סטארט-אפים ישראלים מסמנים תחום הרשתות החברתיות

Akross מנסה לחבר בין זרים שקרובים פיזית, HearMeOut מתמקדת בסטטוסים קוליים, ו-Blinks מבוססת על תמונות שמצולמות בו-זמנית

לא טוב היות האדם לבדו - וזו כנראה אחת הסיבות להצלחה הפנומנלית של הרשתות החברתיות. פייסבוק היא הרשת הגדולה בעולם - קהילה שמונה יותר מ-2 מיליארד חברים, אבל היא לא לבד. בעולם ישנן מאות רשתות חברתיות שכל אחת מהן מנסה למצוא לעצמה בידול - אחת מגבילה את מספר התווים, אחרת מעלימה את התכנים תוך זמן קצוב ושלל רשתות מתמקדות בצילומים.

הרשתות החברתיות השונות נאבקות על הזמן ועל הנאמנות של החברים - בניסיון לבצע מונטיזציה - לתרגם את פעילות הגולשים לכסף. בזירה הזו פועלות שורה של ענקיות עם עשרות ואף מאות מיליוני חברים, אבל פעילים בה גם סטארט-אפים כחול לבן שמנסים למצוא נישה לשגשג בה.

Blinks - צילום סלפי המוני

הפעילות ברשתות החברתיות מבוססת על יצרני התוכן (שהם מיעוט) ועל הצרכנים שמגיבים להם. הסטארט-אפ הישראלי בלינקס (Blinks), שהוקם לפני כשנה, מנסה לשבור את הנוסחה הזאת ולאפשר לקבוצה גדולה של אנשים ליצור תוכן משותף - בו-זמנית.

איך זה עובד? מעיין רוסמן מייסדת-שותפה בחברה ומי שאחראית על חווית המוצר מסבירה: "המטרה שלנו ליצור אינטרקציות חברתיות אמיתיות בזמן אמת. אם אני מסתכלת על מה שקיים היום בשוק אני רואה שיש אדם שיוצר תוכן - שעומד בעצם על מעין במה מול מכרים וחברים שלא את כולם הוא בהכרח מכיר. אנחנו מסתכלים על זה אחרת, אנו מייצרים מדיה חדשה על ידי חיבור כל החברים לנקודה משותפת בציר הזמן".

- איך עושים את זה?

"מי שמתקין את האפליקציה יכול לשלוח לחברים שלו הודעה שעכשיו הוא עושה 'בלינק'. המשתמש בעצם מגדיר מה הוא מתכנן לעשות - לחייך או לאכול למשל ואז האנשים שלהם הוא שלח מסר אמורים לעשות את אותו הדבר תוך 15 שניות ולהצטלם. יש כאן קריאה לפעולה ואם אתה לא מספיק לצלם את עצמך בזמן הקצוב - אתה מפספס. אפשר להגדיר פרקי זמן שונים לביצוע הפעילות.

"אחרי שכולם מצלמים את עצמם - גם אם הם לא נמצאים בהכרח באותו מקום פיזית - אנחנו לוקחים את כל התמונות האלה ויוצרים מהן תמונה אחת חדשה שמוצגת ב'פיד' מעניין שאפשר לצפות בו במגוון דרכים. המוצר שלנו נמצא כרגע בשלב הבטא ואנחנו רואים שהוא מייצר אינטרקציות מטורפות. ראינו למשל נערים בתנועת נוער שרצים לעבר הקרוסלה כדי להספיק להצטלם בזמן".

בשלב הזה החברה מייצרת קולאז' של תמונות סטילס אולם היא מתכננת להתרחב בעתיד גם ליצירת סרטוני וידיאו באותו פורמט. בלינקס, שמנוהלת על ידי אסף אברהם שגם הוא אחד המייסדים, מעסיקה חמישה עובדים והיא פועלת בעזרת מימון עצמי.

- מה לגבי משקיעים?

"כאשר מדובר במוצר של B2C (מעסק לצרכן הסופי - ע.ר) - זה לא מספיק שהמוצר שלך מדליק, צריך להוכיח שזה תופס ואנחנו מודעים לזה".

נציין כי החברה עדיין לא ערכה השקה רשמית של האפליקציה ובשלב זה בלינקס זמינה רק במערכת ההפעלה של אפל (iOS). "אנחנו דוגלים בפוקוס. גם סנאפצ'ט ואינסטגרם התחילו רק ב-iOS", אומרת רוסמן.

- אני יכול לנחש שקהל היעד שלכן מורכב בעיקר מנערות צווחניות?

"האמת היא שלא. חשבנו שזה מה שיקרה, אבל מסתבר שהבנים ממש מתלהבים מזה. זה פיפטי פיפטי וזה משהו שהפתיע אותנו. השוק שלנו הוא בני 13 עד 24 כאשר בשלב הראשוני המיקוד הוא במשתמשים הצעירים יותר - בני 13 עד 18".

- מה יהיה בשלב הבא?

