שנה קשה למספנות ישראל: הרווח ירד ב-40% ל-28 מיליון שקל

לעיקר הפגיעה ברווחיות המספנות בשנה החולפת אחראי המגזר הימי של בניית ומתן שירותים לכלי שיט, שההכנסות ממנו צנחו בקרוב ל-50%

דוחות מספנות ישראל שפורסמו בסוף השבוע האחרון, חושפים כי החברה הפועלת בחיפה סיכמה שנת פעילות לא פשוטה בשל ירידה משמעותית בפעילות הליבה שלה - בניית ומתן שירותים לכלי שיט. בסיכום 2016 מציגה מספנות ישראל שחיקה מתונה של כ-2% בהכנסותיה, שעמדו על 505 מיליון שקל, לצד צניחה של 40% ברווחיה, שהסתכמו ב-28 מיליון שקל.

הרווח הגולמי השנתי של מספנות ישראל ירד ב-7% ל-80 מיליון שקל ובשורה התפעולית הציגה החברה צניחה של 21% ל-42 מיליון שקל, כשעל ההרעה בשורה התחתונה השפיע גם שינוי שלילי שנרשם בהוצאות המימון השנתיות.

כאמור, עיקר פעילותה של מספנות ישראל מתרכז בתכנון, בניה, תחזוקה ומתן שירותים לכלי שיט, בעיקר צבאיים, אבל גם אזרחיים (המגזר הימי), וכן היא עוסקת בטעינת ופריקת מטענים ומתן שירותי נמל (מגזר הנמל), וב-2016 היא החלה בפעילות בתחום ייצור המלט. בסך הכל מעסיקה החברה כ-450 עובדים.

מי שפרסמה את דוחות מספנות ישראל, היא חברת גולד בונד הבורסאית, שבשליטת שלומי פוגל ומשפחת שמלצר, עקב החזקה של 20% ממניותיה. בעלי מניות נוספים במספנות, הם סמי קצב, שמשמש כיו"ר; חברת משאב מקבוצת כלל תעשיות וכן פוגל ושמלצר באמצעות חברה פרטית.

אתגר התחרות מחו"ל

פילוח תוצאותיה של מספנות ישראל מלמד כי בסיכום שנתי המגזר הימי של בניית ומתן שירותים לכלי שיט הסב לה את עיקר הפגיעה, לאחר שההכנסות ממנו צנחו בקרוב ל-50% ועמדו על 215 מיליון שקל (לעומת קרוב ל-400 מיליון שקל ב-2015), לצד נסיגה של 30% ברווח הגולמי שלו, שעמד על 34 מיליון שקל. במספנות ישראל כותבים בדוחות כי שיעור ההכנסות והרווח הגולמי מבניית כלי שיט צבאיים, מהווה יותר מ-90% מההכנסות והרווח הגולמי של המגזר הימי.

בחברה לא מפרטים אבל מהדוחות עולה כי אחד מלקוחותיה תרם את עיקר ההכנסות למגזר הימי ב-2015, בהיקף של 363 מיליון שקל, שהיוו אז 91% מסך הכנסות המגזר, אולם בשנה שעברה ההכנסות מאותו לקוח ירדו ב-55% ל-160 מיליון שקל. בחברה מסבירים כי למרות שהיא המספנה היחידה בישראל, היא מתחרה "מול מספר רב של מספנות זרות, לרבות מספנות במעצמות ימיות ותעשייתיות" גם בתחום כלי השיט הצבאיים וגם האזרחיים.

צבר הזמנות ל-2017 ב-550 מיליון שקל

במבט קדימה, צבר ההזמנות במגזר הימי עמד בסוף 2016 על 782 מיליון שקל, כ-550 מיליון שקל מתוכן צופה מספנות ישראל לרשום ב-2017 ובחברה מציינים כי "בכוונת המספנה להתמקד בבניית כלי שיט קטנים יחסית (עד 5 מטר), מהירים ועתירי חימוש", דוגמת ספינות בט"ש מסוג שלדג, ספינות להגנת חוף כמו ספינות סיור, וספינות קרב ותקיפה נושאות טילים.

את ההרעה במגזר הימי איזנה באופן חלקי מגמה הפוכה בפעילות מגזר הנמל של מספנות ישראל, בו ההכנסות עלו ב-31% ל-135 מיליון שקל והרווח הגולמי צמח ב-36% ל-23.5 מיליון שקל, שם השיפור מיוחס גם ל"חדירה טובה לשווקים" וגם ל"גידול בהיקף התשתיות העומד לרשות הנמל".

עוד נהנתה מספנות ישראל מהכנסות של 112 מיליון שקל במגזר המלט, שגם תרם לה רווח גולמי של קרוב ל-6 מיליון שקל, וזאת בשנת הפעילות הראשונה בה הוא מניב לה פעילות משמעותית ולכן מוצג בנפרד.

בנוסף מעניקה מספנות ישראל שירותים לוגיסטיים לחברות חיפושי והפקת גז ונפט, והחברה עדכנה בדוחות כי לקראת סוף השנה נרשמה עלייה מחודשת בפעילות בתחום "לאור אישור מתווה הגז על-ידי מדינת ישראל".

דוחותיה הכספיים של מספנות ישראל התפרסמו כאמור לצד אלו של קבוצת גולד בונד, המפעילה מסוף מטענים ומחסנים באשדוד. זו סיכמה את 2016 עם עלייה של 7% בהכנסותיה שהגיעו ל-144 מיליון שקל, ונסיגה של 2% ברווחיה שהסתכמו ב-37.5 מיליון שקל. במקביל לדוחות הודיעה גולד בונד על חלוקת דיבידנד של 3.5 מיליון שקל לבעלי המניות. מניית גולד בונד טיפסה בשנה האחרונה ב-24% ומשקפת לחברה שווי של כ-580 מיליון שקל.