השוק הסיטונאי יפגע בתחום הרווחי ביותר של בזק? לא ממש

לזכותו של שלמה פילבר נאמר כי גם אם לא פעל ביעילות, הרי שהוא לא חסך במאמצים, גם במישור הגלוי וגם במישור הסמוי, בכדי לעשות את רצון אדונו (נתניהו) ולקדם את הנושא לטובת בעל השליטה בבזק

השבוע העביר משרד התקשורת למשרד האוצר את פרטי הסדר המכירה החוזרת של שירותי הטלפוניה של בזק על ידי מתחרותיה. חלק מהעיתונים חלקו שבחים למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר על כך שהוא סוף סוף מוציא את העגלה הישנה הזו מהבוץ, והנה בתוך ימים אחדים צפויה לצאת לדרך רפורמה משמעותית שתפגע בתחום הרווחי ביותר של בזק, ותאפשר למתחרותיה להציע שירותי טלפוניה קווית באופן רווחי. לצערנו התיאור הנ"ל לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת.

ראשית תזכורת קצרה. לאחר עבודה של שנים, ולאחר הוצאה של מיליוני שקלים, בסיוע חברת ייעוץ בינלאומית, קבע משרד התקשורת כי בזק שמנוהלת על ידי סטלה הנדלר תחויב להציע שירותי טלפוניה על בסיס סיטונאי. המחירים שקבע המשרד הם 7 שקלים עבור הקו, ועוד אגורה אחת לכל דקת שיחה.

בזק, שראתה בדבר איום מהותי ביותר עליה, טענה שלא ניתן טכנית לספק את השירות על הרשת שלה. מנכ"ל משרד התקשורת דאז, אבי ברגר, כבר החל בבחינה של הכלים שיאפשרו לו לטפל בחברה המפרה, כולל פגישות בנושא עם הרשות להגבלים עסקיים, ואולם מיד בסמוך לכך הוא פוטר על ידי ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו. בזק הכחישה מאז ומתמיד שידה הייתה במעל.

מנכ"ל משרד התקשורת הנכנס, באותה תקופה, שלמה פילבר יכול היה להמשיך מהנקודה בה סיים קודמו ולאלץ את בזק לספק את השירות. נזכיר רק כי ב"גלובס" הצענו בחודש מאי 2015 דרך - פתרון בילינג קל מאוד ליישום אשר יאפשר לבזק להציע שירותי טלפוניה, במחירים שקבע המשרד, באופן מיידי. ואולם לשלמה פילבר לא הייתה כל כוונה כזו. פילבר החל להרוויח זמן. הוא טען באוזני התקשורת כי הוא פועל להשיג הסדר בהסכמה ולא בכפייה, למרות שכאמור יכול היה לכפות הסדר בילינג פשוט באופן מיידי.

פתרון זמני בלבד

בסוף 2015, אחרי שבזק עתרה לבג"ץ בנושא הטלפוניה ונדחתה, פרסם המשרד שימוע שהתבסס, איך לא, על פתרון בילינג שיאפשר מכירה חוזרת של שירותי טלפוניה של בזק. אלא שהמחירים שפרסם המשרד בשימוע היו כפולים מהמחירים שנקבעו על ידי המשרד חודשים ספורים קודם לכן כפי שהומלץ על על ידי פרונטיר בהתבסס על עלויות בזק. במקביל הודיע המשרד לבג"ץ כי מדובר בפתרון זמני בלבד, שיימשך שנה, עד אשר בזק תיערך טכנולוגית ליישום מלא של שרות הטלפוניה הסיטונאי.

אף אחד לא יתפלא אם נאמר שככל הנראה מעולם לא הייתה לפילבר כוונה כזו. משרד התקשורת מעולם לא בדק אפילו אם בזק מתחילה להיערך ליישום המלא. בינתיים התקבלו התשובות לשימוע, ולכאורה ניתן היה לקבל החלטה כבר בינואר 2016. ואולם פילבר לא מיהר. למעשה מסמכי השימוע שוכבים על שולחנו כבר שנה ושלושה חודשים, והרפורמה כולה ממתינה למשרד כבר כמעט שנתיים.

והנה בשבוע שעבר בחר פילבר לעשות מעשה, לאסוף את מסמכי ההחלטה המצהיבים, להכניס אותם למעטפה, ולשלוח אותם למשרד האוצר. במשרד האוצר, שם התייאשו מהאפשרות שרעיון הרפורמה יתממש בכלל, יבחרו מן הסתם לאשר את ההצעה, העיקר שמשהו יקרה כבר, והרפורמה תצא לדרך בימים הקרובים.

מחיר הקו יעמוד על 16 שקלים, יותר מכפול מ-7 השקלים עליהם המליצה פרונטיר בהתבסס על עלויות בזק, והמחיר לדקה יעמוד על 1.5 אגורות, 50% יותר ממחיר האגורה עליו המליצה פרונטיר. בזק, כמובן תעשה קולות של נפגעת ותמחה על המחיר הנמוך, אולם מקורות במשרד שהיו שותפים לתהליך העידו כבר מזמן כי מדובר במחירים שתואמו במלואם עם בזק, ופילבר עצמו עמד בראש הצוות שעמל על השגת המחירים המוסכמים עם בזק.

