גיוס של 40 מיליון דולר לחברת אורתופדיה

המוצר המוביל של Active Implants מחליף מניסקוס שנשחק בקרב בני 35-60: "זה שוק חדש לגמרי שאין בו תחרות. בינתיים התגובות מעולות"

חברת המכשור הרפואי האורתופדי Active Implants הודיעה היום על גיוס של 40 מיליון דולר, מהם 30 מיליון דולר מקרן LS Health Science Partners ו-10 מיליון ממשקיעים קיימים, ברובם פרטיים. החברה מפתחת שתלים לטיפול מפרק הירך והברך והמוצר המוביל שלה הוא שתל להחלפת מניסקוס (סהרון) בברך עבור קהל בגילאי כ-35-60.

לאחרונה מינתה החברה למנכ"ל את טד דיוויס, ששימש מנכ"ל בתאגיד המכשור הרפואי Microport Orthopedics הבינלאומי שמקורו בסין. לפי כן שימש דיוויס כראש תחום האורתופדיה בחברת Wright Medical, שרשמה מכירות של מאות מיליוני דולרים עד שנרכשה על ידי מיקרופורט. הוא התנסה במסגרת תפקידו בין היתר בהשקה של מוצרים חדשים בארה"ב ובאירופה.

דיווידס סיפר היום כי גיוס החולים לשני הניסויים הקליניים במוצר המוביל מתקדמים כהלכה וכי החברה מעריכה כי גיוס החולים יושלם עד סוף השנה. "הסכום הנוסף שגויס יאפשר לנו להמשיך להשקיע במו"פ וניסויים קליניים בעודנו מתקדמים לקראת שיווק מניסקוס המלאכותי הראשון".

היינס מוריס, שותף בקרן LS Health, אמר כי "ההשקעה מבטאת את ההתלהבות שלנו מן הטכנולוגיה ומיכולתה למלא צורך גדול ובלתי מסופק בשוק".

ד"ר ערן לינדר-גנץ, שמנהל את פעילות החברה בטריטוריות שמחוץ לארה"ב, כולל ניהול המו"פ, ההנדסה והייצור המתרחשים בישראל ומשרדי החברה באירופה, מספר כי "לחברה יש שני מוצרים, מוצר להחלפת מפרק הירק ושתל להחלפת מניסקוס שנפגע בברך. המוצר לירך נמצא בשוק מ-2006, אבל זה לא מוצר הדגל. הוא משווק באירופה בשיתוף פעולה עם חברת JRI הבריטית ומהווה רכיב מתוך פתרון כולל של אותה חברה. הוא הושתל בכ-3,000 חולים עד היום, ותרם להכנסות שלנו בתחילת הדרך.

"המוצר המוביל שלנו הוא משתל מניסקוס מלאכותי מחומר גמיש שדומה למניסקוס הטבעי. החומר נקרא פוליאוריתן והוא משמש במגוון שימושים בתעשייה הרפואית וגם מחוץ לה, ממסתמי לב ועד סירות, מזרנים, אריזות וכדומה. יש לנו פטנטים חזקים על המוצר וגם העיצוב והייצור של המוצר נשענים על ידע ייחודי.

"המוצר מיועד לשוק גילאי הביניים. לקהל הצעיר מ-35 נהוג לעשות ניתוח ואילו לקהל המבוגר מ-60, אולי אפילו יותר מכך היום, עושים החלפת מפרק מלאה. בין שני הפלחים הללו יש פער של אנשים שהם מבוגרים מדי לניתוח אך צעירים מדי להחלפה המלאה, משום שההחלפה דינה להיכשל בשלב כלשהו, ואז אולי אפשר לעשות לה תיקון אבל לא יותר מתיקון אחד בדרך כלל. כיום לקהל הביניים מציעים זריקות נגד כאב ודלקת וכן פיזיותרפיה, אבל אין פתרונות אחרים.

"המוצר שלנו הוא מוצר המושתל באופן זעיר פולשני, דרך חתך קטן, ובלי צורך להסיר את כל המניסקוס הפגום. הוא מתווסף למניסקוס הטבעי והם מתמודדים יחד עם העומסים הנוצרים בברך. כך אפשר לחזור לתפקוד תוך זמן קצר מאוד ולדחות למשך שנים רבות את ההחלפה המלאה והמורכבת של הברך. אם השתל נשחק לאחר 5-7 שנים, אפשר להחליפו בחדש".

את הדברים הללו החברה פועלת כאמור להוכיח בניסוי הנערך בכ-200 חולים. לאחר ניסוי זה היא תגיש בקשה לשיווק המוצר בארה"ב, ואם תקבל את האישור, תחל בהשקה מסחרית. למוצר כבר יש אישור שיווק באירופה ובישראל מזה מספר שנים, אולם שיווקו באופן מוגבל יחל רק השנה.

"זה שוק חדש לגמרי שאין בו תחרות, ולכן יש לנו רק ניסיון אחד לחנך את השוק", אומר לינדר-גנץ. "אי לכך לא התחלנו בשיווק באירופה עד שלא אספנו מידע קליני מהניסוי שלנו, וגם עכשיו אנחנו מתחילים בשיווק באופן מאוד מצומצם וניסיוני, כדי שבאמת נכיר את התנהגות השוק סביב המוצר לפני שנשיק אותו באופן נרחב. בינתיים התגובות מעולות - כל בית חולים בארה"ב שמתחיל להשתתף בניסוי מוציא הודעות חגיגיות לתקשורת וישנה התרגשות רבה".

מה קרה למוצר הירך?

"ההיסטוריה של AIC היא בעצם בחברת Limber שהקים היזם עמירם שטיינברג. זו הייתה חברה ישראלית ממומנת הון סיכון במודל הקלאסי, שהתפרקה והקניין הרוחני שלה חזר אל היזם, שהקים אותה מחדש. המוצר המוביל אז היה מוצר הירך, ולכן החברה מיהרה להשיקו, אך זהו שוק תחרותי מאוד, שבו פועלות כל החברות המובילות, ובשנים האחרונות השוק אף הפך חשדן כלפי מוצרים חדשים לאחר שהסתבר כי במוצרים החלפת ירך אחרים נוצרים חלקיקים שמסכנים את החולים אם הם נכנסים למחזור הדם. המוצר שלנו בתחום הירך הוא טוב ואין לו את הסכנות הללו, אך השוק במידה מסוימת נסגר לחדשנות.

"המוצר למניסקוס הוא סיפור לגמרי אחר. כאמור, השוק ללא תחרות כמעט בפלח הגילאים שזיהינו, שכולל מיליון מטופלים פוטנציאליים שלנו שהם בגיל הנכון בארה"ב לבדה".

פלח הגיל המדובר מבוטח ברובו בביטוח פרטי ולא ממשלתי. עבור חברות הביטוח הפרטיות הללו, האופציה לדחות את ניתוחי החלפת הברך המלאים, כך שימומנו בסופו של דבר על ידי המבטח הממשלתי האמריקאי האחראי על ביטוח כל המבוגרים מגיל 65 ומעלה, עשוי להיות תמריץ טוב לתשלום עבור המוצר.

AIC גייסה היום בשני גלגוליה כ-53 מיליון דולר (על פי אתר IVC), ויחד עם הגיוס הנוכחי מגיע הסכום לכ-93 מיליון דולר.

AIC

שנת הקמה: 2004

תחום פעילות: שתלים המחליפים סחוסי מפרקים שחוקים

מנכ"ל: טד דיוויס

גיוסי הון עד כה: 93 מיליון דולר

משקיעים: הקרנות האמריקניות View Capital ו-River Street Management. ו-LS Health Science Partners