"כרגע האפליקציה מאפשרת לעשרה משתמשים שונים לצלם את עצמם במקביל אבל הכוונה היא להגדיל את זה לאלפי אנשים. תאר לעצמך הופעה של ג'סטין ביבר שבה כולם עושים סלפי בו-זמנית ונוצר בלינק מטורף של אלפי רגעים של שנייה אחת".

Blinks

שנת הקמה: 2016

מנכ"ל: אסף אברהם

גיוסי הון: מימון עצמי

התמחות: צילום באותה נקודת זמן

HearMeOut - לדבר ולהקשיב לחברים

חברה ישראלית שפעילה בסצנה החמה של הרשתות החברתיות היא HearMeOut אשר הוקמה בשנת 2014 על ידי המנכ"ל מורן צ'מסי, איסי לויאן (סמנכ"ל פיתוח עסקי), ליאור מנשה (CTO), יקי גני ומורן סער שאחראים על נושא השיווק. חברת HearMeOut מנסה למצוא לעצמה גזרת פעילות פנויה יחסית ולכן היא מתמקדת בתחום הקול (Voice).

"הסתכלנו על הרשתות החברתיות וראינו איך הן התפתחו", אומר המנכ"ל צ'מסי, "אנחנו חושבים שעכשיו הוא הטיימינג הנכון לקול. התחום הזה עובר שינוי ורואים את זה בהודעות הקוליות בוואטסאפ, ב-Waze וגם בעוזרות האישיות דוגמת סירי של אפל. עולם הסושיאל עבר שינוי. כאשר אתה רואה פוסטים או ציוצים של דונלד טראמפ או ליידי גאגא, יכול מאוד להיות שמי שהעלה את זה בשמם הוא חברת דיגיטל. לדעתנו הקול הוא הדבר האותנטי האחרון בתחום הסושיאל ושם אנחנו רוצים להיות".

 

- לקול יש מגבלות. אתה לא יכול לדבר או להקשיב כל הזמן, בניגוד להודעות טקסט.

"זה נכון שאתה לא יכול לדבר עם מישהו בזמן פגישות משעממות אבל זה יכול להיות רלוונטי כשאתה במיטה או בדרכים. זה יכול לעבוד כשאתה הולך ברחובות ניו יורק, עושה ג'וגינג או בזמן שאתה נוהג".

- זה לא מסוכן להתעסק בטלפון בזמן נהיגה, גם אם לא נוגעים בו פיזית?

"הפלטפורמה שלנו אידיאלית לעולם הרכב. לפני קצת יותר משנה הגיע לישראל נציג בכיר של פורד העולמית ודיברנו איתו לגבי השתלבות ברכב האוטונומי שהחברה משקיעה בו סכום גדול. אנחנו אחת הפלטפורמות הראשונות שחתמו עם פורד. במערכת המולטימדיה של פורד אתה יכול, תוך כדי נהיגה, להעלות את ההגיגים שלך או להקשיב לאחרים בצורה בטוחה מאוד, דרך המסך, ההגה או דרך זיהוי קול".

- בנוסף החברה מאפשרת להעלות את הפוסטים הקוליים לרשתות חברתיות קיימות.

מאז ההקמה גייסה HearMeOut כ-7 מיליון דולר. כ-1.5 מיליון דולר מתוכם הגיעו מקבוצת משקיעים פרטיים אוסטרליים ומהמשקיע הראשי, המיליארדר יצחק מירילשווילי, שמכונה "מארק צוקרברג הרוסי", אשר השקיע בעבר בוקונטקטייה - הרשת החברתית הגדולה ברוסיה.

לפני כשלושה חודשים ביצעה HearMeOut מהלך חריג למדי עבור סטארט-אפ צעיר והפכה לחברה ציבורית. החברה ביצעה הנפקה ראשונית (IPO) בבורסה האוסטרלית וגייסה 5.5 מיליון דולר. החברה עדיין לא רושמת הכנסות, היא מעסיקה יותר מעשרה עובדים ובתקופה הקרובה היא תנסה להשיק את המוצר בארה"ב.

- אתם לא חושב שדיבור בקול רם במקומות ציבוריים הוא סוג של מטרד?

צ'מסי: "זאת הייתה גם התחושה שלנו בהתחלה, אבל היום אנחנו חושבים אחרת. אנשים רוצים להיות מחוברים 24/7 לסושיאל שלהם ואנחנו נותנים להם אחלה הזדמנות. אנחנו רואים את הפריחה בהודעות הקוליות ומבינים שלפעמים לאנשים אין כוח להקליד, הם מעדיפים לדבר".

הוא מוסיף כי "אם אני אהיה במשרד אני כנראה אשתמש באוזניות, כמו שאני עושה כאשר אני שומע מוזיקה. ברמת הפילוסופיה אני מאמין שהקול של כל בן אדם הוא אותנטי. זה באמת אתה. זה מעביר הרבה יותר מאשר טקסט או תמונה מפולטרת".

- יש לכם מתחרים?

"יש כמה מתחרים אבל אנחנו החלוצים בתחום המכוניות".

