מכרז נגב קרמיקה: אבן קיסר מול המנכ"ל לשעבר יוס שירן

אם קרן אייפקס תרכוש את נגב מידי הבנקים הנושים, מועמד שירן לעמוד בראשות החברה ■ במקרה שעסקת המכירה של נגב תצא לפועל, היא עלולה להגיע לבית המשפט

גורם חדש הביע בימים האחרונים התעניינות ברכישת נגב קרמיקה - חברת אבן קיסר, הנמצאת בשליטתו של קיבוץ שדות ים, כך נודע ל"גלובס". אבן קיסר, בניהולו של רענן זילברמן, עוסקת בייצור משטחי קוורץ, המשמשים במטבחים ובחדרי אמבטיות.

באחרונה דיווחה אבן קיסר על תוצאותיה ל-2016, שבה נרשמה עלייה של 7.8% בהכנסות לשיא של 538 מיליון דולר וירידה של 4% ברווח הנקי לרמה של 74.6 מיליון דולר. שווי החברה, הנסחרת בנאסד"ק, הוא כיום 1.15 מיליארד דולר.

חרף התעניינות ראשונית מצד מספר רב של גופים ברכישתה של נגב קרמיקה מידי הבנקים הנושים, גרמו מצבה העסקי המאתגר של החברה, ה"בורות" שנתגלו בה במהלך בדיקות הנאותות, ומורכבות העסקה - לצינון ההתלהבות מצד רוב הגופים.

ברכישת החברה נותרה להתעניין עד לאחרונה בעיקר קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, שמובילה זהבית כהן. כעת נודע ל"גלובס" כי אייפקס פועלת בשיתוף פעולה עם יוס שירן - עד לאחרונה מנכ"ל אבן קיסר (שכאמור מתעניינת אף היא ברכישה), המיועד לנהל מטעם אייפקס את נגב קרמיקה, אם הרכישה תצא לפועל.

נגב קרמיקה, המנוהלת בידי יקי ודמני ומעסיקה כ-800 עובדים, עוסקת בייצור ושיווק אריחי גרניט פורצלן לריצוף, ומהווה אחת משתי הזרועות של אפריקה תעשיות, המשתייכת לקבוצת אפריקה ישראל (הזרוע השנייה היא חברת פקר פלדה, העוסקת בעיבוד ושיווק מתכות למגזרי הבנייה והתעשייה). בשנתיים האחרונות נקלעה נגב לקשיים כלכליים כבדים, עקב הפסדי עתק שנוצרו לה מהקמתו של מפעל הייצור החדש בירוחם. הפסדים אלה הצטברו לכרבע מיליארד שקל בין ינואר 2014 לספטמבר 2016 והובילו להרעה ניכרת גם במצבה הפיננסי של החברה האם, אפריקה תעשיות.

מלוא מניותיה של נגב אמנם מוחזקות בידי אפריקה תעשיות, אבל היא שייכת הלכה למעשה לחמשת הבנקים המממנים שלה (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, אגוד והבינלאומי, עקב חוב עתק של 680 מיליון שקל. באחרונה סיכמה נגב קרמיקה עם הבנקים על מתווה להסדר של דחיית עיקר חובותיה בשנים רבות, תמורת מתן אשראי נוסף של 50 מיליון שקל.

עם זאת, מדובר בסכום השקול למעט יותר מעלויות הריבית השנתיות של נגב, ולכן הוא אינו מספיק לחלצה מהבוץ. מסיבה זו, בבנקים מעדיפים לקבל כבר כעת לפחות חלק מהחוב, על פני המתנה של שנים רבות. עקב כך, הסכימו הבנקים לקיים מכרז להעברת השליטה בנגב תמורת מחיקת חלק מהחוב.

מתווה העסקה מורכב מתשלום לבנקים של מקצת מהחוב (200-250 מיליון שקל) בפריסה ארוכה וקבלת כל מניותיה של נגב קרמיקה ללא תמורה מידי החברה האם אפריקה תעשיות כנגד הזרמת הון לחברה. מכירה כזו תקבע מבחינת הבנקים הנושים הפסד של 400-500 מיליון שקל על האשראי שהעניקו לנגב קרמיקה.

יש לציין כי גם אם יושג הסכם עם מי מהמציעים, עלולה העסקה להגיע לבית המשפט, שכן המניות הנמכרות משועבדות לגופים המוסדיים מגדל ומיטב דש כנגד הלוואה שהעמידו לחברה האם, אפריקה תעשיות, במהלך 2013. מכאן שעסקת המכירה של נגב קרמיקה מותנית בהסכמתם של אותם מוסדיים - וזו לא ניתנה עד כה. לדוחות הכספיים של אפריקה תעשיות הצמידו רואי החשבון של החברה הערת "עסק חי", וזאת לאור האי ודאות בנוגע ליכולתה לעמוד בפירעון יתרת הלוואה בהיקף של 152 מיליון שקל שקיבלה מהמוסדיים.

אפריקה תעשיות נסחרת כיום בשווי של 125 מיליון שקל. מניית החברה איבדה בשלוש השנים האחרונות כ-70% מערכה, על רקע הקשיים העסקיים בנגב קרמיקה וחקירת פרשה שהתפוצצה לפני כשנתיים ושבה נחשפו אי סדרים כספיים חמורים בנגב וחשדות לניפוח הכנסות ומלאים בדוחות הכספיים על ידי המנכ"ל אבי מוטולה (ששימש גם מנכ"ל נגב) ובכירים נוספים בחברה.

באחרונה העבירה רשות ניירות ערך את תיק החקירה בעניינה של אפריקה תעשיות ומנהליה לפרקליטות מחוז תל אביב לצורך בחינת הגשה של כתבי אישום נגד המעורבים בפרשה. מחקירת הרשות עולה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של החשודים המרכזיים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה הכללת פרטים מטעים בדוחות כספיים, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט.