גידול בהכנסות לצד ירידה ברווח של מיטב דש ב-2016

בית ההשקעות הציג רווח נקי שנתי של כ-80 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-9% ביחס לרווח ב-2015 ■ בפעילות תעודות הסל ניכרה פריחה

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בעוד שבעלי המניות מחכים למוצא פיה של דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, בנוגע לגורל העסקה למכירת מיטב דש  לקרן הזרה XIO, מפרסם בית ההשקעות, שבניהול אילן רביב, את תוצאותיו ל-2016, עם גידול בהכנסות למול שחיקה ברווחיות מגזרים מרכזיים. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-80 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-9% ביחס לרווח שרשם בית ההשקעות ב-2015.

הכנסות בית ההשקעות הסתכמו ב-2016 ב-775 מיליון שקל, גידול של כ-5.4%, והרווח ממגזרי הפעילויות הצטמק בשנה שחלפה בכ-7% לכ-211 מיליון שקל. שני המגזרים הגדולים במיטב דש במונחי הכנסות הנם החיסכון לטווח ארוך (גמל ופנסיה) וקרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים. ב-2016 רשמו שני המגזרים שחיקה בהכנסות - של 8% ו-6%, בהתאמה - והרווחים בהם נחתכו בכ-41% וב-16%, בהתאמה.

מנגד, פעילויות תעודות הסל - באמצעות תכלית, וחבר הבורסה והברוקראז', צמחו הן בהכנסות (ב-18% וב-15%, בהתאמה) והן ברווח (31% ו-100%, בהתאמה). השיפור בתוצאות חבר הבורסה והברוקראז' חל גם הודות לרכישת אי-ברוקר. ב-2016 נהנה בית ההשקעות מהכנסות ורווחים מתחום האשראי החוץ-בנקאי, הודות לרכישתה השליטה בחברת פנינסולה (שביולי 2016 החל לאחד את דוחותיה הכספיים), ומגידול בהכנסות וברווח מפעילויות "אחרות". בבית ההשקעות רואים בכך שינוי תמהיל נדרש, בעיקר על רקע השחיקה בגמל ובפנסיה.

לדברי המנכ"ל רביב, "אנו ממשיכים בהובלה בעסקים המסורתיים של בית ההשקעות: תכלית, חברת תעודות הסל שלנו, מובילה בנתח שוק, ורשמה השנה הכנסות שיא, וחברת קרנות הנאמנות שלנו היא הגדולה בישראל, והייתה בין המגייסות הגדולות ב-2016. במקביל ממשיכה שחיקת דמי הניהול בתחום החיסכון ארוך-הטווח. יחד עם זאת, ניתן לזהות התעוררות בענף זה בעקבות כניסתם של מוצרים חדשים, כגון גמל להשקעה, חיסכון לכל ילד ופנסיה ברירת מחדל".

הוצאות חד פעמיות כבדות ברבעון

לאחרונה הרחיב בית ההשקעות את פעילות החיסכון לטווח ארוך שלו, כשמיזג אליה את פעילויות הפנסיה והגמל של איילון ביטוח. ברבעון הרביעי של 2016 נרשמו הוצאות חד-פעמיות של כ-7 מיליון שקל בדוחות מיטב דש, בעיקר "בשל היערכות לקליטת פעילות הגמל והפנסיה של איילון", דבר שפגע בתוצאות בית ההשקעות ברבעון האחרון, שהראה הרעה ביחס לרבעון המקביל.

במקביל, בית ההשקעות זכה אשתקד בהליך בחירת קרן פנסיה ברירת מחדל של האוצר - וזאת לאחר שהתחייב למחיר הנמוך ביותר - ועל פי בית ההשקעות הצטרפו אליו במסגרת זו כ-15 אלף עמיתים, בלבד.

מיטב דש, שהנו בית ההשקעות השני בגודלו במשק, הודיע גם על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-14.9 מיליון שקל. בית ההשקעות נמצא בשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, והוא נסחר בבורסה לפי שווי של 1.27 מיליארד שקל. מתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-6%, בהמתנה להכרעת הרגולטור ביחס להסכם רכישת מיטב דש על-ידי הקרן הזרה, לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - שהיה גבוה בעשרות אחוזים משווי החברה במועד החתימה.

תוצאות מיטב דש ב?2016
 תוצאות מיטב דש ב?2016