לקראת הריבית בארה"ב: יציבות בסיום המסחר בת"א

הערכות: הריבית תעלה היום בארה"ב, פעם שלישית בעשור האחרון ■ מגמה חיובית בבורסות אירופה ופתיחה חיובית בוול סטריט ■ היום ב-18:30: מדד המחירים לצרכן

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א נסגרה היום (ד') ביציבות לאחר פתיחה חיובית, בעוד המשקיעים המקומיים, כעמיתיהם בעולם, ממתינים בדריכות לשטף נתונים מהותיים השבוע. היום תתפרסם החלטת הריבית של הפד, ויתקיימו הבחירות בהולנד. המסחר בוול סטריט ובבורסות אירופה מתנהל היום במגמה חיובית. היום ב-18:30 יתפרסם מדד המחירים לצרכן.

 

אתמול התכנסה ועדת השוק הפתוח של הפד לישיבה בת יומיים, בסיומה יוחלט האם להמשיך במדיניות המרסנת ולהעלות את הריביות ל-0.75%. לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות בפד עומדים מספר גורמים, ביניהם השיפור בשוק העבודה, העלייה בקצב האינפלציה (קרובה ל-2%, יעד הפד) והמדיניות הכלכלית שמתכנן טראמפ. 

מנגד, הפד בוודאי ישקול, בין היתר, את מחירי הנפט, שחזרו להיסחר בשפל של חודשים, וכן את המשך המתיחות באירופה עם הבחירות השבוע בהולנד והמשבר החריף של המדינה עם טורקיה. הערכות הן כי אם ינצח מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס, הולנד עשויה להיות הבאה בתור לעזוב את האיחוד האירופי.

משך השפל ההיסטורי באבטלה במשק: בחודש פברואר 2017 נרשמו רמות האבטלה הנמוכות ביותר ב שירות התעסוקה בכ-100 השנים האחרונות - כך עולה מנתונים שמפרסם היום שירות התעסוקה. במהלך חודש פברואר התייצבו בלשכות התעסוקה ברחבי הארץ 168.8 אלף דורשי עבודה (נתון מנוכה עונתיות). מספר זה מציג ירידה של 0.8% לעומת חודש ינואר, בו התייצבו 1,700 אלף דורשי עבודה.

חובות משקי-הבית בישראל גדלו ב-2016 ב-6.2% וחצו לראשונה את קו חצי טריליון השקלים, כך עולה מדוח "מבט סטטיסטי" של בנק ישראל. יתרת החוב של משקי-הבית בישראל גדלה ב-2016 ב-29 מיליארד שקל והגיעה ל-504 מיליארד שקל. המשכנתאות או החוב לדיור גדל ב-2016 ב-3.6% והגיע ל-339 מיליארד שקל, בעוד שהחוב שאינו לדיור גדל בקצב כפול של 7.6% והגיע ל-165 מיליארד שקל. היקף האשראי הכולל במשק גדל ב-2016 בכמעט 5%, לעומת 4% ב-2015.

עסקת הענק במסגרתה אינטל תרכוש את מוביילאיי הישראלית בכ-15 מיליארד דולר - עדיין מהדהדת. לפי הערכות העסקה תניב לישראל מסים בהיקף של 4 מיליארד שקל לכל הפחות.

 

דור אלון   אנרגיה דיווחה אתמול על סגירה פיננסית של 435 מיליון שקל להקמת תחנת כוח בהספק 73 מגה-ואט בטכנולוגיית קוגנרציה, במפעל סוגת בקריית גת.

מניית בראק אן.וי  ריכזה עניין לאחר שהעבירה אתמול מסמך לרשות ני"ע ולבורסה לני"ע, בו מספרים המנכ"ל המשותף של בראק אן.וי, טננבאום, ומנהל המחלקה הכלכלית, פרד גניה, על "מחלוקות עמוקות" שהתגלעו בין בעל השליטה וינטרוב והדירקטורית מטעמו נאנסיה קוטסו, לבין יתר חברי הדירקטוריון והנהלת החברה.

לדבריהם, העלו וינטרוב וקוטסו טענות כנגד הדירקטוריון וההנהלה ביחס למדיניות הדיבידנד של החברה ואופן יישומה, וביחס לגיוס ההון האחרון שביצעה. כמו כן, הם העלו דרישה לתשלום דמי ניהול לחברות שבשליטת וינטרוב, ואף טענו נגד "ממשק היחסים בין בעלי השליטה בחברה לבין האורגנים השונים של החברה".

חברת פורסייט  הפועלת בתחום החם של מניעת תאונות דרכים ופיתוח פתרונות תוכנה עבור מערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS) ולאפליקציות נהיגה אוטונומיות, גייסה 23.5 מיליון שקל בהנפקה של כ-17% ממניותיה. מניות המתחרה הקטנה של מובילאיי, מזנקות בכ-9% ומשלימות עלייה של כ-18% ביומיים, מאז הודעת המכירה של מובילאיי לאינטל.

מניות הבנקים ממשיכות לבלוט במסחר לקראת החלטת הפד.

השותפות בקידוח לוויתן, ביניהן, רציו   ודלק קידוחים , הודיעו אתמול על תקציב בהיקף של כ-71 מיליון דולר לביצוע קידוח "לוויתן 7", בנוסף לקידוח "לוויתן 5", עליו הכריזו השותפות בשלהי 2016.