מיטב דש נופלת על רקע בעיות בקרן XIO המועמדת לרכישתה

קרן XIO חתמה בשלהי 2016 על הסכם לרכישת בית ההשקעות השני בגודלו בישראל תמורת 1.48 מיליארד שקל ■ כעת, מיליארדר סיני מאשים את הקרן שהיא כביכול מתכחשת להחזקותיו בה

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

מניית בית ההשקעות מיטב דש  צוללת היום (א') בכ-12% על רקע האיום הנשקף להשלמת עסקת הענק למכירת בית ההשקעות לידי הקרן הזרה XIO, עסקה שעדיין נדרשת לאישור הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר.

ביום חמישי פורסמה בוול סטריט ג'ורנל ידיעה שלפיה המיליארדר הסיני Xie Zhikun (שיה צ'יקון) תובע את קרן XIO, בטענה שהשקיע סכום עתק של כ-940 מיליון דולר בקרן בשנת 2014, אך זו לא מכירה בו ובכספו, ומנהליה קשרו קשר להונות אותו ולגזול את כספו.

בסביבת קרן XIO טוענים, כי מדובר בטענות מכפישות כלפי הקרן ואנשיה, וכי התובע אינו קשור לקרן בצורה כזאת או אחרת. תגובתה הרשמית של הקרן אף אמרה בבירור, כי "טענותיו של צ'יקון מופרכות ומשוללות יסוד, והן תגובת נגד מצדו למכתבי התראה ("cease and desist") שנשלחו אליו ואל חברות שבבעלותו על-ידי קרן XIO. אנו נילחם בטענות מופרכות אלה בבית המשפט".

לכאורה מדובר בעימות בין שני גורמים זרים שאינם פועלים בישראל, אך בפועל מדובר במאבק שיש לו השלכות שעשויות להשפיע ישירות על גורל העסקה למימוש החזקות אלי ברקת ומשפחת סטפק במיטב דש, בית ההשקעות השני בגודלו בשוק המקומי.

זאת מאחר שכל עסקה למכירת גוף מוסדי ישראל - ומיטב דש נמנה עם צמרת הגופים המוסדיים בישראל, נדרשת לאישור הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר. ניסיון העבר לימד כי סלינגר אינה ששה לאשר עסקאות למכירת גופים מוסדיים ישראליים גדולים על-ידי גורמים זרים, ובמיוחד ככל שזה נוגע לרוכשים סינים.

לפיכך, הפרשייה שעליה דיווח וול סטריט ג'ורנל בסוף השבוע עלולה להכביד על השלמת העסקה, ולו רק כתוצאה מכך שהרגולטורית הישראלית תבחר להמתין לראות האם הקרן הרוכשת נמצאת בתסבוכת משפטית משמעותית, שעלולה להעיב על יכולתה לשלוט בגוף מוסדי מרכזי בישראל. כל מי שמבקש לשלוט בגוף מוסדי, או בנקאי, בישראל, חייב לעבור בדיקה מקיפה ומעמיקה.

לפי שעה הרוכשת הזרה, שנפגשה עם גורמי הרגולציה המקומית, טרם הגישה את הבקשה הרשמית לקבלת אישור להחזיק באמצעי שליטה בגוף מוסדי בישראל, ובקרן אף בוחנים הכנסת שותף בינלאומי לעסקת הענק לרכישת מיטב דש. כך עולה מדברים שמסר הבוקר בית ההשקעות, שהתייחס להתפתחויות בנוגע לקרן הרוכשת בדיווח לבורסה.

במסגרת זו דיווח מיטב דש, כי "קבוצת XIO מסרה לחברה שההאשמות כנגד חלק ממנהליה כאמור הנן שקריות, כי הן נדחות על-ידי קבוצת XIO באופן קטגורי, וכי כפי שצוטט אחד ממנהליה של קבוצת XIO, התובע אינו משקיע בקבוצת XIO, ומעולם לא השקיע בה. נוסף על כך מסרה קבוצת XIO לחברה, כי היא דוחה את כל ההאשמות אשר הופנו כנגד חלק ממנהליה, היא מתמודדת איתן בבית המשפט והיא משוכנעת כי צדקתם של קבוצת XIO ומנהליה תתברר בבית המשפט".

כמו כן, מיטב דש עדכן כי "קבוצת XIO הודיעה לחברה שהגשת ההודעות והבקשות לרשויות הרגולטוריות השונות - לשם אישור העסקה וקבלת היתרי השליטה במסגרתה - התעכבה עד כה לאור רצונה של קבוצת XIO להשלים את מבנה ההשקעה שלה, אשר עשוי לכלול תוספת של שותף בינלאומי בעל שם, המביא עמו מומחיות ספציפית בתחום ניהול הנכסים והשוק הישראלי. קבוצת XIO אישרה לחברה, כי היא מוסיפה לעבוד על הכנת ההודעות והבקשות כאמור. החברה תשוב ותדווח כנדרש על פי דין".

בפעם הראשונה שבה הוזכר שמה של XIO בהקשר של רכישת גוף השליטה בגוף מוסדי גדול בישראל הייתה לפני שנתיים, בקשר עם רכישת השליטה בכלל ביטוח (שלא יצאה בסופו של דבר לפועל), אז הוזכרה הקרן כ"גוף סיני". עם הזמן, לאחר שהתברר לגורמים מקומיים כי הדרך לקבלת אישור הרגולטור הישראלי מתארכת, ואף מתמסמסת כשמדובר ברוכש מסין, נטען על-ידי מקורבי XIO כי לא מדובר בגוף סיני, כי אם ב"קרן השקעות גלובלית", שמשרדיה, כמו גם מנהליה וחלק משמעותי מהכסף שמושקע בה, מגיעים ונמצאים במערב.

עסקת המכירה של מיטב דש, הנמצאת בשליטת אלי ברקת ומשפחת סטפק, לידי הקרן הזרה, נחתמה בסוף חודש נובמבר 2016, לאחר מספר חודשי מו"מ. תמורת בית ההשקעות אמורה XIO לשלם כ-1.5 מיליארד שקל, מחיר ששיקף בזמנו פרמיה של כ-60% על מחיר השוק. הבוקר, טרם הירידות, עמד שווי השוק של בית ההשקעות על 1.25 מיליארד שקל.

הדיסקאונט בשווי החברה (גם לפני הירידות היום) נובע בעיקר משום שאישור העסקה וקבלת אישור רשות שוק ההון לעסקה רחוקים מלהיות ודאיים (סימן שאלה שעלול להתחזק בימים הקרובים), והמהלכים לקבלת האישור נמשכים כבר כמה חודשים.

בדוחות מיטב דש לשנת 2016, שפורסמו לאחרונה, צוין בהקשר זה כי "למיטב ידיעת החברה, הרוכשת פועלת לשם הגשת כלל הבקשות הנדרשות על מנת לקבל את האישורים הנדרשים לעסקה. יובהר כי למועד זה אין כל ודאות כי יתקבלו מלוא האישורים הרגולטוריים הנדרשים לשם השלמת העסקה, או כי יתקיימו מלוא התנאים המתלים האחרים להשלמת העסקה, ולפיכך אין ודאות שהעסקה תושלם".