בכירים בבנה"פ ובל"ל ימונו לדירקטורים בישראכרט ולאומי קארד

זאת במקום חברי הנהלות הבנקים ■ בסוף החודש יעזבו 8 מתוך 19 הדירקטורים בשתי החברות ■ אושר מינויו של ירון בלוך ליו"ר לאומי קארד

רונן שטיין ותמר יסעור / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
רונן שטיין ותמר יסעור / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

בעוד פחות מ-3 שבועות ייכנסו לתוקף הנחיות בנק ישראל, ולפיהן צריכה להתקיים הפרדה בין הדירקטוריונים של חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד לבין הנהלות הבנקים, וזאת כדי להקטין את ניגודי העניינים בין הבנק לחברה שאותה הוא אמור למכור.

הבנקים נמצאים כעת בישורת האחרונה לקראת החלפת 8 מתוך 19 הדירקטורים שבשתי החברות, ו"גלובס" נודע כי המחליפים יגיעו גם כן מהבנק, אך במקום חברי הנהלה ונושאי משרה, יהיו אלה בעיקר ראשי אגפים.

נזכיר כי לפי המגבלות שקבעה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בנובמבר אשתקד, הדירקטורים מטעם הבנק בחברת כרטיסי האשראי לא יהיו חברי הנהלת הבנק, וכן לא יהיו מתחום קביעת האסטרטגיה או ניהול הפעילות העסקית של הבנק.

בישראכרט שבשליטת בנק הפועלים, צריכים לסיים את תפקידם שלושה דירקטורים - אבי כוכבא המכהן כראש חטיבת החדשנות בבנק הפועלים, רונית מאירי המכהנת כראש אגף אסטרטגיה בבנק ועופר לוי המכהן כחשבונאי הראשי של הבנק. הדירקטורים החדשים שימונו הם ברוך גסול מחטיבת הטכנולוגיה ואמיר בכר מנהל אגף נכסים פיננסיים. בנוסף יישאר בתפקידו כדירקטור בחברה גיא כליף, המכהן גם כמנהל אגף פיננסי ומידע ניהולי של הבנק.

לעומת זאת, ככל הידוע נותר עדיין תפקיד יו"ר ישראכרט פתוח. כיום מכהן בתפקיד רונן שטיין, ראש החטיבה הקמעונאית של הבנק. אחת האופציות שעלו היא ששטיין יעזוב את הבנק ויכהן במשרה מלאה כיו"ר חברת כרטיסי האשראי, אלא ששטיין מעדיף להישאר בבנק, ולעזוב את ישראכרט.

באשר לבנק לאומי, מי שימונה לתפקיד יו"ר לאומי קארד הוא ירון בלוך, המכהן כיום כמנכ"ל לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות והבנקאות להשקעות של הבנק. לאומי ביקש את אישור בנק ישראל למינוי לפני חודשיים, ובאחרונה הוא אושר. בלוך יחליף את תמר יסעור, המכהנת כיום כראש חטיבה הבנקאות הדיגיטלית של הבנק.

בנוסף לעזיבתה של יסעור, אמורים לעזוב את דירקטוריון חברת כרטיסי האשראי עוד שלושה דירקטורים: שלמה גולדפרב, החשבונאי הראשי של הבנק; בשמת בן צבי, שצפויה להתמנות לראש חטיבת ניהול סיכונים של הבנק; ויצחק מלאך, לשעבר ראש חטיבת תפעול ומחשוב של הבנק. לפי הערכות, את השלושה יחליפו ראשי אגפים מבנק לאומי, אך מינוים עדיין נמצא בהליך אישור מול בנק ישראל.

נזכיר כי השינויים בדירקטוריונים של חברות כרטיסי האשראי נערכים על רקע כניסת חוק שטרום לתוקפו. במסגרת החוק, יצטרכו הבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם בתוך שלוש שנים. המטרה המרכזית בהפרדה היא שחברות כרטיסי האשראי יהפכו לשחקן משמעותי בשוק האשראי הצרכני, ואולי אף יהפכו לבנק.

מכיוון שהחברות המופרדות אמורות להפוך למתחרות בבנק, שמחזיק בהן בשליטה כיום, עלול להיווצר ניגוד עניינים בתקופת הביניים שעד המכירה. החשש הוא שהבנקים יפעלו להחליש את החברות שבבעלותם, בין במשיכת דיבידנד גבוה ובין בביצוע שינוי במערך היחסים עם החברה שעד היום השתייכה לאותו הבית. על כן, בנובמבר האחרון החליטה בר על מספר הנחיות בכדי לצמצם את ניגוד העניינים, ביניהם שינוי בהרכב הדירקטוריון.

"תקופת המעבר עד להפרדת החברות יוצרת פוטנציאל לניגודי עניינים מובנים בין הבנקים לחברות שיופרדו, ואלו עשויים להעמיד במצב בעייתי את הדירקטורים בחברות כרטיסי האשראי המכהנים גם כנושאי משרה בכירים בחברות-האמהות. מטרת ההנחיות לשינויים בהרכב הדירקטוריון היא לצמצם פוטנציאל זה", הסבירה אז בר את ההחלטה, ונתנה לבנקים להיערך אליה עד לסוף חודש מארס.

אלא שעולה השאלה האם החילוף הצפוי מטפל בסוגיית ניגוד העניינים, שכן גם הדירקטורים החדשים מגיעים מהבנק, כפופים ליעדי הבנק ומדווחים לחברי ההנהלה של הבנק. האם יצליחו לשמור על חומות סיניות בין הבנק לחברת כרטיסי האשראי? ימים יגידו.