נגב קרמיקה גוררת את אפריקה תעשיות להפסד 280-300 מ' ש'

אפריקה תעשיות תמחק 130-150 מיליון שקל משווי מפעל הייצור שהקימה נגב קרמיקה בירוחם ותרשום הפסד של 79 מיליון שקל מפעילותה השוטפת

נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר
נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר

המצב הקשה של חברת נגב קרמיקה מוביל להמשך ההפסדים הכבדים גם אצל החברה האם, אפריקה תעשיות . הבוקר (א') פרסמה אפריקה תעשיות אזהרת רווח חריפה למשקיעים, שלפיה היא צפויה לסיים את 2016 בהפסד כבד של 280-300 מיליון שקל. זאת, לאחר שאת שלושת הרבעונים הראשונים של השנה היא חתמה בהפסד של 71 מיליון שקל.

מאפריקה תעשיות נמסר כי הסיבה העיקרית להפסד הצפוי של 209-229 מיליון שקל ברבעון הרביעי, היא מחיקה של 130-150 מיליון שקל משוויו של מפעל ייצור אריחי הפורצלן שהקימה נגב קרמיקה בעיר ירוחם. יתרת ההפסד ברבעון הרביעי, בהיקף של 79 מיליון שקל, נבעה ברובה מהפסד שרשמה נגב קרמיקה מפעילותה השוטפת. זאת, לאחר שכבר הציגה הפסד של 80 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016.

לדברי אפריקה תעשיות, הפחתת הערך של פעילות הייצור נבעה מהחלטת נגב קרמיקה להפחית את היקפי הייצור במפעל האריחים, לרמת הביקוש למוצרים בשוק המקומי. אפריקה תעשיות הציגה בסוף ספטמבר הון עצמי חיובי של 89 מיליון שקל - כך שההפסד ברבעון הרביעי אמור לגרור אותה לגירעון של יותר מ-100 מיליון שקל בהון העצמי.

נגב קרמיקה, שמייצרת אריחי פורצלן ומשווקת גם מבחר מוצרים לעיצוב הבית, נקלעה בשנתיים האחרונות לקשיים כלכליים כבדים עקב הפסדי עתק שנוצרו לה מהקמתו של מפעל הייצור החדש בירוחם. מתחילת 2014 ועד סוף ספטמבר 2016 הפסידה נגב קרמיקה 248 מיליון שקל. החברה, שמעסיקה כ-800 עובדים, גם הציגה בסוף ספטמבר גירעון של כ-80 מיליון שקל בהון העצמי.

למעשה, נגב נמצאת כיום במצב שבו היא אינה יכולה לשרת בפועל את חובותיה למערכת הבנקאית, שמסתכמים לכדי 680 מיליון שקל. בבנקים מובילים בשבועות האחרונים מהלך להעברתה של נגב לידי משקיעים חדשים, באמצעות מכירת החוב תמורה סכום שישקף 40%-50% מהיקפו (כלומר, תספורת של 50%-60% על החוב).

את הליך המכירה מובילה חברת גיזה זינגר אבן, והוא אמור להסתיים השבוע, כשארבעת המשקיעים שהתעניינו בהשתלטות על נגב קרמיקה, יסיימו את בדיקת הנאותות ויגישו את הצעותיהם הסופיות לרכישת החוב הבנקאי. רשימת המשקיעים כוללת את חברת אבן קיסר, שנמצאת בשליטת קיבוץ שדות ים, קרן ההון הפרטי אייפקס ישראל, בניהולה של זהבית כהן, קרן ההלוואות ויולה קרדיט, ומשקיע פרטי ששמו טרם נחשף. עם זאת, ההצעות אינן צפויות כנראה לנקוב בסכומים שאותם שאפו הבנקים לקבל בתחילת התהליך, כך שהתספורת לבנקים עלולה להיות אף עמוקה יותר.

הן נגב קרמיקה והן אפריקה תעשיות סוחבות על גבן גם הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון. במקרה של אפריקה תעשיות, נובעת ההערה מחוסר ודאות באשר ליכולתה לעמוד בפירעון חוב של 52 מיליון שקל לגופים מוסדיים, מתוך הלוואה שהעניקו לחברה, שיתרתה הסתכמה לכ-152 מיליון שקל בסוף ספטמבר.

מאז 2016, אפריקה תעשיות אינה עומדת בהתניות הפיננסיות הקשורות להלוואה, וחשופה להעמדתה לפירעון מיידי. ואולם החברה פעלה בשנה האחרונה ללא שינוי, בזכות כתב ויתור שקיבלה מהגופים המוסדיים בקשר עם עמידה בתנאי ההלוואה.

עם זאת, היום הודיעה אפריקה תעשיות כי קיבלה הודעה מהגופים המוסדיים על פקיעת תוקפו של כתב הוויתור, המעניק להם את הזכות לדרוש את פירעונו המיידי של החוב. את החלטתם הסבירו המוסדיים בהפרות של מצגים שקיבלו מהחברה מאז העמדת ההלוואה (בין השאר, לאור ההצגה מחדש של הדוחות הכספיים שלה ושל נגב קרמיקה), וכן לנוכח העובדה שבידי החברה לא יהיו הסכומים הדרושים לתשלום החוב הקרוב בסוף מארס (בסוף ספטמבר היה בידה סכום זניח של 600 אלף שקל בלבד).

החזרה ההלוואה אמורה להגיע ממכירת פעילויות במגזר הפלדה, אבל מהלך כזה עדיין לא יצא לפועל. לגופים המוסדיים יש שעבוד על מניות נגב קרמיקה, אבל אלה אינן שוות, כאמור, דבר. בינתיים, הם פנו לאפריקה תעשיות בדרישה כי ההליכים המתנהלים להעברת הבעלות על נגב קרמיקה, ינוהלו בתיאום עמם ובאישורם.

נוסף על כך, דיווחה היום אפריקה תעשיות כי חברת הביטוח שלה תשלם את מרבית סכום הפיצוי, בהיקף של 3.2 מיליון שקל, שנקבע במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה בעבר נגדה, בקשר עם הצעת הרכש שהוגשה לפני כחמש שנים לנגב קרמיקה.

נגב קרמיקה גוררת את אפריקה תעשיות לבוץ
 נגב קרמיקה גוררת את אפריקה תעשיות לבוץ