איך תיראה מובילאיי בעוד 10 שנים, ומה צופן עתידו של המייסד?

שני תסריטים אפשריים לעתידה של מובילאיי, שתלוי ועומד על חזון המכונית האוטונומית ■ אינטל הודיעה בשבוע שעבר על רכישת מובילאיי תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר

תרחיש ראשון: העתיד הוורוד, ירושלים, 21 מרץ 2027

פרופ' אמנון שעשוע מונה הבוקר לתפקיד מנכ"ל חברת אינטל העולמית. 28 שנים לאחר שהקים את חברת מובילאיי, מעניקה אינטל לשעשוע את הגושפנקה הרשמית לכך שהחברה שהקים ביחד עם שותפו זיו אבירם, אכן הייתה חברת הטכנולוגיה המשמעותית ביותר שהוקמה בסוף המאה הקודמת וללא ספק המשפיעה ביותר עד כה במאה ה-21.

אינטל, שרכשה לפני 10 שנים את חברת מובילאיי בקצת יותר מ-15 מיליארד דולר, באקזיט הגדול ביותר בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי, הצליחה בעזרת רכישה זו למצב את עצמה כמובילה עולמית בתחום מערכות מחשוב לתעשיית הרכב. המוצרים של אינטל מהווים כיום את עמוד השדרה של הרכב המודרני, אם במערכות המחשוב הפנימיות שלו, הדורשות תקשורת נתונים מהירה ואמינה, ואם במערכות השליטה והבקרה מבוססות הענן, המעניקות כיום לכל רכב הנע בכבישי העולם המערבי מעטפת של בטיחות, תחזוקה שוטפת ופרו-אקטיבית וכמובן את היכולת לנצל את זמן הנסיעה ברכב באופן מיטבי, אם לצרכי עבודה ואם לצרכי בידור ותקשורת עם העולם החיצון. קשה להאמין שרק לפני 10 שנים עוד נאלצו מאות מיליוני נהגים לבזבז את זמנם מדי יום על שעות רבות של אחיזה בהגה והקדשת תשומת לב מירבית למכוניות הנוסעות סביבם, שלא לדבר על ניווט אל מחוז חפצם, וכל זאת במקום להתרכז בדברים החשובים להם באמת.

הטכנולוגיה שרכשה אינטל באמצעות עסקת מובילאיי בשנת 2017 העניקה לה יתרון משמעותי על כל מתחרותיה ואפשרה לה להשתלט על תעשיית המחשוב לרכבים אוטונומיים, שהפכה בעשור האחרון למה שהייתה תעשיית המחשוב האישי בסוף המאה ה-20: תעשייה שמובילה מהפכה עולמית ומצעידה את האנושות קדימה אל מחוזות חדשים של הזדמנויות ואין סוף אפשרויות. העסקה ההיא גם מיצבה את ההיי-טק הישראלי בחזית העולמית של חדשנות ותרמה במישורים רבים לחיזוק הכלכלה הישראלית ולחוסנה האסטרטגי של המדינה. עשרות חברות היי-טק בינלאומיות פתחו בישראל פעילויות מחקר ופיתוח במגמה לעשות זאת כמה שיותר קרוב למקום בו מפותחים הרכיבים המתקדמים בעולם בתחום זה. בדומה להן, הקפידו גם כל יצרניות הרכבים המובילות בעולם לפתוח משרדים בירושלים ובסביבתה, בטווח נסיעה אוטונומית קצרה ממשרדי אינטל-מובילאיי שבהר חוצבים בירושלים. אינטל מעסיק כיום במשרדיה בירושלים 8,000 מהנדסים ובנוסף להם עובדים עוד 3,000 חוקרים ומפתחים במרכז הפיתוח החדש של החברה בנתניה, המתמקד במערכות תחזוקה, שליטה ובקרה לרכבים אוטונומיים. ואסור לשכוח את שלושת מפעלי הייצור החדישים שהוקמו בשנתיים האחרונות בעמק בית שאן, ברמת חובב ובנצרת על ידי טויוטה, ג'נרל מוטורס ופולקסוואגן, מפעלים המעסיקים כבר כעשרים אלף עובדים ישראלים בייצור רכיבים ומערכות מחשוב לרכבים אוטונומיים.

ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, התקשר לברך את פרופ' שעשוע מיד עם היוודע דבר מינויו למנכ"ל אינטל העולמית. "תמיד האמנתי בתעשיית ההיי-טק הישראלי ותמיד עודדתי אנשים כמוך, שהעזו לפרוץ את גבולות הדמיון", אמר נתניהו לשעשוע בשיחה טלפונית בשידור חי, שתוזמנה במקריות מוחלטת לשעה שמונה וחמישה בערב, שעה בה ראש הממשלה מתפנה למספר דקות מעיסוקיו הרבים כראש הממשלה, שר התקשורת, החוץ, הכלכלה והתרבות ופונה לעדכן את עם ישראל בענייני היום דרך כל ערוצי התקשורת המתאחדים לשם כך מדי יום לפרק זמן של 45 דקות לערוץ אחד, בלעדי ואיכותי, המפוקח ומבוקר על ידי ועדה מיוחדת הממונה על ידי שר התקשורת.

