".

המתיחות הורגשה גם בשטחה של טורקיה. הבוקר הוסר דגל הולנד ממבנה הקונסוליה ההולנדית ב איסטנבול . כוחות משטרה גדולים הוצבו בכניסה לקונסוליה, בשדרות איסתיקלאל שבמרכז העיר, בעקבות ה הפגנות שפרצו במקום אתמול ונמשכו גם היום. אתמול נסגרו הנציגויות ההולנדיות במדינה בשל "שיקולים ביטחוניים". ב אנקרה גם הבהירו כי אין הם מעוניינים בשובו של שגריר הולנד, שנמצא בחופשה.

בהולנד הסבירו אתמול את סירובם בכך שהם לא מוכנים לשתף פעולה עם קמפיין משאל העם שאותו מקדמת ממשלת טורקיה. במהלך השבוע שעבר, בוטלו עצרות דומות בגרמניה ובאוסטריה, וארדואן אמר דברים דומים על ברלין, שאת מדיניותה השווה לזו של הנאצים. היום הודיע בעלי אולם בשטוקהולם, בירת שבדיה, כי הוא מבטל אירוע שתכנן לקיים במקום סגן יו"ר מפלגת השלטון בטורקיה. ראש ממשלת דנמרק לארס לקה ראסמוסן הציע לדחות את ביקור המתוכנן של עמיתו הטורקי בינאלי יילדרים בשל המתיחות.

צרפת, לעומת זאת, אפשרה לשר החוץ של טורקיה לקיים עצרת תמיכה בעיר מץ שבמזרח המדינה. כ-800 תומכים שנופפו בדגלי טורקיה התקבצו במקום והביעו תמיכה בשינויים החוקתיים שמבקשת הממשלה להעביר. אם יתקבלו, יורחבו באופן משמעותי סמכויותיו של ארדואן. שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו אמר כי "אין סיבה לאסור את הכינוס שלא מהווה התערבות בפוליטיקה הצרפתית". עם זאת, הוא הזהיר את אנקרה: "ברקע המתיחות בין טורקיה לכמה מדינות באיחוד האירופי, צרפת מפצירה ברשויות בטורקיה להימנע מפרובוקציות".