סצנת הסטארט-אפ בדרום: 50 מיזמים נוסדו בנגב ב-2016

פארק ההיי-טק בבאר-שבע כבר מונה יותר מ-40 חברות וכ-1,800 עובדים, רובם מהאזור

גדעון שביט ממט``ע (מימין) ואלון נפתלי מ–Tech7 / צילום:ליצ'
גדעון שביט ממט``ע (מימין) ואלון נפתלי מ–Tech7 / צילום:ליצ'

"לפני ארבע שנים, כשרק הונחה אבן-הפינה של פארק ההיי-טק בבאר-שבע, עוד לא ידעו להגיד את צמד המילים באר-שבע וסטארט-אפ באותה נשימה", כך פותח ואומר אלון נפתלי, בוגר אוניברסיטת בן גוריון וממובילי קהילת Tech7, שמוקדשת כולה לקידום סצנת היזמות בבירת הנגבת ובאזור הדרום כולו. לדבריו, "היום, כמה שנים קדימה, אנחנו רואים שפארק ההיי-טק מונה כבר יותר מ-40 חברות וכ-1,800 עובדים, רובם מהאזור, ולצד החברות הגדולות הולכת וצומחת סצנת יזמות פעילה".

מנתונים שריכזו בקהילת Tech7 עבור "גלובס", עולה כי המספרים בדרום אמנם עדיין לא קרובים להיקפי הפעילות שאנו רגילים לראות בתל-אביב ובגוש דן רבתי, אולם מעידים בהחלט על צמיחה מרשימה במספר היזמים שהחליטו לקבוע את מקום מושבם בבאר-שבע ובסביבתה. כך למשל, בקהילה הדרומית יודעים לספר על 111 סטארט-אפים פעילים, מתוכם לא פחות מ-50 נוסדו בשנת 2016, גידול של 85 אחוזים לעומת שנת 2015.

מה להערכתכם הביא לגידול כל כך משמעותי דווקא בשנת 2016?

"בשנה האחרונה ראינו בעצם הבשלה של מספר תהליכים שקרו במקביל ונועדו להפוך את באר-שבע ואת יישובי הדרום למוקד של פעילות ענפה בתחום ההיי-טק והיזמות. מדובר בפרויקטים לקידום חדשנות ויזמות של העירייה, לצד פתיחתם של כמה חממות, אקסלרטורים ותוכניות יזמות שנפתחו בדרום בתקופה האחרונה", אומר נפתלי. "יש כאן למעשה הירתמות של כל הגורמים החשובים - עירייה תומכת, אקדמיה חזקה המייצרת יותר מ-8,000 בוגרי הנדסה כל שנה וכמובן- חברות טכנולוגיה מובילות ברמה בינלאומית. אם נוסיף לכל אלה גם את תוכנית מעבר צה"ל דרומה ואת השיפור של תשתיות התחבורה, נקבל את אחת הערים עם פוטנציאל הצמיחה הטכנולוגי הגבוה בעולם". 

אלון נפתלי, יחד עם עמותת מט"ע (מרכז טכנולוגיות עתידיות), העוסקת בקידום טכנולוגיות באזור הדרום, עומדים יחד מאחורי תחרות SilicoNegev, שמבטיחה השקעה של עד חצי מיליון שקל למיזם הזוכה, והנה חריגה באקוסיסטם היזמי בישראל, שכן היא פתוחה ליזמים מאזור הדרום בלבד. ביום רביעי הקרוב יתקיים בבאר-שבע אירוע הסינון הראשוני של התחרות, aאליו העפילו 20 מיזמים שיציגו את פיתוחיהם במטרה לעלות לשלב הבא ולהתחרות מול בכירי התעשייה על המקום הראשון, ובעיקר - על המימון שיעזור להם להפוך את הרעיון למציאות.

באר-שבע - באמת בירת סייבר?

פארק ההיי-טק גב ים נגב מוצב עם הקמתו כפארק סייבר, למרות שכיום יושבות בתחומיו חברות מכל קצוות העיסוק הטכנולוגי. אז האם המיצוב של העיר מושך אליה בהכרח יזמים מתחומי הסייבר סקיוריטי? מהנתונים של Tech7 עולה כי לא בהכרח. רק 18 חברות, שמהוות כ-20 אחוז מכלל הסטארט-אפים הפעילים בעיר הדרומית, עוסקים בסייבר. תחומים חזקים אחרים הם תוכנה, מכשור רפואי ורפואה דיגיטלית, אגרוטק ועוד.

לסיום, האם היזמים מעדיפים את הנוף העירוני של באר-שבע או את מרבדי הכלניות של היישובים מסביב?

"במחקר שעשינו", אומר נפתלי, "התפלאנו לגלות צוותים שיושבים בכל מיני מקומות מעניינים, גם בעיר וגם מחוצה לה. החל ממיזמים שעובדים בבית שכור של סטודנטים, מבנה טורקי בעיר העתיקה ודרך קבוצות שבחרו לעבוד במושבים וקיבוצים, הרחק מהמולת העיר. ככלל, מרבית הצוותים (כ-62 אחוזים) קבעו את מקום מושבם בבאר-שבע, אבל ראינו לא מעט גם בירוחם, בלהבים, בעומר ובעוד הרבה מאוד יישובים קטנים אחרים".