מכירת FCR תניב תוספת של 800 מ' ש' להון העצמי של גזית גלוב

תמכור 3.7% ממניות FCR תמורת 185 מיליון דולר קנדי (כ-500 מיליון שקל) ותרד להחזקה של 32.7% בלבד, שתאפשר לה להפסיק את איחוד FCR בדוחותיה

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן, ממשיכה לצמצם בהדרגה את פעילותה הקיימת בצפון אמריקה. החברה דיווחה היום כי תשלים מחרתיים (ד') עסקה למכירת 3.7% ממניות החברה הבת פירסט קפיטל רילטי (FCR) לקבוצת בנקים להשקעות בקנדה, בתמורה ל-185 מיליון דולר קנדי (כ-500 מיליון שקל). בעקבות המכירה יתכווץ הנתח של גזית גלוב ל-32.7% בלבד מ-FCR הקנדית, והחברה הישראלית תנצל את המצב החדש כדי להפסיק את איחוד FCR בדוחותיה.

גזית גלוב  עוסקת באמצעות חברות בנות שבשליטתה בהפעלת מרכזים מסחריים בצפון אמריקה, אירופה, ישראל וברזיל. נכון לסוף ספטמבר 2016 החזיקה החברה ב-36.5% ממניות FCR, כאשר השקעה זו הייתה רשומה בספריה לפי שווי של 4.34 מיליארד שקל, בעוד ששווי השוק של המניות עמד באותה עת על 5.56 מיליארד שקל. כעת ייסגר פער זה לטובת גזית גלוב ויביא לגידול בהונה העצמי.

לדברי גזית גלוב, הפסקת האיחוד של דוחות FCR ורישום ההשקעה לפי שיטת השווי המאזני, יובילו לגידול של כ-800 מיליון שקל בהון העצמי שלה, על אף הפסד של כ-400 מיליון שקל שייגרם לה. מדובר בהפסד שיירשם כתוצאה מהפרשי תרגום מט"ח של דוחות כספיים שנצברו בקרנות הון, שמקורם בירידה בשער הדולר הקנדי מתחילת השנה אל מול השקל הישראלי.

פחות החזקות, יותר השקעות בנדל"ן

מהלך זה מגיע לאחר שמוקדם יותר החודש הושלמה העסקה במסגרתה נרכשה החברת הבת של גזית גלוב בארה"ב, אקוויטי וואן, בידי מתחרתה הגדולה ריג'נסי סנטרס בעסקת מניות. בעקבות השלמת העסקה קיבלה גזית גלוב לידיה 13.2% ממניות ריג'נסי סנטרס, והכריזה כי תרשום מהעסקה רווח של כ-900 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2017.

כ-600 מיליון שקל מתוך רווח זה ינבעו מהפסקת איחוד הדוחות הכספיים של אקוויטי וואן בדוחות גזית גלוב, בעוד שיתרת הרווח בהיקף של כ-300 מיליון שקל תנבע מחלקה של גזית גלוב ברווחי אקוויטי וואן ברבעון הרביעי של 2016. מיד לאחר השלמת העסקה מכרה גזית גלוב למשקיעים בשוק כ-1.6% ממניות ריג'נסי תמורת כ-192 מיליון דולר (כ-700 מיליון שקל).

נכון לסוף ספטמבר 2016, החזיקה גזית גלוב ב-34.3% מאקוויטי וואן - החזקה שהייתה רשומה בספריה לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל, בעוד ששווי השוק שלה באותה תקופה היה 5.7 מיליארד שקל. ההון העצמי של גזית גלוב הסתכם בסוף ספטמבר ב-7.8 מיליארד שקל, כך שתוספת של כ-1.7 מיליארד שקל מהמימושים של אקוויטי וואן ושל פירסט קפיטל תגדיל את ההון בשיעור חד של יותר מ-20%.

לא מן הנמנע כי בעתיד הלא רחוק תחפש גזית גלוב למכור בפרמיה גם את יתרת ההחזקה בפירסט קפיטל, כחלק מהאסטרטגיה החדשה לוותר על מודל חברת ההחזקות לטובת הרחבה של השקעותיה בנדל"ן בבעלות פרטית, ובחברות שבהן היא מחזיקה רוב מוצק של המניות ואשר נסחרות לדעתה בחסר.

מניית גזית גלוב הגיבה הבוקר להודעה בעלייה של כ-2%, שהשלימה זינוק של 14% מתחילת השנה, על רקע המהלכים האחרונים בהם נוקטת החברה. למרות זאת, שווי השוק של החברה עמד היום על 7.3 מיליארד שקל בלבד, כך שהיא נסחרת עדיין בפער מהותי מתחת להון העצמי המשתקף מהעסקאות האחרונות.