"מלחמת המט"ח": הדולר נחלש כ-0.7%; בנק ישראל ממתין לפד?

הדולר נסחר סביב 3.65 שקלים ■ בשבועות האחרונים בנק ישראל רכש יותר ממיליארד דולר במטרה להחליש את המטבע המקומי ■ האירו נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.89 שקלים ■ בנק ישראל יתערב באופן אגרסיבי או ימתין להחלטת הפד ביום רביעי?

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הספקולנטים לא נכנעים ומתישים את בנק ישראל: השקל ממשיך להתחזק היום (ב') מול הדולר ולמעשה מייצר כאב ראש לכלכלני בנק ישראל. הדולר נחלש מול המטבע המקומי בכ-0.6% ונסחר סביב 3.653 שקלים. האירו, שהתחזק מוקדם יותר היום עד כ-0.5%, עבר לירידות קלות מול השקל ונסחר סביב 3.89 שקלים.

בשוק מעריכים כי הדולר צפוי להתחזק מול מרבית המטבעות בעולם על רקע הצפי להעלאת ריבית בארה"ב. בנוגע לאירו, ניתן לומר כי פועלים בשוק שני כוחות מנוגדים: מחד, הספקולציות שנשמעו בסוף השבוע, לפיהן הבנק המרכזי האירופי עתיד לסיים בקרוב את המדיניות המוניטארית המרחיבה, קרי, לצמצם את רכישות האג"ח ואף להתחיל בנרמול הריביות, מהלך שיוביל לחיזוק המטבע. מנגד, הבחירות בהולנד ביום רביעי ובוע כחודש בצרפת, עלולים לגרום לתנודתיות המטבע בצל התחזקות של מפלגות הימין בשתי המדינות. 

דעה: בקרוב נרגיש היטב את עוצמת השקל על בשרנו 

התחזקות השקל-דולר היא כאמור חדשה רעה עבור בנק ישראל, שהתערב בשוק המט"ח ורכש עד כ-מיליארד דולר בשבועות האחרונים במטרה להחליש את המטבע המקומי שהתחזק תוך ימים ספורים בכ-1.5% לרמה של 3.64 שקלים. יתרות המט"ח של הבנק, נזכיר, חצו את רף ה-102 מיליארד דולר. כעת, עולה השאלה האם הבנק יתערב שוב באופן אגרסיבי או ימתין להחלטת הפד ביום רביעי?

בלידר שוקי הון מציינים כי אחד הגורמים שתורם לייסוף השקל הוא העודף בחשבון השוטף. ברבעון הרביעי של 2016 הסתכם העודף בכ-3.3 מיליארד שקל. הגידול בעודף ברבעון הרביעי הושפע מגידול בעודף בחשבון השירותים ל- 6.3 מיליארד דולר לעומת 45.3 מיליארד דולר ברבעון שקל. בלידר מציינים למרבה ההפתעה כי למרות הייסוף המתמשך בשקל, העודף בחשבון השוטף נותר מאוד משמעותי ויציב. "היינו מצפים שהייסוף בשקל היה צריך לבלום את הייצוא ולעודד את היבוא (ולכן למחוק את העודף בחשבון השוטף). בפועל, רוב הייצוא הישראלי כמעט ולא רגיש לשינויים בשער החליפין, בפרט ענפי הטכנולוגיה העלית ואפילו היצוא הביטחוני".