"עוד בשנת 2017 הוריתי לשר התחבורה דאז למצות את המשאבים השונים העומדים לרשותנו כמדינה על מנת לקדם תעשייה חשובה זו. אני זה שהוריתי על סגירת מסלולים מיוחדים בכבישי ישראל לצורך קידום הנהיגה האוטונומית ברחבי המדינה. הממשלות בראשותי העניקו כר נרחב לפיתוח התעשייה החשובה הזו ובכך אפשרנו לייצר עשרות אלפי מקומות עבודה, הכנסות משמעותיות ביותר לקופת המדינה ויצירת הזדמנויות חדשות להרבה מאוד מיזמים ויזמים נועזים", הוסיף נתניהו.

פרופ' שעשוע, המנכ"ל החדש והנרגש משהו של חברת אינטל העולמית, החל להודות לראש הממשלה על תמיכתו רבת השנים כשזה מיהר להוסיף ש"המדיניות של הממשלות בראשותי הפחיתה את המיסים על אינטל ועל חברות בינלאומיות אחרות שפועלות כאן בארץ, למרות טענות פופוליסטיות של האופוזיציה. בכך הוכחנו מנהיגות ואומץ לב, והפכנו להיות קרקע פוריה לצמיחה של עוד ועוד מרכזי פיתוח בינלאומיים בישראל. אני מודה לשרי האוצר שכיהנו תחתיי, שלמרות התנגדותם הנחרצת למהלכיי נתנו לי להוביל את הכלכלה הישראלית והם כולם מודים לי היום ומכירים בצדקתי רבת השנים". בהמשך איחל ראש הממשלה לפרופ' שעשוע הצלחה בהובלת אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם ובבדיחות הדעת ביקש ממנו לייצר רכיבים מיוחדים שיסננו באופן אוטומטי שידורים שמאלניים בעלי תכנים פוסט ציוניים וימנעו מהם להעכיר את מצב רוחם של הנוסעים ברכבים אוטונומיים ברחבי מדינת ישראל.

מהאוניברסיטה העברית בירושלים נמסר כי בהסדר מיוחד עם חברת אינטל העולמית האוניברסיטה תאפשר לפרופ' שעשוע להמשיך ללמד את הקורס שלו בנושאי בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת בפקולטה למדעי המחשב. "האוניברסיטה העברית מאחלת לפרופ' אמנון שעשוע הצלחה רבה בתפקידו כמנכ"ל חברת אינטל העולמית ומביע את ביטחונה המלא כי הוא יקדיש את הזמן הראוי להוראה ולמתן ציונים לדור הבא של החוקרים והמהנדסים של מדינת ישראל", נאמר בהודעת הדובר.

 

תרחיש שני: העתיד הפחות ורוד, ירושלים, 21 מרץ 2027

חברת אינטל הודיעה היום על סגירת מרכז הפיתוח שלה בירושלים ופיטורי 3,000 המהנדסים המועסקים בו. זאת, בהמשך לפיטורי 4,000 עובדים נוספים בשנתיים האחרונות, שהועסקו בתחומים השונים הקשורים בחזון ההולך ודועך של עולם הרכב האוטונומי. כזכור, לפני 10 שנים בדיוק רכשה אינטל את חברת מובילאיי הירושלמית בסכום הדמיוני של כ-15 מיליארד דולר, במה שהפך להיות האקזיט הגדול ביותר של ההיי-טק הישראלי בכל הזמנים.

הרבה תקוות נקשרו באקזיט ההוא ובחלומות שהוא ייצג. כותרות העיתונים ומאמרי הפרשנות הרבים של אותם הימים לא פסקו להפליג בשבחה של הגאונות הישראלית, הרעיונות הנועזים והיכולת המרשימה של היזמים המוכשרים של מובילאיי לרתום אל חזונם את תעשיית הרכב העולמית. גם הרבה תמימות הייתה שם, ואולי שלא באשמתם. כי מי שקרא עיתונים, השתתף בכנסים, האזין לראיונות בימים ההם שלפני 10 שנים, לא יכול היה שלא להשתכנע, שהנה - אוטוטו - תעשיית הרכב העולמית מצטרפת למהפכה הגדולה ומשנה את פניה ללא הכר. כולנו האמנו בימים השמחים ההם, של תחילת שנת 2017, שאכן רישיון נהיגה הוא המצאה מיושנת שעבר זמנה, שנהיגה ברכב היא בזבוז זמן ומשאבים יקרים ושאכן, תוך זמן לא רב ניכנס כולנו לרכבים נוחים ומפנקים ונעסיק את עצמנו בצפייה בסרט מעניין, בשיחת ווידאו עם מקורבים או בעבודה משרדית מועילה. ועל סמך התקוות הלא מבוססות הללו, התפתחה לה תעשייה שלמה, בהשקעות של מיליארדים ובריצה מטורפת לשום מקום. זו לא הייתה בשום אופן תופעה ישראלית, להיפך. היא שטפה את עמק הסיליקון, את משרדי ההנהלות של יצרניות הרכבים המובילות בעולם, היא כבשה את החברות הגדולות ביותר, מגוגל ועד אפל, ממיקרוסופט ועד ליבמ, וכמובן גם את אינטל. עד כדי כך שאינטל החליטה לכרוך את עתידה ברכישתה של חברה ישראלית נועזת ומובילה בתחומה, זו שהייתה אמורה לקחת את אינטל אל עמדת הובלה עולמית בחזית הכי חמה, הכי צומחת ומשמעותית של עולם הטכנולוגיה המודרנית, הרכב האוטונומי.

