תיק אישי: קבוצת ברן תצליח להתגבר על הסביבה המאתגרת?

קבוצת ברן של מאיר דור ואלכסנדר נסיס, המבצעת פרויקטים הנדסיים בישראל, במערב אירופה ובאפריקה, שינתה בשנים האחרונות אסטרטגיה כדי להתמודד עם ההאטה בפעילותה ■ החוזה שעליו חתמה באחרונה באפריקה עשוי להגדיל את פעילותה, אך הפרויקט שם כרוך בסיכונים

קבוצת ברן הציבורית נשלטת על ידי המייסד מאיר דור ואלכסנדר נסיס, שהצטרף לגרעין השליטה לפני כעשור. הקבוצה עוסקת, במישרין ובאמצעות 55 חברות בנות וכלולות, במתן פתרונות הנדסיים והוצאה לפועל של פרויקטי תשתיות, בנייה ותעשייה משולבי מערכות, אנרגיה, חקלאות ומים.

פעילות החברה מתבצעת בישראל ובפריסה גיאוגרפית רחבה בחו"ל (בעיקר במזרח ובמערב אירופה ובאפריקה). נוסף על כך, ברן מעניקה שירותים אחרים שאינם עולים לכדי פעילות מהותית. החברה מחלקת את פעילותה בין השוק המקומי לבין אזורים גיאוגרפיים שונים בחו"ל, בתמהיל הכנסות דומה ובאופי פעילות משיק.

פעילות החברה כוללת אספקת שירותי הנדסה וביצוע הכוללים: תכנון, ניהול, תיאום ופיקוח במסגרת הקמת פרויקטים הנדסיים, שירותי רכש ציוד, וכן פתרונות באחריות כוללת (Turn Key). הפעילות מתבצעת עבור לקוחות פרטיים וציבוריים-ממשלתיים בענפי התחבורה (נמלים, מסילות), התעשייה התהליכית, התעשייה הכבדה, האנרגיה, האלקטרוניקה, התקשורת הקווית והסלולרית, עבור גופי נון-טלקום ועוד.

הפעילות בברן   מתבצעת על ידי יחידות עסקיות ייעודיות הפרושות במבנה מטריציוני, הכולל שלושה סוגי שירותים - שירותי הנדסה, בינוי ותשתיות ושירותי ביצוע - מבנה המאפשר שליטה ופיקוח על ביצוע הפרויקט ועל מודל ההכנסות.

ירידה בהיקף ההשקעות בישראל

בשנים האחרונות התמודדה הקבוצה עם סביבה עסקית מאתגרת ומכבידה, הן בישראל והן בשוקי חו"ל. בישראל חוותה ברן ירידה בהיקפי ההשקעות מצד לקוחות מקומיים הפועלים בשוקי התעשייה (בעיקר גז טבעי) והתקשורת (מפעילי הסלולר), והעברת השקעות לחו"ל על חשבון השוק המקומי. הרגולציה ואי הוודאות בשני תחומים מהותיים עבור החברה - תחום הסלולר ומשק הגז הטבעי - הובילו לעיכובים וירידה בהיקפי ההזמנות עבור הקבוצה. גם להפסקת ההתקשרות של רכבת ישראל עם החברה בפרויקט חשמול הרכבת הייתה השפעה שלילית בולטת, אם כי נקודתית.

הסיבות להאטה בפעילות החברה בחו"ל נעוצות גם בהתגברות התחרות בחלק מאזורי הפעילות, העדפת לקוחות את החברות המקומיות או הבינלאומיות הגדולות - בין אם בהיבט היכולת להגיע לסגירה פיננסית ובין אם בהיבט מורכבות וגודל הפרויקטים, וכן מהיעדר מאסה קריטית של הכנסות בכמה מהמדינות כדי לתרגם זאת לרווח.

שני מהלכים אסטרטגיים עיקריים מצד הנהלת החברה ובעלי השליטה נועדו לצלוח את השפעות הסביבה העסקית. האחת - התמקדות בעסקי הליבה. החלטה זו גררה מכירת חברות בנות בשני מגזרי פעילות שאינם בליבת שירותי ההנדסה: מגזר הטכנולוגיות ומגזר שיווק המזון לבעלי החיים. השנייה - הרחבת הקשר עם לקוחותיה בענפי ההנדסה המסורתית בישראל.

כפועל יוצא גם חלה נסיגה ממאמצי שיווק ופיתוח עסקי להשגת מגה-פרויקטים בחו"ל הדורשים אחריות מוגברת, יכולת הנדסית חריגה ואחריות על השגת אמצעי מימון לטובת מזמיני העבודה. החלטה זו התקבלה מאז כניסת המנכ"ל החדש לתפקידו. בד בבד, לאור ירידה בהיקפי הפעילות העסקית בישראל ובחו"ל, החל ב-2013-2014, התחילה החברה לנקוט צעדים אגרסיביים לצמצום העלויות השוטפות ולשינוי המבנה הארגוני והעסקי.

בשנה האחרונה נראה כי מצבה העסקי של החברה עולה על מגמת שיפור. ביטוי לכך ניתן בעיקר בעלייה חדה בצבר הפרויקטים, בעיקר בחו"ל. באוגוסט 2015 חתמה החברה על חוזה להקמת מערכת שאיבה והולכת מים באתיופיה עבור חברת נטפים הישראלית תמורת כ-90 מיליון דולר (18 חודשים). בנובמבר נחתם חוזה עם ממשלה באחת ממדינות אפריקה על בניית תשתיות מים תמורת כ-160 מיליון אירו (42 חודשים). שני הפרויקטים האלה, יחד עם פרויקט נוסף באחת ממדינות מערב אירופה, צפויים להזניק את היקפי הפעילות של החברה בשנים 2017-2020, כשעיקר הסיכון הוא בהיבט לוחות הזמנים ועיכובים תוך כדי ביצוע עבודות ההנדסה בהתאם לאופי הפרויקטלי של ברן. ברן אמנם מקטינה סיכונים על ידי קבלת מקדמות מהיקפי הפרויקט, אך לאור תוצאות העבר ניכר כי היקף ההשקעות לעתים מתארך ולא מקבל כיסוי מלקוחות הפרויקט.

באחרונה פרסמה החברה הודעה, שלפיה היא בוחנת הכנסה של משקיע אסטרטגי לחברה לצורך חיזוק צורכי החברה ואפשרויות ההתפתחות שלה, קידום פרויקטים נוספים ותוכנית השקעות, כמו גם שיפור הפרופיל הפיננסי. האתגר העומד בפני החברה הוא בעיקר יכולת ההוצאה לפועל של הפרויקטים בלוחות זמנים מתוכננים ומרווחי פעילות סבירים.

■ הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה.