מדגם הבחירות בהולנד: מועמד הימין הקיצוני במקום השני

מפלגת השלטון, שעפ"י המדגם זכתה ב-31 מנדטים מתוך 120, איבדה מכוחה אך נותרה הגדולה בפרלמנט ■ "מפלגת החירות" של חירט וילדרס קיבלה 19 מנדטים, כמו גם שתי מפלגות נוספות ■ מכה לשמאל: מפלגת העובדים ירדה מ-38 מנדטים ל-9

מארק רוטה / צלם: רויטרס
מארק רוטה / צלם: רויטרס

מפלגת המרכז-ימין של ראש ממשלת הולנד מארק רוטה זכתה ב-31 מושבים בפרלמנט - כך עולה ממדגם ראשוני שפורסם הערב (ד') עם נעילת הקלפיות. "מפלגת החירות" הימנית קיצונית בהנהגתו של חירט וילדרס, כמו גם מפלגת המרכז-ימין CDA והמפלגה הליברל-דמוקרטית D66 זכו כל אחת מהן, על פי המדגם ב-19 מנדטים, מתוך 120. הסקרים האחרונים חזו למפלגת השלטון, שכיום מחזיקה ב-41 מנדטים, יתרון של כ-3% בלבד.

מפלגת "השמאל הירוק" זכתה, על פי המדגם, ב-16 מושבים בפרלמנט - בהשוואה לארבעה שבהם היא מחזיקה בפרלמנט כיום, והסוציאליסטים ב-14. 28 מפלגות עמדו לבחירות, והסקרים האחרונים צפו כי שבע מהן יעברו את אחוז החסימה ויקבלו עשרה מושבים או יותר. עם זאת, אף אחת מהן לא צפויה לגרוף אפילו 20% מהקולות. התוצאות הסופיות צפויות להתפרסם בשעות הקרובות.

בשונה מהבחירות לנשיאות ארצות הברית או צרפת , בבחירות בהולנד, שנתפסות כמבחן לגל הלאומי שהתחזק בשל המשבר עם טורקיה , לא יהיה מנצח ברור. בבית התחתון של הפרלמנט יש 120 מושבים, כך שכדי להקים ממשלה יש צורך בלפחות 61 חברים. בממשלה הנוכחית חברות המפלגה הליברלית-שמרנית של ראש הממשלה רוטה וכן מפלגת הלייבור, אולם פיזור המנדטים הצפוי יצריך ככל הנראה קואליציה של לפחות ארבע מפלגות - לראשונה מאז שנות ה-70.

לווילדרס, שהבטיח לעשות "דה-אסלאמיזציה" להולנד, אין סיכוי למעשה להרכיב את הממשלה הבאה גם אם מפלגתו תהיה הגדולה ביותר, מאחר שכל ראשי המפלגות הגדולות האחרות שללו שיתוף פעולה עמו. למרות זאת, ניצחון של מפלגת החירות עדיין יטלטל את אירופה החרדה מאז הברקזיט וניצחונו של דונלד טראמפ. "תהיה אשר תהיה התוצאה היום, השד לא ישוב אל הבקבוק והמהפכה הפטריוטית הזאת, בין אם היום או מחר, תתרחש", אמר וילדרס לאחר שהצביע בבית ספר בעיר האג.

ההערכות הן שהקמת הממשלה החדשה תימשך זמן רב, והיא עשויה להיות חלשה בשל ריבוי המפלגות. רוטה, שמקווה שהשיפור במצב הכלכלי יאפשר לו לשמור על כיסאו, הבטיח כי לא יקבל את מפלגת החירות כשותפה בקואליציה או יסתמך על וילדרס שיתמוך בממשלת מיעוט, כפי שהיה בין 2010 ל-2012. ראש ממשלת הולנד מאשים את וידלרס בבגידה אחרי שזה הפסיק את תמיכתו וגרם למשבר פוליטי בתקופה שבה סבלה המדינה מבעיות כלכליות.

הבחירות בהולנד הן הראשונות מתוך שלוש מערכות בחירות קריטיות שיתקיימו השנה באיחוד האירופי ויבחנו את כוחן של המפלגות הפופוליסטיות. בחודש הבא צפויה מארין לה פן להעפיל לסיבוב השני בבחירות בצרפת, ובספטמבר צפויה מפלגת הימין הקיצוני ב גרמניה לזכות לראשונה במושבים בפרלמנט.