מדד מחירי הדירות עלה בחודשים דצמבר-ינואר ב-0.5%

אחרי הביקורת, הלמ"ס עדכנה את נוסחת החישוב של מחירי הדירות, כך שהיא נותנת משקל שונה ל"מחיר למשתכן" ■ ללא נטרול מחירי הדירות המוזלות, מדד מחירי הדירות עלה ב-0.1%

נדל"ן-מימון/ קרדיט: שאטרסטוק
נדל"ן-מימון/ קרדיט: שאטרסטוק

מדד מחירי הדירות לחודשיים דצמבר-ינואר רשם עלייה של 0.5%. הנתון הושפע מהוצאת מחירי הדירות שנמכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, שינוי עליו החליטה המועצה הציבורית לסטטיסטיקה בימים האחרונים. אילו המדד היה מחושב בהתאם לנוסחה הישנה, היו מחירי הדירות רושמים עלייה מזערית של 0.1%. קצב עליית מחירי הדירות משקף עלייה שנתית של 6.3%.

בנוסף לתוצאות המדד האחרון עודכנו גם תוצאות המדד הקודם, לחודשים נובמבר-דצמבר שפורסמו בחודש שעבר. כזכור, המדד הקודם עורר הדים רבים לאחר שירד ב-1.2%, הירידה החדה ביותר בחודש אחד בשנים האחרונות. כעת מתברר כי על-פי הנוסחה הישנה היה המדד אמור להתעדכן כעת לירידה חדה עוד יותר של 1.5%, ואולם, כתוצאה מהוצאת הדירות במחיר למשתכן עודכן המדד בכיוון ההפוך - והירידה בו צומצמה ל-0.5% בלבד.

מוקדם יותר הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי החליטה לשנות את נוסחת החישוב ולהתאים את משקלן של הדירות המוזלות. את הנוסחה החדשה גיבשה הועדה המייעצת ללמ"ס והנוסחה החדשה, בה נעשה שימוש כבר במדד הנוכחי, משקפת משקל שונה לדירות המוזלות. הנוסחה החדשה מעניקה משקל שונה לדירות מחיר למשתכן ואף מתחשבת בעובדה שלא ניתן למכור את הדירות במהלך חמש שנים מיום קבלת המפתח. כך, משקלן המיוחד בתוך המדד "יתאפס" כאשר יגיעו אותן דירות ליום בו יוכלו להימכר, כאשר מאותו היום ואילך הן יוכלו להימכר במחירי השוק, ולכן יחזרו למשקל רגיל של דירה המחושבת במדד.

מעבר למחירי הדירות, מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר נותר ללא שינוי, אולם הקצב השנתי, על בסיס מדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים האחרונים עלה לקצב של 0.4% בעוד במדד הקודם עמדה האינפלציה על קצב שנתי של 0.2%.

יונתן כץ מלידר שוקי הון מסר בתגובה למדד פברואר: "מדד פברואר נותר יציב לעומת ציפיות בשוק של 0.2%-. עיקר ההפתעה הייתה במחירי השכירות אשר עלו ב- 1.7% ב- 12 החודשים, האצה מ- 1.5% לפני חודש. גם מחירי המזון עלו ב- 0.3%, זאת למרות הייסוף החד בשקל והגברת התחרויות בענף זה.

"מחירי הדירות לרכישה (לפי סקר הדיור) עלו ב- 6.3% ב- 12 החודשים האחרונים לעומת עלייה של 6.6% לפני חודש. בסקר האחרון מחירי הדיור עלו ב- 0.5%, זאת לאחר ירידה של 0.5% בסקר הקודם.

"אנו צופים אינפלציה קרובה לאפס בשנה הקרובה על רקע ציפיות להמשך ייסוף בשקל, הפחתת מע"מ, התמתנות מסוימת בשכר הממוצע במשק, המשך הגברת התחרותיות במשק וירידה במחירי האנרגיה (לפחות בחודש האחרון)".