סטירת לחי לטראמפ: ראש ה-FBI סתר ציוציו על ציתותים בקמפיין

בשימוע בקונגרס הכריז ג'יימס קומי, ראש ה-FBI: "אין לי שום מידע" שתומך בציוצי טראמפ שאובמה הורה לצותת לתקשורותיו ■ מגלה: הבולשת הפדרלית חוקרת התערבות רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות

המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בסטירת לחי פומבית לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סתר הערב (ב') בפומבי ראש FBI, ג'יימס קומי, את סדרת הציוצים המפורסמת של טראמפ, שבה הוא טען, כי הנשיא לשעבר, ברק אובמה, הורה לצותת לתקשורותיו במהלך מסע הבחירות לנשיאות אשתקד. קומי גם גילה, כי הבולשת הפדרלית חוקרת התערבות רוסיה באותה מערכת בחירות לרבות קשרים בין מטה טראמפ למוסקבה. קומי היה עד בשימוע ועדת המודיעין של בית-הנבחרים על פרשת המעורבות הרוסית.

בסדרת ציוצים בשעה מוקדמת בשבת, ב-4 במארס, כאשר טראמפ שהה במעון הקיט שלו מאר-א-לאגו בפלורידה, הוא כתב, בין היתר: "כמה נמוך יכול הנשיא אובמה לרדת ולצותת לטלפונים שלי בעיצומו של תהליך הבחירות המקודש. זה (כמו) ניקסון/ווטרגייט. איש רע (או חולה)".

טראמפ ולאחר מכן הדובר שלו לא הביאו שום תימוכין לטענות אלה. דובר של הנשיא לשעבר הכחיש טענות אלה בתוקף. "הן פשוט כוזבות", הוא אמר. "כלל ברזל של ממשל אובמה היה, שבעל תפקיד בממשל לעולם לא יתערב בחקירה עצמאית שמנהל משרד המשפטים".

גם אנשי מודיעין בכירים בממשל אובמה, לרבות ג'יימס קלאפר, שהיה ראש מערך המודיעין הלאומי, הכחישו זאת, אך טראמפ מעולם לא חזר בו ואף נתן תהודה חדשה לציוצים במסיבת העיתונאים המשותפת שלו עם אנגלה מרקל, קאנצלרית גרמניה, ביום ו', כאשר הכריז שהיא והוא נפלו קרבן להאזנות חשאיות של המודיעין האמריקאי.

עוד קודם לכן קרא טראמפ לוועדות המודיעין של שני בתי הקונגרס לכלול בחקירותיהן על המעורבות הרוסית גם את טענותיו שאובמה הורה לצותת לו. עתה מתברר, שהקריאה הזו חזרה אליו כבומרנג והכתה בו בחוזקה. קומי הוא הסמכות העליונה שיכולה להכריע במחלוקת כזו, לא רק מתוקף תפקידו אלא גם בגלל העובדה שהוא רפובליקאי והדמוקרטים מאשימים אותו שהוא גרם לתבוסתה של הילארי קלינטון בבחירות בעקבות הכרזתו על פתיחת חקירה חדשה בפרשת הדוא"לים שלה, כמה ימים לפני פתיחת הקלפיות. עד עתה נמנע קומי מתגובה פומבית על ציוצי טראמפ.

היו אמנם דיווחים שקומי זעם על ציוצי הנשיא וקרא למשרד המשפטים להכחיש אותם מפני שמהציוצים האלה ניתן להסיק ש-FBI הפר את החוק. (נשיא אינו יכול להורות לבולשת הפדרלית לרגל אחר אזרח אמריקאי). משרד המשפטים נמנע מלעשות זאת. השימוע הפומבי הראשון של ועדת המודיעין נתן לקומי הזדמנות לסתור את דברי הנשיא לפני האומה.

"אין בידי שום מידע שתומך בציוצים האלה", אמר קומי בשימוע. "בדקנו בקפידה את העניין ב-FBI ולא מצאנו דבר". משמעות הדברים היא, שראש FBI מכריז בגלוי שנשיא ארה"ב שיקר. בכך נוצר קרע גלוי בין הנשיא לבין מס' 2 במידרג אכיפת החוק בארה"ב. האם טראמפ ידרוש מקומי להתפטר? לדרישה כזו עלולות להיות השלכות פוליטיות חמורות.

בתשובות לשאלות של מחוקקים, ציין קומי שהבולשת הפדרלית אינה נוהגת להגיב על קיומן של חקירות בענייני מודיעין, אך הפעם הסמיך אותו משרד המשפטים לתת פומבי לעובדה שהבולשת אכן חוקרת מעורבות רוסית בפרשת הבחירות ואפיק אחד של החקירה הוא שיתוף פעולה אפשרי של אנשי מטה טראמפ במעורבות הזו.

הוא לא פירט, אך הדמוקרט הבכיר בוועדה, אדם שיף, מנה התפתחויות שונות שעלולות להעיד על קשר כזה, לרבות העובדה שאחד מאנשי טראמפ, רוג'ר סטון, התגאה בפומבי באוקטובר, שבתוך זמן קצר יתחילו לזלוג דוא"לים ממחשבו של ראש מטה קלינטון, ג'ון פודסטה. ואכן, אחרי כמה ימים החלו הדוא"לים האלה לטפטף באדיבות וויקיליקס.

המחוקקים הרפובליקאים ניסו להטות את השימוע לדיון בהדלפות ששפכו אור על המעורבות הרוסית, לרבות חשיפת קשריו של מייקל פלין עם רוסיה. פלין, כזכור, הודח מתפקיד היועץ לביטחון לאומי לאחר שהתגלה ששיקר לצמרת הבית הלבן על מגעיו עם הרוסים. הרפובליקאים טענו, שהדלפות כאלה מהוות פגיעה בביטחון הלאומי ודרשו לדעת האם ומתי תיפתח חקירה למציאת זהות המדליפים. הם לא קיבלו תשובות ברורות.

בציפיה שהבשורות מהשימוע לא ינעמו לאזניו, הגדיר טראמפ את האירוע, עוד לפני שהחל, כחדשות בדויות.