עוד נודע ל"גלובס", מפי אותם המקורות, כי טיוטת המחירים הועברה מראש לבזק, ומסמכי השימוע לא פורסמו עד אשר התקבל אישורה של בזק. מדוע בחר פילבר להוציא דווקא עכשיו את מסמכי ההחלטה אחרי שהם חנו אצלו תקופה כל כך ארוכה? הסבר אחד שמעלים גורמים שונים בשוק הוא כי אימת מבקר המדינה והדו"ח שהעלה ממצאים מאוד לא מחמיאים על פילבר, אילץ אותו לעשות כן. הסבר אחר עשוי לנבוע מרצונו של פילבר לקדם את נושא ההפרדה התאגידית בבזק.

לזכותו של פילבר נאמר כי גם אם לא פעל ביעילות, הרי שהוא לא חסך במאמצים, גם במישור הגלוי וגם במישור הסמוי, בכדי לעשות את רצון אדונו ולקדם את הנושא לטובת בעל השליטה בבזק.

כך או כך, בשורה התחתונה, נאמר כי אין שום סיבה למסיבה, ואם בזק הסכימה למחירים כנראה שיש לה סיבה טובה, ונסביר. חבילת טלפוניה בת 100 דקות היא אחת החבילות הנמכרות ביותר על ידי בזק. החבילה נמכרת תמורת סכום של 39 שקל לחודש כולל מע"מ, והיא מציעה קו ו-100 דקות שיחה ליעדים נייחים וניידים. המחיר לפני מע"מ הוא כ-33 שקל.

כיצד תיראה חבילת מתחרה? הקו יעלה כאמור 16 שקל. רוב התנועה תצא ליעדים ניידים, ולכן נניח כי 60 דקות יצאו ליעדים ניידים ו-40 דקות יצאו ליעדים נייחים. עבור תנועה זו ישלם המפעיל לבזק כ-4.2 שקל, כלומר כ-20 שקל בסך-הכול.

למפעיל יהיו כמובן עלויות נוספות - עלות הרכישה, עלות שירות ותמיכה, בילינג ועוד. גם אם נניח כי עלות נוספת זו תסתכם בעשרה שקלים בחודש בלבד (שזו, פחות או יותר, העלות של המפעיל עבור שיחה אחת בחודש למוקד), נראה כי למפעיל לא נותר כל רווח. אם נוסיף לכך את העובדה כי לצורך חדירה יצטרך המפעיל להציע מחירים הנמוכים ממחירי בזק בלפחות 20%, נראה שהוא צפוי להפסיד על כל מכירה.

להכפיל את המחיר

אילו משרד התקשורת היה מיישם את מחירי פרונטיר, שהתבססו כאמור על עלויות בזק, חבילה דומה הייתה עולה למפעיל כ-11 שקל, והמפעיל היה עשוי להרוויח כ-5 שקל בחודש לכל לקוח. לא מדהים, אבל מאפשר קיום של מפעיל יעיל. משרד התקשורת בחר, כאמור, מסיבותיו העלומות לנטוש את המלצות פרונטיר ולהכפיל את המחיר שישלמו המפעילים לבזק.

המשרד בחר בנוסף לזנוח את התוכנית שלו, עליה הצהיר, לרבות בבית משפט, כי מדובר בפתרון זמני לשנה עד אשר בזק תערך טכנולוגית לאספקת השירות (ולצורך הדיון נניח כי אכן נדרשת כזו הערכות). משרד התקשורת קבע כבר בעבר כי ללא יישום מלא של פתרון השוק הסיטונאי לא תתפתח תחרות וכי הדבר קריטי לטובת חדשנות מוצרית ותעריפית. פתרון דומה, במחירי פרונטיר, היה ניתן ליישם כבר לפני למעלה משנתיים. וזה עוד לפני שדיברנו על הרווחיות העודפת של בזק במיליארדי שקלים, שהייתה אמורה לצנוח דרך הורדת מחירי השימוש בטלפוניה שלה.

קחו את הזמן שחלף, תוסיפו את הפגיעה העתידית הנובעת מהכפלת התעריפים, ותבינו למה נתניהו הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לבזק. לנו נותר רק לתהות איך דברים שכאלה קורים על דרך השגרה בשוק התקשורת, ואף אחד לא פוצה פה.

‏בבזק אומרים כי "התחרות בשוק הקווי כבר היום עזה. נתח השוק של החברה ירד ל 55% בלבד בתוך שנים ספורות, ויש מתחרים רבים, החל מהוט, דרך פרטנר וסלקום וכלה באקספון ואחרים. מחירי הטלפוניה בישראל הם כבר היום בין הנמוכים בעולם. לבזק אין התנגדות לרפורמה נוספת בתחום, ולשימוש בתשתיותיה, אך היא רוצה שזה ייעשה במחירים הוגנים. המחירים עליהם מדבר משרד התקשורת הם נמוכים באופן קיצוני ואינם כלכליים. הריבון יכול להחליט להפקיע את תשתיות בזק בכל מחיר שיקבע, אבל בכך הוא פוגע בהשקעות, בתחרות ובסופו של דבר בצרכנים".

את תגובתו של שלמה פילבר לא ניתן היה להשיג עד כה.