אבל, העולם הזה לא קרה. בסופו של דבר המציאות הכתה את החזון והחלומות נאלצו לפנות את מקומם ליום יום האפור, אבל מה לעשות - האמיתי. קשה להצביע על הנקודה המדויקת בה החלה ההתפכחות. אולי היו אלה קבוצות חוקרים שונות, בסטנפורד, ב-MIT וגם בטכניון, שהוכיחו שאמצעי המחשוב וכלי התוכנה הקיימים היום אינם יכולים להתכנס למחיר ולגודל הנדרשים על מנת לאפשר לתעשיית הרכב האוטונומי לפרוץ קדימה באופן יעיל ובטוח, וגם מסחרי. כן, ניתן לפתח רכב אוטונומי, שיעמוד בכל הדרישות, בעלות של כמיליון דולר למכונית. אבל יעברו עוד עשרות או מאות שנים עד שנגיע לעלות הגיונית, כזו שתאפשר רכב אוטונומי בטיחותי לאדם הפשוט, באשר הוא.

נוספו למחקרים האלה מאות הרוגים בתאונות דרכים אוטונומיות בעשור האחרון, נוסעים ברכבים שקיפדו את חייהם בגלל תקלות תוכנה וחומרה למיניהן, מה שגרם לרגולטורים במדינות רבות, כולל בארצות הברית ובישראל, להקשיח מאוד את התקנות הרלוונטיות, עד כדי כך שניסויים בנהיגה אוטונומית מוגבלים כיום למסלולים סגורים ומפוקחים וגם שם, אמצעי הבטיחות הם כאלה שמרחיקים עד מאוד את האמונה בכך שיום אחד נזכה לראות רכבים אוטונומיים בכבישי ארצנו. וכל זה, בתוספת לאכזבה הכללית מעולמות המציאות המדומה והרבודה, שאף פעם לא המריאו באמת, גרמו לאינטל לחשב מסלול מחדש. זה התחיל לפני כחמש שנים בצמצום משמעותי בהיקף המחקר בתחום הרכבים האוטונומיים ובהודעה דרמטית של מנכ"ל אינטל על חזרה להתמקדות בעסקי הליבה של החברה. וזה נמשך בצמצומים ובפיטורים בכל מה שקשור בנושא המחשוב לתעשיית הרכב, עד להודעה של אינטל הלילה שהיא מפסיקה לחלוטין את כל עיסוקיה בתחום. אלפי עובדים בישראל ישלמו את המחיר באופן מיידי ואליהם יצטרפו בעתיד הקרוב המעגלים הנוספים - חברות סטארט-אפ שייסגרו, מרכזי מו"פ של חברות זרות, מרכזי תמיכה רבים ועוד ועוד.

ראש ממשלת ישראל, שר התקשורת, החוץ, הכלכלה והתרבות, מר בנימין נתניהו התייחס לנושא בשיחתו היומית לאומה, המשודרת בשידור ישיר בכל ערוצי הטלוויזיה והרדיו בשעה שמונה בערב: "תמיד האמנתי שכעם הספר עלינו להתמקד ביתרונות הליבה שלנו. אני מצר על כך ששר התחבורה בממשלתי נתן ידו לטיפוח אשליות וחלומות לא מציאותיים בימים בהם ניתן היה עדיין לרסן את מה שניתן לקרוא לו היום 'שיגעון מובילאיי'. בניגוד לעמדתי המפורשת ניתנו הטבות כלכליות משמעותיות לחברת אינטל ולחברות בינלאומיות נוספות, שניצלו את נדיבותה של ממשלת ישראל ומצאו אצלנו מקלט מס נוח, אבל לא החזירו לנו כגמולנו. צר לי מאוד על אלפי עובדים שנזרקים לרחוב ומשלמים את המחיר על מדיניות כלכלית לא רציונלית של שר האוצר בשנים האחרונות. קראתי לכינוס מיוחד של ועדת השרים לענייני כלכלה ותעסוקה ולא נשקוט עד שנמצא פתרון למשבר הנוכחי. אני אחזיר את הביטחון הכלכלי לעובדי ההיי-טק הישראלי, אני אחזק את הכלכלה הישראלית".

מהאוניברסיטה העברית בירושלים נמסר כי פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי, ימשיך ללמד את הקורס שלו בנושאי בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת בפקולטה למדעי המחשב.