HearMeOut

שנת הקמה: 2014

מנכ"ל: מורן צ'מסי

גיוסי הון: 7 מיליון דולר

משקיעים: יצחק מירילשווילי ואחרים

התמחות: רשת חברתית קולית

אקרוס - חיבור על בסיס מיקום

אחת הרשתות החברתיות שנולדו בישראל היא אקרוס (Akross) שהקימו תומר ששון (אשר מכהן גם כמנכ"ל) ואסף שמע שמשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. אקרוס מנסה לחבר אנשים על בסיס המיקום הגיאוגרפי. המנכ"ל תומר ששון מסביר את הפורמט: "כשאתה מגיע לגיל שלושים, יש לך בדרך כלל פחות חברים. אנחנו רואים שאנשים נושרים מהמעגל החברתי. הם מתחתנים, עוברים ליישוב אחר או מביאים ילדים לעולם ובהדרגה הם כבר לא חלק מהמעגל הקרוב. ברוב המקרים אנחנו לא מוצאים תחליף למי שנשר מהמעגל החברתי הקרוב - וזה מה שאנחנו מנסים לפתור".

- זה רע כל כך להיות לבד?

"יש מחקרים שמוכיחים שזה רע מבחינה רפואית. בדידות היא דבר שמאוד משפיע על הלך הרוח של האדם. ראינו מחקרים שמראים שהנזק שגורמת בדידות שווה לעישון של 15 סיגריות ביום. זה משפיע עלינו בכל רובד אפשרי, פיזית ונפשית".

אקרוס מסייעת לחברים בה לאתר אנשים קרובים פיזית שיש להם תחומי עניין חופפים. "אנחנו מנסים לשבור טאבו", אומר ששון, "שליווה בעבר גם את אפליקציות הדייטינג. אם אתה רוצה להכיר מישהו למטרות דייט, אין לך כמעט שום אופציה אחרת למעט אפליקציות. אנשים כבר לא מתחילים אחד עם השני בברים ואנחנו מאמינים שהרעיון הזה זה יחלחל גם לתחום של הרחבת המעגל החברתי".

האפליקציה החינמית של אקרוס זמינה בשלב זה רק באפסטור של אפל והיא מתחילה לצבור תאוצה בתל אביב ובניו יורק. החברה שהוקמה ביולי 2016 גייסה חצי מיליון דולר, בין השאר מקרן ההשקעות VLX Ventures שפועלת במסגרת המדען הראשי. בימים אלה מנסה החברה לגייס סכום נוסף.

- בשורה התחתונה זאת רשת חברתית לזרים שהם לא חברים. זה לא מוזר?

"אנחנו מאמינים שעלינו פה על משהו ויש לנו עשרות אלפי הורדות. לדעתנו אלה סימנים ראשונים לנפט. אנחנו נותנים ערך אמיתי ורואים את זה כאשר המשתמשים חוזרים להשתמש באפליקציה".

- למה שאני ארצה לפגוש מישהו זר?

"זה רלוונטי בעיקר בחיי הלילה, אם אתה רוצה לצאת ופשוט לשתות עם מישהו כוס בירה. עוד תחום עניין זה ספורט. אנחנו מדברים על לרוץ ביחד, להתאמן ביחד או ללכת לים בעונה המתאימה. זה רלוונטי גם לפיקניקים משותפים.

"תחשוב שאתה מוזמן למסיבת האלווין ואין לך עם מי לצאת או שאתה רוצה לצאת לבר. האפליקציה שלנו בעצם מזכירה בר וירטואלי. כאשר אתה הולך לבר בערב יכולות להיות לך מגוון מטרות ופעילויות. יכול להיות שאתה רוצה למצוא בת זוג, אולי אתה נפגש עם חבר אחד או עם חבורה".

- אתה ניסית את זה?

"כן, כמה פעמים. זה היה מוזר אבל מגניב לאללה. זה אולי מוזר בפעם פעמיים הראשונות אבל בהמשך זה נראה הגיוני".

- ועדיין אתם מתחרים מול פייסבוק שגם היא מאפשרת לדעת מי מהחברים שלך נמצא בקרבת מקום.

"פייסבוק זה כלי שמחבר בין חברים. אם תשלח הצעות לאנשים רנדומליים אתה עשוי להיחסם. פייסבוק מתאימה במקרים שבהם למדת עם מישהו, הכרת אותו בצבא או שיש לכם חבר משותף. אנחנו מתמקדים באזור פיזי מסוים. אתה יכול למשל לתקשר עם דיירים בבניין משותף לגבי החניה בבניין. אתה יכול לתקשר עם שכנים או אנשים שנמצאים איתך באותו אזור ואוכלים באותה מסעדה. הרעיון הוא להפעיל רשת חברתית שמחברת קהילות על בסיס מיקום גאוגרפי ולבנות קהילות של שכונות".

Akross 

שנת הקמה: 2016

מנכ"ל: תומר ששון

גיוסי הון: חצי מיליון דולר

משקיעים: VLX Ventures ואחרים

התמחות: רשת חברתית מבוססת מיקום