"יש לי צביטה בלב שמובילאיי נמכרת, אבל שיקול-הדעת נכון"

ד"ר שמואל חרל"פ, בעל המניות הפרטי הגדול במובילאיי: "מובילאיי מתמודדת מול כל הזאבים, השועלים, האריות והנמרים. היא ואינטל ממש צריכות זו את זו. זה מיזוג משמיים"

שמואל חרל"פ. "ייתכן שהעסקה תשנה את האסטרטגיה של היצרניות האמריקאיות" / צילום: איל יצהר
שמואל חרל"פ. "ייתכן שהעסקה תשנה את האסטרטגיה של היצרניות האמריקאיות" / צילום: איל יצהר

ד"ר שמואל חרל"פ, אחד מעשירי ישראל ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר במובילאיי (מלבד שני מייסדיה, פרופסור אמנון שעשוע וזיו אבירם) אינו מרבה להתראיין, אך בראיונות המעטים שנתן, בין היתר בעקבות בחירת "גלובס" במובילאיי לחברת העשור בספטמבר האחרון, קשה להישאר אדישים לאופן הציורי שבו הוא מביע את דעותיו. כך היה גם אמש, כשתפסנו אותו לשיחה קצרה אחרי היוודע דבר מכירת מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר במזומן.

חרל"פ, נזכיר, הגיע לאקזיט הזה כשבאמתחתו 7.2% מהון החברה ויקבל כמיליארד דולר - תמורה שתיווסף להון שצבר כבעל השליטה בכלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בארץ (רכבי מרצדס, מיצובישי, יונדאי וסמארט).

- אתה לא מאוכזב קצת מכך שהחברה נמכרת?

"יש לי צביטה קטנה בלב, אבל בסך-הכול אני חושב שאמנון וזיו עשו את השיקול הנכון. צריך שהראש לא יהיה ברקיע אלא במקום ושהרגליים יהיו נטועות בקרקע. מובילאיי, וכבר ראיינת אותי על כך בעבר, פרצה דרך. היא הייתה סטארט-אפ מדליק שהפכה לחברה מדליקה, רכשה תשומת לב מכל העולם, ואפילו משכה אש מהשורטיסטים. אבל בסופו של דבר, זו חברת תוכנה מהר החוצבים שבירושלים שפועלת בשוק הכי חם, הכי לוהט והכי מבוקש בעולם - וכל הזאבים והשועלים והאריות והנמרים עטים על השוק הזה כדי לתפוס בו נתח כמה שיותר גדול, כי תחבורה אוטונומית היא העתיד.

"ומובילאיי, עם כל הייחודיות והיזמות שלה, ניצבת בפני תחרות שאף חברה ישראלית לא ניצבת בפניה. לכן אמנון וזיו עשו נכון. הם הפעילו שיקול-דעת מאוד קר וענייני ובלי שום היבריס - והחליטו להתחבר לאינטל. זה מיזוג מהשמיים, כי שתי החברות הללו ממש צריכות זו את זו. אינטל פספסה לא מעט, כמו שוק המובייל, וקמה לה תחרות מצד חברות אחרות".

 

- אתה לא מודאג מכך שהפיתוח עלול לצאת בעתיד אל מחוץ לישראל?

"הפיתוח יהיה היכן שהשכל יהיה והשכל יהיה כנראה בכל מקום בעולם, ולא רק במובילאיי. אין מצב שיהיה מונופול של חברה אחת על כל השכל של הרכב האוטונומי. תעשיית הרכב האוטונומי תהיה תעשייה של מאות מיליוני רכבים, ולכן לא יכול להיות שהשכל יהיה במקום אחד. הוא יתפזר בכל מיני מקומות. והשוק יתחלק בין כמה וכמה שחקנים, אבל מאוד גדולים, ולדעתי מובילאיי, יחד עם אינטל, תהיה אחד מאותם שחקנים מובילים. אנחנו עדיין לא יודעים כיצד יגיבו יצרניות רכב אחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס. נראה שיצרניות הרכב האירופיות הולכות לכיוון של מובילאיי, יחד עם אינטל, בעוד יצרניות הרכב האמריקאיות מנסות לפתח טכנולוגיות עצמאיות, אבל ייתכן שהעסקה הזאת תשנה את האסטרטגיה שלהם.

"כך או אחרת, המצב הנוכחי מדגיש את הצורך של מובילאיי לא להיות לבד אלא להיכנס לקואליציה עם גורם מאוד חזק כמו אינטל".

- ומהבחינה האישית, אתה מרוצה מכך שלא מכרת אפילו לא מניה אחת?

(צוחק) "נו, מה את חושבת? ברור שאני מרוצה! אבל היה לי גם מזל שיכולתי להרשות לעצמי לא למכור. יש אנשים שמימשו כי היו צריכים. אני רואה את עצמי בר מזל בעניין הזה, ולא כחכם במיוחד".

נעשה צפוץ בדרך למכונית האוטונומית
 נעשה צפוץ בדרך למכונית האוטונומית